lördag 2 maj 2015

Japan runt på nio dagar...


Oj oj så mycket vi har fått uppleva! Vilket land... vi är stormförtjusta i Japan.
Japan är till ytan ungefär lika stort som Sverige. Vi var i Hiroshima i söder upp till Tokyo.
Vi bodde i Kyoto och Tokyo... Kyoto var en charmig stad med två miljoner invånare. 
Den var gåbar... upplevdes som en liten storstad... precis som Stockholm och Rom.
Tokyo är världens största stad med 30 miljoner invånare... men vi upplevde den ändå som välorganiserad och lugn.


Bambuskogen i Saga Arashiyama utanför Kyoto... och Tenryuji templet.


Det som slog oss var att det inte fanns något skräp... det var så snyggt och prydligt överallt!
Inte en fimp eller pappersbit på marken. Alla bilar blänkte... taxibilarnas säten var klädda i vit spets.
Detta gällde alla städer vi besökte. Även Tokyo som är världens största stad. Helt fantastiskt.
Då ska man veta att det inte finns några dyra böter för att kasta skräp på marken som i Singapore.
Alla människor var så fina... välklädda och välkammade... gillar det! Propra och vänliga!



Vi flög från Arlanda, Helsingfors ---> Osaka... det var en bra flight som tog ca 12 timmar.
Osaka ligger nära Kyoto... så med transfer tog det inte lång tid till hotellet.
Vårt hotell var fyrstjärnigt och jättefint, Kyoto Royal Hotel & Spa mitt i Kyoto... nära till allt!


Första dagen regnade det... men det var inte kallt.
Tiden spenderades på fönstershopping på Nishiki Market som är en enormt stor takbeklädd marknad med flera parallella gator.
Där finns otroligt många butiker med allt möjligt och ett häftigt utbud av mat.



Såg INGA tjocka japaner... i motsats till hur det såg ut i New York!
Japan toppar listan med världens nyttigaste mat... och min mage har aldrig mått så bra som när vi var där!


Varsågod och smaka inlagda grönsaker... 
Eller varför inte en stekt fisk på pinne eller en saftig röd bläckfisk på pinne.



Efter en lång flight var vi rätt så sega och trötta men Glada... till slut tog vi lunch på en mysig sushibar.



Maten var vacker som poesi... som att äta på dockservis.


Kyoto var japans huvudstad fram till 1868... det är den enda japanska storstad som förskonades från bombangrepp under andra världskriget. Det sägs att det berodde på stadens enastående kulturskatter.
Där finns tusentals tempel, trädgårdar och gamla kvarter med vackra trähus.
I utkanten av staden känns det som man har förflyttats till en sagovärld eller en annan tid.


Fushimi Inari Shrine, Torii-portar i Kyoto.. 鳥居 ibland översatt till fågelsittpinne.

Torii är en traditionell japansk portal, som vanligtvis fungerar som ingång till en helig plats i naturen.
De står som påminnelse för att rening bör ske, innan man träder in på helig mark.
I Japan är många fortfarande shintoister... som är en inhemsk japansk tro.
De tror på naturen. Gud finns överallt som i berg, sjöar och träd.
Den orangea färgen symboliserar shintoismen.





Regnet slutade och ut kom alla människor...
Vi tog en liten promenad över floden till det charmiga Gion-kvarteret.
Där ligger stämningsfulla restauranger och traditionella tehus där stadens geishor arbetar.


 


I Gion-kvarteret ligger även japans Geisha-skola som är en sexårig utbildning till att bli en fin sällskapsdam.
De ska kunna allt från att bl.a. dansa till historia och litteratur. Det är INTE billigt att anlita en geisha.


Första kvällen avslutade vi med en välkomstmiddag på Japans sjätte finaste restaurang.
Där blev vi bjudna på Kobekött. Världens exklusivaste kött. 
Finns bara en restaurang i Stockholm som har detta kött som kostar 5000 kr/kg. 
Om det var gott. OMG SÅ GOTT! Minns smaken än! Så mört... köttet smalt i munnen. 
Det saftigaste och mest smakrika kött jag har ätit i hela mitt liv! 
Bara lätt grillat med lite salt, peppar och smält vitlökssmör. Det är värt vartenda kilo i hela världen.
Du kan läsa och se en liten film om Kobekött HÄR och HÄR!


Efter första dagen somnade vi gott på åttonde våningen med utsikt över hela Kyoto.
Jag kommer att skriva en hel del om vår Japanresa... kan bli mastigt för dig.
Gör det mest för min egen skull som en resedagbok så jag inte glömmer allt vi fick uppleva.


Må solen lysa på dig var du än är!
Själv ska jag deklarera... en skön känsla efteråt när det är klart!

Kram till alla... Anna


(Bilder fotade av mig)

28 kommentarer:

Finaste mattan sa...

Ååh, det kändes som att vara där när man tittade på bilderna! : )

Miss Marie sa...

Oj oj, vilken resa!

Mamma C sa...

Vilken fantastisk resa ni gjort. Helt underbara bilder du visar.
Kram Mamma C

Livskraft sa...

