måndag 6 februari 2023

Ett riktigt slott med tinnar och torn!


När jag var liten ritade jag massor av slott och prinsessor.
Det var precis sådana här slott jag ritade med tinnar och torn och med löktoppar.
Ekenäs slott är från 1600-talet och det ligger mellan Norrköping och Linköping.



Slottet är beläget på en klippa vid den nordligaste änden av sjön Teden.
Slottet är ett av Sveriges finaste 1600-talsslott som är byggt i Renässanstil. 
Bilden nedan är lånad från Wikipedia, se HÄR!




Hur hamnade vi här? Jo, idag har maken och jag varit på ett ärende i Linköping.
På vägen hem blev det en cruising genom det östgötska landskapet.



Väl hemma... fredagsbuketten blommar fantastiskt och solen skiner utanför. 





Blå, blå himmel och den här första varma solen är underbar. Och vet ni vad... 
Jag hörde talgoxens kvitter... ”ti-tu ti-tu ti-tu” och ”tititu, tititu, tititu”. Älskar't!


Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Ett mycket vackert slott.
Härligt med sol och fågelkvitter.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Julmarknaden på Ekenäs slott ska vara riktigt fin. Får åka dit i år. KRAM

Anonym sa...

Vilket vackert slott och vilken HÄRLIG dag.
Önskar dej en trevlig vecka.

-Ruth i Virginia

Annika sa...

Vilket vackert slott det där ÄR!!!
UNDERBART fint, ett sagoslott.
Jag med, snacka om att jag ritade prinsessor som barn, haha. Slott ritade även jag men det var ffa prinsessor. Prinsar var det trist att rita ;-)
Tack för att du visar.
Kramar!!

Channal sa...

Hej Ruth! Tack, önskar dig detsamma! KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Visst var det kul att sitta och rita prinsessor och slott... en och annan prins blev det väl också.

KRAM