fredag 8 mars 2024

Veckorna springer iväg!

Kära vänner! Nyss var det sportlov och vecka 8. Nu är snart vecka 10 slut!
Idag, fredagen den 8 mars, är det den Internationella kvinnodagen. 
En dag då vi hyllar alla fantastiska kvinnor, som gått före och går före. 
Fira dig själv, en kvinna i din närhet eller någon som arbetar för att hjälpa andra kvinnor.


Våren närmar sig med stormsteg. Det är helt fantastiskt vad solen och ljuset gör med humöret!
I måndags och tisdags var det studiedagar för alla skolor i min stad.


måndag...
På min lediga dag fixade jag mina naglar på förmiddagen hos min nästangranne Sanna. 
När solen vågade kika sig fram mer och mer fick jag riktiga vårkänslor...
Och då tyckte jag att korta naglar med lila glitter passade bra. 



Efter att jag hade varit hos NagelSanna slank jag in och Coopade lite.
Köpte glass bl.a. Jag är galen i saltlakrits... och denna glass-nyhet fick 10 p. av mig!



tisdag...
När jag slutade jobbet klockan 12.00 i tisdags åt jag lunch tillsammans med det här gänget.
Japp, så nu har jag fått hänga med gullungarna igen!



Det blev sushi på Ingelsta shoppingcenter. Vi gillar sushi allihopa!
Finmotoriken är det inget fel på. Att äta med pinnar går galant för Alma och Frank.
Efter lunchen styrde vi bilen genom biltvätten (jättespännande tyckte Frank och Alma) 
och sedan mot Tropicariumet vid Kolmårdens djurpark.


Vi hade sådan tur att de skulle mata hajarna när vi var där. De får bara mat en gång i månaden.
Oj vad de piggnade till... och hungriga var de! De fick kolja preppad med vitlök. Haha hajarnas favoritmat.



Vi spenderade mer än en timma i Tropicariumet. 
Det är alltid roligt och spännande att vara där bland alla djur och fiskar.



En lyckad eftermiddag tillsammans...


Hur GLAD blev inte jag när jag fick det här mejlet i tisdags!
Tjoho! Jag vann den fina tävlingen hos Hudoteket

Utlottning av två produkter från Sisley Paris med ett värde av 5990 kr. 
Galet dyra lyxkrämer vill jag lova! En dag- och nattkräm...
Älskar Sisley så det ska bli spännande att se resultatet efter att jag har använt upp krämerna.


Min recension som gjorde att jag vann kan du se nedan. 


Inte så svårt att älska och bli beroende av min favorit-ansiktsolja från Sisley Paris.
Varje kväll smörjer jag in mig med några droppar av denna rosdoftande oljan.



Den vackra blommiga kvinnosymbolen har Hanna Wendelbo gjort... se HÄR!

onsdag... 
Onsdagen bjöd på sjömansbiff till middag... det blev riktigt gott! Se receptet HÄR!


Jag fick helt plötsligt ett jättesug efter sjömansbiff när jag såg erbjudande på lövbiff. 


När mamma ställde en stor gryta med sjömansbiff på bordet då var det fest och det var det här också!


torsdag...
Blå himmel, stor SOL och ingen is på Bråviken, +7°C. 


Fast på morgonen när jag åkte till jobbet vid 07.00 var det -7°C och tunn is på Bråviken.


Under dagen hade den tunna isen lagt sig som glasskärvor vid strandkanten...



På torsdagskvällar har jag ägnat både förra terminen och denna termin åt yinyoga.
Det är så skönt och jag blir alltid så pigg efter yogapasset. Bästa medicinen!

idag fredag...
Fredagsbuketten, gott matbröd med olivolja och havssalt och gott till fredagsfikat.



När jag kommer hem på fredagar tar maken och jag oss en mysig go'fika.
En bra start på helgen. TGIF! TACK!


Denna läckerhet heter katalan... som en mini-napolionbakelse utan grädde men lika god enligt mig.


Idag hyllar vi alla kvinnor 💕 Allt ljus på dig min kära läsare!
Trevlig helg och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Saltlakrits glass låter riktigt gott! Fina bilder över Bråviken och naturens konstverk av isen. Hoppas fredagenskvällen blev bra, men svårt att misslyckas med en sådan start med god bakelse :)

Mamma C sa...

Vem älskar inte lakrits. Så den där glassen måste testas när jag kommer hem.
Säger som Anna ovan att bilderna på Bråviken är så vackra.
Vilken mysig början på fredagsmyset hos er.
Ha en bra lördag nu med.
Kram Carin

Anonym sa...

Sjömansbiff var längesedan jag lagade, så gott :) - tack för tipset.
Nu går tiden i rasande fart...
Härliga tulpaner!
Trevlig helg! Kram, Annika

Channal sa...

Hej Anna! Tack! Ja, en riktigt bra start på helgen! Vackert ute och gofika på det!

Må gott och KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Visst är saltlakrits GOTT! Förstår inte riktigt att vi i Norden nästan är ensamma om det. Blå blå Bråviken är väldigt grå idag. men skönt med helg!

Må gott och KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Visst är det gott! En hederlig sjömansbiff slår en italiensk saltimbocca! Och tulpaner piggar upp!

Må gott och KRAM