måndag 2 mars 2020

Kära vänner!


Tänk att mina julrosor vid entrén ute har blommat sedan november. Stora vita fina blommor.
Men nu börjar de stora blommorna överst bli gröna...



Visste du att julrosen är en gammal medicinalväxt? Bland annat kräkmedel och mot galenskap! Haha!
Hela växten innehåller gifter som har effekt på hjärtat. Gifterna är stabila och försvinner inte vid torkning. 
Så om man har småbarn ska man vara försiktig med denna vackra blomma.


Julrosen ute på bordet har blivit grön... som en stor grön vacker sippa.
Den kamouflerar sig fint mot gräsmattan. När jag köpte den i november var den vit.
När de driver dessa i blom under den ljusfattiga årstiden blir blommorna mer eller mindre bleka, vita. 
Men när den kommer ut i trädgården med starkt ljus, blir blommorna just gröna.


Julrosen hör inte till rosväxterna trots sitt namn. Utan den tillhör smörblomman/ranunkelfamiljen.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Annika sa...

Himla intressant! Undrar hur den egentligen användes om den var så giftig?
Själv tänker jag alltid på Selma Lagerlöfs urvackra saga Legenden om Julrosorna som jag har i en bok hemma. Jag läser den runt jul varje år men hade faktiskt ingen riktig föreställning om hur den egentligen ser ut så är glad att jag fick se din!
Kram

Mamma C sa...

Julrosen är så vacker. Vi hade massor planterade i vår trädgård i Sverige.
Kram Carin

Channal sa...

Som kräkmedel och mot galenskap🤢 Visst är den vacker... Legenden om julrosorna ska jag läsa. Tack för påminnelsen om denna saga.

KRAM

Channal sa...

Visst är de fina! Och rådjuren skippar dem.

KRAM