måndag 1 juni 2020

Idag har jag verkligen legat i...

För idag har jag satt 175 betyg och lika många omdömen. Kom hem vid sextiden.


När jag klev ut ur skolhuset kände jag en underbar värme som slog emot mig... +28 grader!
Samma underbara känsla att betygen och omdömena är klara!
Ja, ja, nästan i alla fall! Jag har bara 48 stycken skriftliga omdömen kvar att göra färdigt.



Igår när vi åkte till mamma for vi förbi Karl Johans park... stopp, stopp STANNA!
Får dåndimpen av alla dessa stora, färggranna tulpaner! Blomsterprakten är som en konstnärs palett!
Och hur läckra är inte dessa träd?


Statyn som föreställer Karl XIV Johan i Karl Johans park restes 1846. 
Men själva parken skapades 1887 och är Norrköpings första offentliga park.
Innan var det ett stort torg som hette Saltängstorget.



På 1600-talet var Saltängen stadens finaste stadsdel, tillkommen på hertig Johans initiativ. 
Han uppmuntrade dem som ville slå sig ner på Saltängen med förmåner, bland annat tolv års skattefrihet. 
Här kom därför societeten att bo i närheten av slottet Johannisborg.
Än idag finns det många jättefina hus här. De fotar jag en annan dag.


Titta bara på de här tulpanerna, hur är det möjligt att naturen själv kan skapa något så vackert i både färger och mönster?
Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken färgprakt förstår att du ropade stopp.
Norrköping är bra vackert.
Kram Carin

Channal sa...

Nu håller de på för fullt o planterar 10.000 kaktusar!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Men så skönt att så många betyg och omdömen är satta! Jag skall börja mata in i Dexter i dag. Vilken vacker blomsterprakt ni har där nere i Norrköping. Här uppe är det mera kargt. Nu väntar vi på liljekonvaljerna och syrenen blommar inte ännu.

Jag önskar dig en fin dag!

Stor kram, Anneli

Channal sa...

Såg ditt hav av liljekonvaljeblad! Älskar’t!
Snart har vi sommarlov!

KRAM