söndag 3 maj 2015

Tredje dagen... Kinkakuji!


 I Kyotos norra utkant ligger det gyllene templet... Kinkakuji.
Den vackra guldtäckta paviljongen är en exakt kopia av den över 500 år gamla byggnaden...
...som en sinnessjuk tempelpräst satte eld på 1955.



Japanerna är berömda för sina vackra zen-trädgårdar från 1300-talet.
 Så rogivande att gå omkring där...det är som att komma in i en annan värld och tid.











Efter att ha strosat omkring vid det Gyllene templet tog vi taxi till vår favoritrestaurang som bara låg ett stenkast från hotellet.
Att åka taxi i Japan är billigt och bilarna är superfina... välpolerade och fräscha. 
Sätena är klädda med vit spets och chaufförerna har vita handskar och en tjusig uniform på sig.
Raka motsatsen till Tunisien där taxibilar var lagade med silvertejp, Hahaha! Men det gick det också! 

 

I Kyoto finns det många mysiga caféer... som det här lilla gulliga vid ån. 
Deras bakverk var inte bara vackra. De var utsökt GODA också. 
Inte så där sötsliskiga som de oftast är när man kommer utomlands.


Det här var vår favoritrestaurang... Pizza Salvatore och Grill =)
De hade en jättefin lunchbuffé med massor av fräscha grönsaker, goda tunna pizzor, pasta, 
pastasallader och vitchokladfondue som man doppade olika frukter i. 
Längs med vattnet som var kristallklart fanns det hur många mysiga ställen som helst.





På kvällen var det full fart med gäster och de hade även en öppen grill... där kunde vi se hur köttet grillades.
Om man inte hade bokat bord till kvällen fick man skriva upp sig och sitta och vänta på ett ledigt bord.
Det var det värt... maten är billig i Japan och det var kul att sitta och titta på alla människor som kom och gick.
 Jag fick ett riktigt fint oxkött till ett glas rött för 2000 yen som motsvara knappt 160 kr. 1000 yen = 77 SEK.


Kyoto tog vi till vårt hjärta... skulle gärna åka dit över en weekend om det inte var så långt bort!
Lotta och jag har pratat om att åka dit och bara vara där i en vecka... hmmmm. Spara spara!

Idag har jag haft en skön söndag ute i trädgården... har klippt till ölandstoken... haha!

Du ska ha en fin söndagskväll min kära läsare.

Kram till alla... Anna


(Bilder fotade av mig)

14 kommentarer:

anettan sa...

Det ser helt magiskt ut..... Kram Anette

No34 sa...

Sagolikt vackert. Skulle gärna vilja åka dit... Härliga resor Ni gör, och fantastiska bilder du bjuder oss på!
Söndagskram från Kate

Channal sa...

Det kändes att man var långt borta! I en annan värld, det var magiskt...

KRAM!!

Channal sa...

Så annorlunda! En härlig resa... vill dit igen!

KRAM!!

My kids' Mom sa...

Hej Anna,

Vilken fin och mycket välplanerad resa ni varit på!

Kyoto och the golden temple! Väcker underbara minnen til liv. Jag kommer ihåg att den nästan kändes overkligt att vara där. Så mycket fint att titta på och så mycket historia. Jag skaffade mig en tempelbok i jättefint japanskt papper och samlade på templens stämplar i den som ibland även var handskrivna. Mycket häftigt! Jag hade tänk att resa till Japan nu i vår men det blev flytt tillbaka till Sverige istället.

Kramar, Anneli

Channal sa...

Hej Anneli!

Hela Japan är en magisk plats. Där skulle jag kunna bo i en period precis som du gjorde! Minns att du berättade att du hade en egen korg med shiseidos produkter på en skönhetssalong! Skulle passa mig :-)

Så du har flyttat tillbaka till Sverige! Hoppas allt är bra och att du kommer trivas.

KRAM o lycka till!!

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Det ser verkligen vackert ut! Och speciellt, inte likt något annat, ser nästan lite overkligt, "sagolikt" ut på vissa bilder,
förstår att det var en upplevelse.

Fin vecka till dig, denna första i maj
Kramar Anncathrine

Channal sa...

Vackert och lite overkligt! Ett spännande land som måste upplevas!

Fin majvecka till dig också!

KRAM!!

Annika sa...

Vilken resa ni varit ute på. SÅ speciell och annorlunda. Förstår om det gav mersmak på alla plan.
Jag känner mig också sugen på Japan.
Och naturen SÅ annorlunda än ngt jag sett.
Kramar

Channal sa...

Kulturen, människorna, språket, naturen och byggnader var så annorlunda. Kändes att vi var långt borta! Jag tig till mig det och gillade det mycket. Åk till Japan! Det är en upplevelse! Men det är långt bort!!

KRAM!!

Anne-Marie sa...

En sådan annorlunda kultur.
Återigen så välordnat allt ser ut. Tänk om andra länder hade samma ordning och reda.
Mycket vackert och just de där zen-trädgårdarna måste vara en upplevelse.
Kram!!

Mamma C sa...

Men så vackert, precis som i ett sagolandskap.
Kram Mamma C

Channal sa...

Allt var välvårdat... så vackert vackert och underbara människor!

KRAM!!

Channal sa...

Det var så rogivande att gå omkring där.

KRAM!!