fredag 21 juni 2024

En glad midsommaraftonđŸ“đŸ„‚



KÀra vÀnner! Hoppas ni alla har haft en hÀrlig midsommarafton!


Makens storebror var tillsammans med oss... och det kÀndes fint! Han blev Ànkling i september.
Vi vÀlkomnade med rött bubbel, chips och goda snittar. Tjoff sÄ var det tomt pÄ faten!



Och vi gjorde som hela Sverige, grillade sÄklart!


Det smakade riktigt bra med grillat till alla goda tillbehör...


EfterrÀtten blev vaniljglass och svenska jordgubbar med marÀngkross och strössel... smaskens!





Midsommarafton innehöll nĂ€stan allt! +25°C, glada barn, jordgubbar, sill och grill!


 Vi fick en jĂ€ttemysig midsommarafton tillsammans





Vi har Ă€tit gott, druckit gott och nu tar vi det bara lugnt... en skön kvĂ€ll. 

Tycker om midsommar...

Jag verkligen Àlskar de ljusa nÀtterna och grönskan i naturen. Det Àr magiskt!


Glöm för all del inte att lĂ€gga sju sorters blommor under kudden 
innan ni somnar för sköna och vackra drömmar.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

torsdag 20 juni 2024

ÅRETS LÄNGSTA DAG☀️

KĂ€ra vĂ€nner! PĂ„ fredag... oj det Ă€r ju fredag redan imorgon... dĂ„ Ă€r det midsommarafton.
Och det kommer bli fint vÀder. Lotta, Ida, Mike, Frank, Alma och makens bror kommer till oss.
 Och idag Ă€r det sommarsolstĂ„nd, alltsĂ„ den ljusaste dagen pĂ„ Ă„ret.


IgĂ„r gjorde jag min sista arbetsdag för detta lĂ€sĂ„r! 
SÄ nu har jag sommarlov Ànda fram till augusti... underbart!
I mÄndags fixade jag mina naglar hos min nÀstangranne Sanna.
 FrĂ„n ketchupröda naglar till somriga korallröda... KĂ€nner mig fin!

Efter jobbet igÄr Äkte jag direkt och hÀmtade Frank och Alma.
Deras förÀldrar skulle gÄ ut pÄ kvÀllen och fira sin 8-Äriga bröllopsdag.
Även vi fick det festligt och gott pĂ„ balkongen...




Jureskogs kycklingburgare med parmesan, 
basilikaolja och rostade rotfrukter.
Frank ville ha en vanlig naturell hamburgare och Alma ville absolut ha tvÄ korvar med bröd.
OK! Och jag frĂ„gade flera gĂ„nger. I Annas kök ska alla vara glada och nöjda. 

Men nÀr vi satt oss till bords dÄ ville Frank ha korv med bröd och Alma hamburgare!!!
DÄ sa mormor STOPP! Alla Ät det de fick och alla tyckte allt var jÀttegott! Phu...


Kycklingburgare...
 Banka kycklingfilĂ©n och krydda runt om med salt och lite nymald svartpeppar. 
Hetta upp smör och olja i en stekpanna och stek kycklingen ca 2-3 min per sida. 
LĂ€gg kycklingen i en ugnsform och pensla pĂ„ BBQ-sĂ„s. 
Tillaga klart i nedre delen av ugnen ca 10 min, tills de Ă€r helt genomstekta. 
Rosta hamburgerbröd i den anvĂ€nda stekpannan sĂ„ att det fĂ„r fin fĂ€rg. 

Basilikaolja gör du sĂ„ hĂ€r... 
En kruka basilika, 3–4 vitlöksklyftor, 1/2 dl vit balsamvinĂ€ger, 1 1/2 dl olivolja, 
en rejÀl nypa flingsalt. Mixa samman alla ingredienser till en vacker grön sÄs. Gott till allt!

 Montering...
LĂ€gg pĂ„ rikligt med ruccola pĂ„ bottenbrödet. 
LĂ€gg pĂ„ kycklingen och klicka pĂ„ parmesansĂ„s. 
LĂ€gg pĂ„ skivad tomat och skivad parmesanost. 
Avsluta med att ringla pĂ„ lite basilikaolja innan locket lĂ€ggs pĂ„. 

Servera kycklingburgare med ugnsrostade rotfrukter och resten av parmesansÄsen.



Nu har den gamla buskrosen börjat blomma. 
Mmm den doftar ljuvligt... som den dyraste rosparfymen.
T-Veronican vid stentrappan lyser upp i blÄtt... den tar verkligen för sig.




I höstas satte jag ner tvÄ pionbuskar. Det brukar ta nÄgra Är innan de tar sig och börjar blomma.
Men den ena har fÄtt en magiskt vacker blomma i rosa och aprikos vid sidan av alla smultron.




En ny morgon... frukost pÄ balkongen. Det Àr mysigt med nattgÀster.
Efter frukosten spelade Alma och jag Memory. Det Àr jÀttekul!


Gissa vem som vann? Den högsta högen Ă€r Almas... barns minne Ă€r svĂ„rslaget! 


Vet ni vad! Idag fick Alma hamburgare och Frank korv med bröd till lunch!! 
SÄ nu kunde de inte sÀga nÄgonting. De höll med och skrattade Ät sig sjÀlva.

MatglÀdje för alla!



De hann Àven med en Piggelin innan mamma och pappa kom och hÀmtade dem vid halv ett.
De skulle till KolmÄrdens djurpark med nÄgra vÀnner. En perfekt dag för ett besök dÀr.




Ja, jag jobbade min sista dag igĂ„r och efter det hĂ€mtade jag mina barnbarn som vi har haft till idag! 
In i kaklet... men kul! Fast jag Ă€r helt slut. Imorgon firar vi midsommarafton hemma hos oss. 
Vi alla hjĂ€lps Ă„t. Ska bli jĂ€ttemysigt! 
☀️
Med det hĂ€r inlĂ€gget vill jag passa pĂ„ att önska dig min kĂ€ra lĂ€sare en riktigt skön midsommar! 
Oavsett om du firar med slÀkt och vÀnner eller ensam, hoppas jag att du fÄr en fin midsommarhelg.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)