söndag 5 februari 2023

Söndagsmiddag...

Kära vänner! Det snöar och utetermometern står på -3°C. 
Perfekt att stå inne i mitt kök och titta ut samtidigt som jag lagar till en värmande gryta!

 Nötfärs- och rotfruktsgryta...

Bryner 250-500 g köttfärs och tre hackade schalottenlökar i smör i ca 5 min. 

Kryddar med grovmalen peppar och salt. 

Blandar ner två pressade vitlöksklyftor och tärnade rotfrukter (en palsternacka och tre potatisar), två slantade morötter och smala stavar av en 1/2 rotselleri. 

Morot och rotselleri tar längre tid att bli mjuka än potaitis och palsternacka. Därför måste de vara tunnare. 

Fräser allt tillsammans ytterligare 3-5 minuter. Tillsätter 1 dl vatten, 1 dl rödvin, en förpackning krossade tomater med örter och en smulad köttbuljongstärning. 

Kokar upp, låter sedan grytan småputtra i ca 30 min tills rotfrukterna är mjuka. 

Smakar av med lite salt och peppar. Garnerar grytan med grovhackad persilja.


Till nötfärs- och rotfruktsgrytan passar det perfekt med detta fantastiska medelhavsbröd.
Ja, det smakar precis som brödet i Grekland. SÅ GOTT!
Landerholms bageri i min stad har det... det är bakat med havssalt och olivolja. 



Sen vill jag tipsa om makens och mitt franska favorit-rödvin (och jag NYSER inte av det, skönt).
Terre de Mistral Côtes-du-Rhône Réservé Organic.

Smaklig måltid...


Denna dag för två år sedan var det mammas begravning.
Men jag vägrar tro att hon är borta... min älskade mamma finns alltid med mig.


Trevligt veckoslut, hoppas att du har haft en fin vecka!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Så god gryta du gjort. Tack för receptet.
Ha en ny bra vecka nu.
Kram Carin

Anonym sa...

Varsågod Carin! Den smakade bra igår. KRAM

Ninnie sa...

Söndagsmys!
Ja, vi har också fått snö och vinter igen -härligt efter allt gråväder även om jag faktiskt längtar efter våren nu...
Din mamma är där med dig, det tror jag! Jag hade ett starkt band med min farmor - hon var mig väldigt kär. Trots att det är mer än 25 år sen hon dog känner jag hennes närvaro med mig, hon stöttar mig än idag trots att hon inte finns här på jorden mer.
Kram o ha en fin vecka!

Anonym sa...

Hej Ninnie! Såg dina vackra vinterbilder. Ni har mkt mer snö än oss.

Visst finns det en annan dimension. De är med oss🙏🏻💕

KRAM

Annika sa...

Mmmmm!!!!
TACK för receptet!!
DET sparar jag. Har hämtat så många recept hos dig genom åren, keep 'em coming!!
KRAM!!

Anonym sa...

Jättekul Anilka! Smaklig spis😋 KRAM