Vilket land, vackra bilder. Spännande det där med att det är rent på gatorna utan böter, hur lyckas det. Eller rättare sagt hur svårt kan det va?
Kram

Channal sa...

Precis! Hur svårt kan det vara?!! Det kan funka i alla fall!

KRAM!!

Channal sa...

Ett riktigt äventyr!

KRAM!!

Channal sa...

Sannerligen! KRAM!!

Channal sa...

Kul att du känner så! KRAM!!

Unknown sa...

Men, gud så härligt! Underbara bilder... ♥ Min sambo älskar Japan, han har en dröm att åka dit.

Kraam Therese

Channal sa...

Då måste han/ni åka dit! Så fantastiskt läckert och människorna är så trevliga och vackra!! En upplevelse utöver det vanliga!

KRAM!!

Home2tiny sa...

Verkar vara ett fantastiskt land, förstår att du njöt av varje sekund. Själv tycker jag det är hur kul som helst att få vara din "resekompis" så jag ser fram emot fler bilder. Kramisar Tina

Channal sa...

vad kul! Häng på min resekompis =)

KRAM!!

The Place To Be sa...

Wow vilken resa ni gjort! Dit skulle jag också vilja åka! Varit kul att följa på Insta!

Kram Malin

Channal sa...

Japan är en upplevelse utöver det vanliga! Så glad för den resan.

KRAM!!

Bakom dörr nr. 11 sa...

Wow vilken häftig resa ni har gjort och vilka underbara bilder.
Kram Pia

Channal sa...

Tack! Ja, det var en häftig resa!

KRAM!!

Charlie sa ... sa...

Underbart inlägg Anna och så intressant! Jag vet inte alls så mycket om Japan. Du skriver så fantastiskt fint och jag känner hur jag vill uppleva det här! 30 miljoner människor i världens största huvudstad och allt är så rent och bra organiserat. Fantastiskt. Blir nyfiken att höra mer om maten - fisk och grönsaker? Små portioner? Mindre socker? Det är så fascinerande hur annorlunda det kan vara mot t ex New York där det är mycket av allt och både organiserat och oorganiserat.

Dina bilder är fantastiska. Vill se mer, läsa mer! Följde dig på Insta och såg hur fantastiskt vackert det var. Underbart att få resa med dina flickor.

KRAM!!! xoxo

Charlie sa ... sa...

Ps. ser nu att jag skriver "fantastiskt" hur många gånger som helst. Det bara bubblade ur mig!!! ;)

åse sa...

Vilken resa, vilka bilder wao ! Nu blir jag allt lite avundsjuk. Kram Åse

Channal sa...

Jag visste inte heller mycket om Japan! Jag har att tacka min dotter, Lotta för det! Så glad att ha fått se och uppleva detta land tillsammans men mina flickor. Maten var god och mycket nyttigare... och inga stora portioner. De kom in med maten i omgångar, små vackra skapelser. Och vi blev mätta för vi satt länge och åt!

KRAM!!

Channal sa...

Haha du är ju för go! Men det var faktiskt helt fantastiskt!!

KRAM igen!

Channal sa...

Eller hur =)
En häftig resa! KRAM!!

Anne-Marie sa...

Underbart att det är rent, propert och välskött. Till skillnad från många andra stora städer.
Trevligt också att se smärta personer. Nej, NY (och övriga USA) har inte direkt smärta personer. ;)
Förstår att ni har ätit gott. Blir sugen av att se dina bilder.
Jag kan relatera till shintoisterna - tror också att det finns en välvillig, kärleksfull energi i naturen. Och i allt annat också.
Ser fram emot flera bilder från Japan.
Kram!!

Channal sa...

Japanerna är otroligt vänliga och just renliga... Att ta av sig skorna när man kom in till en restaurang var ett måste och tvätta händerna innan man åt. Fanns alltid en våtservett vid bordet. Naturen, det rena avskalade och vänligheten genomsyrade hela resan... kommer säkert från shintoismen. Jag gillade det!

KRAM!!

My kids' Mom sa...

Anna, Japan är ett fantastiskt ställe som överraskar på så många sätt och inte förrän man varit där kan man uppskatta vad hela deras kultur handlar om. Jag är så glad att ni ser ut att ha haft det så underbart trevligt och att ni har fått uppleva så mycket fint. Jag njuter av dina vackra bilder och tänker tillbaka på de fina åren vi hade den goda turen att få bo i och uppleva Japan. Många kramar!

Anneli

Channal sa...

Det är sant! Japan måste upplevas! Ett underbart land!

KRAM!!

Blommiga Rutan sa...

Hej Anna!

Oj så fint det ser ut! N u har jag lärt mig massor om Japan bara genom att läsa det här inlägget! Ser att ni haft en fantastisk resa! Ser fram emot att läsa mera om Japan.

Kramar Anncathrine

Blommiga Rutan sa...

Hej Anna!

Oj så fint det ser ut! N u har jag lärt mig massor om Japan bara genom att läsa det här inlägget! Ser att ni haft en fantastisk resa! Ser fram emot att läsa mera om Japan.

Kramar Anncathrine