onsdag 24 februari 2021

Här är det en som har börjat få vårkänslor...


Massor av små knoppar på primulan i prins Eugen-krukan... ljuvligt doftar det också!

Hej alla vackra själar!

Oj, vad snön smälter bort snabbt när det blir plusgrader. Det känns som vintern är slut! Snart är mars här.
Men vilken fantastisk vinter vi har haft. Så vackert med den vita snön och solens starka strålar. Underbart!

Fast nu längtar jag till våren...


Igår gick ju startskottet för bokrean... har du fyndat några böcker?



Jag blev nyfiken på Annika Norlin (du vet hon i popgruppen Säkert, älskar hennes musik och texter).
Hon blev Augustnominerad för sin novellsamling "Jag ser allt du gör".
Med hem kom även den August-vinnande boken "Samlade verk" av Lydia Sandgren.



Jag släpade inte bara hem tunga böcker igår... utan massor av blommor också!
När jag skulle betala blommorna sa hon i kassan: "Här är det en som har börjat få vårkänslor".
- Stämmer, sa jag och log!



På fjolårets bokrea köpte jag boken "Tatueraren i Auschwitz". Se HÄR! Den fängslade mig oerhört starkt!
I år köpte jag den andra delen, "Cilkas resa". Den ska jag börja läsa meddetsamma.
Böckerna är skrivna av Heather Morris från Nya Zeeland och det är sanna berättelser. 
Vi får aldrig glömma... LÄS böckerna!
Det handlar om ett kärlekspar som fann varandra i koncentrationslägret och överlevde Auschwitz-Birkenau. 


För ett tag sedan såg jag filmen "Att vara osynlig" som handlade om systrana Brontë. Se HÄR!
Jag läste böckerna för 30-40 år sedan och har sett filmatiseringarna av deras böcker flera gånger.
Romanerna slutar aldrig att fascinera mig... lite som Jane Austens böcker.
Två av deras böcker köpte jag igår fast jag säkert redan har dem någonstans.
Charlotte Brontë "Jane Eyre" och Emily Brontë "Svindlande höjder".



Självklart hittade jag varsin bok på REAN till Frank och Alma också!
"Kottens hemlighet" av Lena Andersson. Jag bara älskar hennes illustrationer. 
Det var Kotten som var Lucia på Unicef julkula 2020.
Hittade även världens sötaste faktabok, "Gulliga kattungar".

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Annika sa...

Vilka fina bilder.
Snart är det mars och då är det vår!!
Med det vackraste ljuset av alla månader. Som glas!!

Ja, jag har läst Tatueraren i Auschwitz, SÅÅÅ bra.
Läs Night av Elie Wiesel också, Anna. DEN är verkligen talande och helt sanningsbaserad. Nej, vi får aldrig GLÖMMA!!
ALDRIG.

Saknar bokresan, brukade älska den då jag bodde i Sverige. Satt med katalongen i flera veckor innan och planerade vilka böcker jag skulle köpa.
Underbart.
Vill läsa allt de böcker som du visar.

Fortsätt att ha ett fint sportlov.
Kramar från mig!!!

Annika sa...

Fin bokskörd! Jag saknar också bokrean! Och måste köpa tulpaner snart tror jag.

Jag köpte en ny Kindle iallafall och två romaner som ligger och väntar - Octavia Butlers The Parable of the Sower och Vanessa Springoras Consent - men har varken tid eller energi för dem just nu. Att göra listan-blir längre och längre. Har facklitteratur som måste läsas och på mina fria ögonblick blir det yoga, motion och meditation.

Du får berätta hur du känner om Cilkas resa. Själv nosade jag på en bok av Esther Safran Foer (Jonathan Safran Foers mamma) I want you to know that we´re still here: A post-Holocaust Memoir". Verkar bra och har vunnit priser...
Kram och ha ett fint sportlov!

Från Glam till Damm sa...

Så härlig att få ladda upp med lite bra böcker att få längta till. Spännande!
Äldsta dottern har fyndat på bokrean men jag har inte hunnit kika ens ännu.
Så underbart vackra blommor. Jag förstår att du får vårkänslor.

Kramen,

Anneli

Mamma C sa...

Verkar vara många fina och bra böcker som du hittat. Någon bokrea kommer jag inte åt här. Utan det blir att kolla när man kommer till Sverige igen.
Så fina vårblomster du handlade med.
Kram Carin

Channal sa...

TACK! Ljus som glas, perfekt beskrivet. Det skär igenom allt!

Jag älskar när tidningen kommer ut med alla böcker som är med på bokrean. Sitter och bläddrar och kryssar i. När jag kom till bokhandeln visste jag precis vad jag ville ha! Förutom barnböckerna.

KRAM🌷📚

Channal sa...

Tack! Vi har olika faser i livet. Böckerna finns kvar! Njut av yoga, motion, meditation och havet! Sen glöm inte att köpa dig en bukett med tulpaner.

KRAM💐

Channal sa...

Tack! Min bokhög räcker till sommaren. En salig blandning av genrer. Här har vi inte mycket snö kvar. Längtar efter tussilagon.

KRAM🌷

Channal sa...

Tack! Ja, hoppas jag kommer gilla böckerna. Kan du handla via nätet från Sverige?

KRAM🌷