KÀra vÀnner! PÄ fredag... oj det Àr ju fredag redan imorgon... dÄ Àr det midsommarafton.
Och det kommer bli fint vÀder. Lotta, Ida, Mike, Frank, Alma och makens bror kommer till oss.
Och idag Àr det sommarsolstÄnd, alltsÄ den ljusaste dagen pÄ Äret.
IgÄr gjorde jag min sista arbetsdag för detta lÀsÄr!
SÄ nu har jag sommarlov Ànda fram till augusti... underbart!
I mÄndags fixade jag mina naglar hos min nÀstangranne Sanna.
FrÄn ketchupröda naglar till somriga korallröda... KÀnner mig fin!
Efter jobbet igÄr Äkte jag direkt och hÀmtade Frank och Alma.
Deras förÀldrar skulle gÄ ut pÄ kvÀllen och fira sin 8-Äriga bröllopsdag.
Ăven vi fick det festligt och gott pĂ„ balkongen...
Jureskogs kycklingburgare med parmesan,
basilikaolja och rostade rotfrukter.
Frank ville ha en vanlig naturell hamburgare och Alma ville absolut ha tvÄ korvar med bröd.OK! Och jag frÄgade flera gÄnger. I Annas kök ska alla vara glada och nöjda.
Men nÀr vi satt oss till bords dÄ ville Frank ha korv med bröd och Alma hamburgare!!!
DÄ sa mormor STOPP! Alla Ät det de fick och alla tyckte allt var jÀttegott! Phu...
Kycklingburgare...
Banka kycklingfilén och krydda runt om med salt och lite nymald svartpeppar.
Hetta upp smör och olja i en stekpanna och stek kycklingen ca 2-3 min per sida.
LÀgg kycklingen i en ugnsform och pensla pÄ BBQ-sÄs.
Tillaga klart i nedre delen av ugnen ca 10 min, tills de Àr helt genomstekta.
Rosta hamburgerbröd i den anvÀnda stekpannan sÄ att det fÄr fin fÀrg.
Basilikaolja gör du sÄ hÀr...
En kruka basilika, 3–4 vitlöksklyftor, 1/2 dl vit balsamvinĂ€ger, 1 1/2 dl olivolja,
en rejÀl nypa flingsalt.
Mixa samman alla ingredienser till en vacker grön sÄs. Gott till allt!
Montering...
LÀgg pÄ rikligt med ruccola pÄ bottenbrödet.
LÀgg pÄ kycklingen och klicka pÄ parmesansÄs.
LÀgg pÄ skivad tomat och skivad parmesanost.
Avsluta med att ringla pÄ lite basilikaolja innan locket lÀggs pÄ.
Servera kycklingburgare med ugnsrostade rotfrukter och resten av parmesansÄsen.
Nu har den gamla buskrosen börjat blomma.
Mmm den doftar ljuvligt... som den dyraste rosparfymen.
T-Veronican vid stentrappan lyser upp i blÄtt... den tar verkligen för sig.
I höstas satte jag ner tvÄ pionbuskar. Det brukar ta nÄgra Är innan de tar sig och börjar blomma.
Men den ena har fÄtt en magiskt vacker blomma i rosa och aprikos vid sidan av alla smultron.
En ny morgon... frukost pÄ balkongen. Det Àr mysigt med nattgÀster.
Efter frukosten spelade Alma och jag Memory. Det Àr jÀttekul!
Gissa vem som vann? Den högsta högen Àr Almas... barns minne Àr svÄrslaget!
Vet ni vad! Idag fick Alma hamburgare och Frank korv med bröd till lunch!!
SÄ nu kunde de inte sÀga nÄgonting. De höll med och skrattade Ät sig sjÀlva.
MatglÀdje för alla!




De hann Àven med en Piggelin innan mamma och pappa kom och hÀmtade dem vid halv ett.
De skulle till KolmÄrdens djurpark med nÄgra vÀnner. En perfekt dag för ett besök dÀr.
Ja, jag jobbade min sista dag igÄr och efter det hÀmtade jag mina barnbarn som vi har haft till idag!
In i kaklet... men kul! Fast jag Àr helt slut. Imorgon firar vi midsommarafton hemma hos oss.
Vi alla hjÀlps Ät. Ska bli jÀttemysigt!
☀️
Med det hÀr inlÀgget vill jag passa pÄ att önska dig min kÀra lÀsare en riktigt skön midsommar!
Oavsett om du firar med slÀkt och vÀnner eller ensam, hoppas jag att du fÄr en fin midsommarhelg.
Kram till alla... Anna
❤
(bilder fotade av mig)