måndag 27 november 2023

Vad blir det till middag?

Kära vänner! Idag sken SOLEN med lätt snöfall och -4°C.
Här kommer lite inspiration på middagstips från Restaurang Två hjärtan att laga i veckan.

Spaghetti med parmesan- och persiljeströssel, 
tomatsås och vitlöksmarinerade räkor.
Hur gott smakade inte denna pastarätt i fredags! En klar favorit som jag vill dela med mig av.


Parmesanströssel - detta måste du göra, så gott!
Finhacka 10 g kruspersilja och lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper. 
Tillsätt 3/4 dl panko, 25 g riven parmesan, salt och olivolja till plåten. 
Blanda ordentligt och tillaga mitt i ugnen ca 15 min i 160°C, tills strösslet är frasigt. 
Öppna ugnsluckan och blanda runt emellanåt.  


Tomatsås
Finhacka en vitlök. Skär två stora tomater i mindre bitar. 
Hetta upp olivolja i en rymlig stekpanna. Fräs tomat och vitlök ca 2 min. 
Tillsätt 1 msk tomatpuré, 2 krm chili flakes, 1,5 dl pastavatten 
och 1/2 smulad kycklingbuljong. Låt sjuda ca 5 min. 


Vitlöksmarinerade räkor
Pressa en vitlöksklyfta och 10 g kruspersilja. Lägg i en skål och blanda ner 1 msk olivolja. 
Blanda ner nyskalade räkor i skålen. Låt stå och dra en stund.


Häll av pastan och lägg tillbaka spaghettin i kastrullen. 
Blanda ner tomatsås och riven parmesanost. Blanda runt ordentligt. 
Smaka av med salt och nymald svartpeppar.


Servera tomatpasta toppad med marinerade räkor och parmesanströssel. Otroligt gott!


Detta bjöd maken mig på i lördags! 

Hjortfärsbiffar med jordärtskockspuré, pressgurka och timjansmörsås.
Det bästa med Linas Matkasse är att alla kan följa ett recept enkelt.


Mmmm... bara så smarrigt till helgmiddag! 

Pressgurka
1-2-3- Blanda 1 msk ättiksprit, 2 msk socker och 3 msk vatten i en bunke. Rör så att sockret löser sig. 
Hyvla tunna skivor av en halv gurka med en osthyvel eller mandolin.
Blanda ner i bunken och pressa en dygn på gurkan. Låt dra minst 15 min. 

 Jordärtskockspuré
Skala och koka 250 g jordärtskocka och 250 g mospotatis mjuk i lättsaltat vatten. 
Värm 1,5 dl mjölk och en stor klick smör i en kastrull. Häll bort vattnet från potatiskoket. Mosa potatis och jordärtskocka med en elvisp eller potatisstöt och tillsätt mjölkblandningen. 
Vispa till ett mos. Smaka av med lite salt och vitpeppar. 

Hjortfärsbiffar
Finhacka 10 g färsk timjan. Lägg i en bunke tillsammans med 1/4 dl ströbröd, 1/2 dl mjölk, 
ett ägg, 1 tsk salt och nymald svartpeppar. Blanda ner 250 g hjortfärs och forma färsen till 2 biffar. 
Hetta upp smör i en stekpanna och stek biffarna ca 2 min per sida. 
Lägg över biffarna i en ugnsform, men låt stekpannan stå till timjansmörsåsen. 
Tillaga klart biffarna mitt i ugnen ca 15 min, tills de är helt genomstekta. 

Timjansmörsås
Tillsätt en klick smör till stekpannan som biffarna stektes i. 
Blanda ner 2 tsk vetemjöl och tillsätt sedan 2 dl vatten, 1 tsk kinesisk soja och 1/2 smulad köttbuljong. 
Låt sjuda ca 4 min. Finhacka 10 g färsk timjan. Häll över såsen i en mixerbehållare. 
Tillsätt 2 msk smör och finhackad timjan och mixa såsen slät med stavmixer. 


Servera hjortfärsbiffar med potatis- och jordärtskockspurè, timjansmörsås och pressgurka.
God mat är vad vi behöver just nu när det är kallt och korta dagar med mörka kvällar.


Är du sugen på att laga en riktig fransk klassiker? Det här åt vi till söndagsmiddag.

Coq au vin - Kycklinggryta med bacon, rött vin, svamp och potatispuré. 
En otroligt god gryta med mycket smak som du lagar till enkelt och snabbt.



Coq au vin
Skär 300 g kycklinglårfilé i tre bitar per filé. 
Stek kyckling och en förp. tärnat bacon i en stekgryta med lite smör ca 2 min. 
Tillsätt två klyftade bananschalottenlök, 250 g halverade champinjoner, 
en finhackad vitlöksklyfta, 2 tsk torkad timjan, salt och lite nymald svartpeppar. 
Fräs ytterligare ca 2 min. Tillsätt 1 msk vetemjöl och blanda runt. 
Tillsätt 2,5 dl rött matlagningsvin och låt sjuda ca 5 min. 
Blanda ner 1/2 msk kinesisk soja, 1 dl vatten och en halv smulad kycklingbuljong. 
Låt sjuda minst 10 min. 

Potatispuré
Värm mjölk och en klick smör. Häll av potatisen och blanda ner mjölkblandningen. 
Vispa till en slät puré med elvisp. Smaka av med salt och vitpeppar.  


Servera coq au vin med potatispuré. Toppa med repad färsk timjan.


Önskar dig min kära läsare en bra start på veckan!
Smaklig måltid och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

6 kommentarer:

Monica sa...

Den spaghettirätten är jättegod! Den ska jag göra nu igen när jag sett hos dig. Så mycket god och vacker mat du gör, fattar inte hur du orkar faktiskt men kanske ni hjälps åt mycket också med det.

Ja, det gör vi med fast jag tycker jag gör allt☺️maken får hacka eller skiva all lök, göra fina rotsaksklyftor eller potatisklyftor, vispa grädde, riva ost t ex, men hur man får ihop det är min sak men så skönt ändå att hjälpas åt.

Fin fortsatt vecka önskas i det vinterkalla vita. Ska bli skönt när det blir lite ljusare igen och tur att det finns ljus och ljusslingor, det är nu de behövs som mest. Och en och annan julmarknad är också fint och trevligt att besöka.

Kram

Channal sa...

Hej Monica! Haha tack vare Linas matkasse med färdiga recept att följa är det väldigt bekvämt. Inte alls jobbigt. Det är kul att laga mat. Men det blir lite extra fredag, lördag och söndag. I veckorna äter jag lunch på skolan. På kvällarna blir det något enkelt... färdiga soppor att bara värma eller flingor och yoghurt. Min man är också bra på att hacka och skala potatis =) det är kul att hjälpas åt. KRAM

Annika sa...

Älskar alla recept från Två Hjärtan!
Alltså, parmesanströssel!! GISSA om jag ska göra sådant. Låter helt himmelskt gott!
TACK för det!
Timjansåsen också, mums!
Coq au vin älskar jag!!
TACK för alla underbara recept!
KRAMAR!!

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Vet att du har lagat vissa av mina recept, kul! Parmensanströssel till pasta är mums! KRAM

Mamma C sa...

Åhhhh, woow så himla mycket gott du bjuder på.
Spagettirätten måste bara provas och Coq au vin.
Tack så mycket för alla recept.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Två enkla och goda maträtter! Varsågod! KRAM