lördag 10 september 2022

Även denna lördag i Stockholm...

Bara över dagen tog maken och jag tåget upp till Stockholm för att gå på Dramaten och se Macbeth.
I fredags hade pjäsen premiär efter ett långt sommaruppehåll.
Den har fått fina recensioner av de största tidningarna så förväntningarna var höga.
Det var nio månader sedan vi var på Dramaten för fösta gången och då såg vi Cabaret.
Det är smidigt att ta Mälartåget till Stockholm från Kolmården.
Även om det är en del stopp (Nyköping, Vagnhärad, Södertälje syd och Flemingsberg) tar resan bara 75 min.


Ser du vilken söt katt av vete som kommer ut ur tårtkartongerna? Mjau... grrr!

Vetekatten…

Vid 10.30 var tåget framme mitt i City... jag verkligen älskar Stockholm.
Fika på mysigaste VeteKatten hör till när vi kommer upp till storstan.


En halv solbulle smakade bra efter en äggsmörgås med kaviar på.
Det här fiket har funnits sedan 1928 och det ser mer eller mindre lika dant ut sen starten.




Det märktes på stan att det är valdag imorgon. En STOR dag för demokratin.
Jag har alltid gått och röstat på just valdagen... det är en viktig tradition.




Ett besök till NK är ett måste... 
Maken sa när vi var vid Filippa K att det var här Anna Lindh blev knivmördad.
Ett fruktansvärt mord... och det är precis på dagen 19 år sedan.
Otroligt läckert i alla skyltfönster på NK... ett sant nöja att bara gå där och titta gata upp och gata ner.
Tur hade vi med vädret också... inte en droppe regn. Men tröja och trenchcoat gick åt.


Hur läckert är inte det här rummet? 
Som en stor påse med smågodis på en sommaräng!

Jag säger bara Svenskt tenn…

En sväng in på Svenskt Tenn gör mig lycklig! Vill ha allt! 
Så vackert och smakfullt! Älskar färg och blommor. 

Den randiga soffan drömmer jag om (men i tre-sits)... mina drömmar brukar slå in!



Medryckande sambatoner i Kungsträdgården...



Dramaten…

Så var det dags för matiné på Dramaten! Klockan ett såg vi Macbeth.
Måste vara den mörkaste av alla Shakespeares pjäser. En hemsk historia!
Det är fascinerande med teaterkonst och Christina Schollin var fantastisk som drottning.
Hon imponerar med sina 85 år... säger bara wow. 
Tänk, Christina är med i denna uppsättning på Dramaten och hon är en cool Influenser på Instagram.
Dessutom hinner hon med sina barn och barnbarn... så full av energi, glädje och kärlek!
Vilken kvinna! Så vill jag också vara när jag är 85 år.
Jo, hon har ju två drömhem som hon pendlar emellan. 
Ett hus i Nerja nere på spanska solkusten och ett vackert hem ute på Värmdö vid vattnet.




På måndag får vi se vilka som hamnar i Riksdagshuset... hoppas innerligt på en ljus dag.



En promenad genom Gamla Stan.

 Gamla Stan…

Som barn tog mamma alltid med mig till statyn St:Göran och draken om vi var i Gamla stan.
Minns hur jag tyckte att det var så spännande... och mamma berättade lite om legenden.



Sopplunch på Kaffekoppen vid Stortorget... 

Kaffekoppen...

Det här är ett café Ida och Lotta uppskattade när de var små. 
För där har de världens största kanelbullar.


Vi hoppade kanelbullen. Jättegod varm spenatsoppa med smarriga mackor.
Skönt att kunna sitta ute också... 



Lugn promenad till tåget som tuffade hem oss till klockan 19.10!


Önskar dig min kära läsare en skön söndag och gå och rösta!

Kram till alla... Anna

(Alla bilder fotade av mig.)

2 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Vi har biljetter till Macbeth i oktober...Ser verkligen fram emot det. Älskar Dramaten och Stockholm. Underbara bilder du bjuder på med hög mysfaktor.

Jag har förtidsröstat. Orkar inte med köer och mycket folk. Det blir ett spännande val. Men jag tror att Magdalena vinner. Känns så.

Ha en riktigt fin söndag.

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Macbeth är en riktigt mörk historia, Christia Schollin är fantasisk! Otroligt att lära sig alla repliker i hennes ålder. Jag är orolig att det kommer bli som förra valet... då, när allt blev klart i januari.

KRAM