fredag 17 november 2023

Restaurang Tre hjärtan❤❤❤

Kära vänner! White Friday! Första snön kom idag. Fick borsta av bilen innan avfärd i morse.
Nu är det inte långt kvar tills det är dags att göra iordning adventsljusstaken. Mysigt!
Jag har redan börja fundera på julen. Hur ska den firas, vad ska vi köpa för julklappar och sist men inte minst, vad ska jag ha på mig? Det är många beslut som ska tas de kommande veckorna.
Min yngsta Lotta följde med hem till oss idag. Det är roligt när barnen vill umgås med gamlingarna.
Mysigt med lite sällskap också. Till fredagsmiddag blev det kyckling.

Sugen på kyckling? Här kommer dagens recept. Mat för tre i Annas kök.



Kyckling i ugn med vitlök, timjan och äppeltzatziki. 


Rotfrukter
Skala två råa rödbetor. Klyfta rödbetor och potatis. 
Lägg alla rotfrukter i en ugnsformen och blanda med olivolja, färsk och torkad timjan och lite salt. 
Lägg på tre vitlöksklyftor på grönsakerna och sätt in plåten i mitten av ugnen ca 30 min i 225°. 


Kyckling
Krydda kycklingfilé runt om med salt och citronpeppar. 
Hetta upp smör i en rymlig stekpanna. Bryn kycklingen ca 4 min per sida. 
Klyfta citronen. Lägg citron och stekt kycklingfilé i ugnsfasta formen med rotfrukterna, 
när det återstår ca 15 min av tillagningstiden. Tillaga allt tills kycklingen är helt genomstekt.


Äppeltzatziki
Riv ett sött rött äpple och blanda med 1 dl matyoghurt, pressa en vitlöksklyfta 
och lite pressad citronsaft från citronerna i ugnen. Smaka av med lite salt. GOTT!



Servera kyckling med potatis, rödbetor, ugnsbakade vitlöksklyftor och äppeltzatziki. 
Pressa över lite citron vid servering. Fredagsmiddagen fick tummen upp! Jättegott sa både Lotta o maken!


Pippi på kyckling... ännu ett gott recept på fågel. Mat för två i Annas kök.
Citronstekt kycklingfilé med morotsbearnaise och ruccola.


Rostad potatis
Klyfta potatis och klyfta en rödlök. Lägg allt på en ugnsplåt med bakplåtspapper. 
Blanda med olivolja, salt och nymald svartpeppar. Rosta högt upp i ugnen ca 22 min i 225°. 


Morotsbearnaise
Skala och skär fyra morötter i små morotsstubbar. Koka mjuk i lättsaltat vatten. 
Häll av och lägg i en mixerbunke tillsammans med 50 g smör, 
1 msk torkad dragon, 1 tsk äppelcidervinäger och 1 tsk vatten. 
Mixa helt slät med stavmixer. Smaka av med salt och nymald svartpeppar. 

Det enkla är oftast det godaste! Den här morotsbean måste du göra. JÄTTEGOD!


Citronstekt kyckling
Tvätta citronen i ljummet vatten och finriv skalet. 
Dela kycklingfilé på längden och krydda med salt, lite citronzest och citronpeppar. 
Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. Stek kycklingen tills den är helt genomstekt. 
Strö över resten av citronzestet. Stek/grilla två citronklyftor ett par minuter i pannan.


Servera citronstekt kyckling med rostad potatis, morotsbearnaise, ruccola och grillad citronklyfta.

Delar min tipskod med dig min vän! Min tipskod: K630939 
Om du testar Linas Matkasse med min tipskod får du 30% rabatt på de tre första beställningarna.

Önskar dig min kära läsare en fin fredagskväll! 
Här blir det På spåret, Carina Bergfeldt och Cyklopernas land.

Smaklig måltid och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

6 kommentarer:

Monica sa...

Så gott! Och morotssåsen ska jag göra, verkar både enkelt och gott. Nyttigt med tror jag.
Och så fina novemberkaktus du har, har börjat med några hyacinter och planterade tillsammans, de slog ut snabbt, är vita och blå och doftar noll. Vet det finns svagdoftande men inget alls var nytt. Och här får de gärna dofta.

Ha det fortsatt så fint. Kram

Anonym sa...

Hej Monica! Tack detsamma !
Morotsbean var riktigt god! Jag ska köpa hyacinter nästa helg. Vita brukar inte dofta. De rosa o blå doftar starkt, jag gillar den doften. Trist att inte dina luktar. Mina novemberkaktusar har jag haft i flera år. Står nere i tvättstugan, vattnas sällan. Tog upp dem för ett par veckor sedan och nu blommar de för fullt, kul!

KRAM

Mamma C sa...

Kyckling är gott, så det kan man äta många dagar i veckan.
Morotsbean var en ny grej som måste testas.
Ha en bra lördag i kylan som har anlänt nu där hemma.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Morotsbean och äppeltzatziki måste du göra! Så goda. Idag ut och kratta löv så blir jag varm. KRAM

Anonym sa...

Mmmm... maten ser mycket god ut!
Bra restaurang den där ni har helt nära dig :). Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! TACK! Den restaurangen livar upp i novembermörkret. KRAM