söndag 31 mars 2024

Glada barn på Påskafton💛🐥



Kära vänner! Hoppas ni har haft en skön och vilsam påsk! 
 Och ätit ordentligt med godis och massor av ägg.  


Åh vad jag tycker om påsken! Den är skön och vilsam... 
Påsken har inte samma massa måsten som ändå julen har. 
Jag gillar verkligen det lilla... lugnet och att vi har kommit närmare solen.



 Vi fick en härlig påskafton med sol och god mat. Och jisses så många barn och barnbarn vi har!
 JA! Det bästa är att få umgås med familjen. Så skönt med lite vårkänslor också! 
Nu bjuder jag på lite bilder från påskafton. Nästan alla var här! 


Vi var 16 personer... fyra saknades och det var Petter, Jessica, Enzo och Ella.


 När alla kom högg vi in på maten direkt! 



Ägghalvor med citronmajonnäs, rom, räkor och dill. 
Målade ägg, kycklingklubbor, klyftpotatis, köttbullar, ananasskivor, blåbär, 
jordgubbar, kiwi, äpplen, apelsiner, meloner, vindruvor och en brietårta.
 Två stora ugnsbakade laxfiléer, två kalla såser... en med citron och en med färska örter. 
Till det en stor ljummen potatissallad med primörer. GOTT!



ALLA ÅT MED GOD APTIT! Bästa betyget... så kul!



Här var de väldigt allvarsamma gullungrna. Jag sa att jag hade lovat en bild på dem till påskharen.
Haha den enda som inte köpte det var Theo som gömde sig bakom sin lillasyster.
Ibland får man luras! Inte lätt att få till en bild annars när allihopa är samlade och tittar in i kameran! 


Efter maten gick startskottet för äggjakten... oj, oj vad de sprang och letade! 
Det blev full fart i trädgården! Hela trettio små påskägg med godis hittades. 


Att sen få se deras lycka när de hittade ett litet ägg var underbart!
Hur söta är de inte allihopa! Att se glada barn är det bästa jag vet!  
När de funnit fem var fick de en stor kaninpåse full med godis. 



Det är ju just på påskafton alla barn ska få ett påskägg... många påskägg. 


Sen var det dags för påsktårtan och glass i strut med strössel. 



Vi fick en jättemysig påskafton tillsammans! 



Efter all disk och undanplockning fick maken och jag en lugn skön kväll! 
 Jag önskar dig min kära läsare en fortsatt fin påskhelg.

Kram till alla... Anna
(Alla bilder fotade av mig.)

12 kommentarer:

Åsa sa...

Så gott allt såg ut på påskbordet, potatissalladen blev jag speciellt nyfiken på, så fräsch...har du något recept eller har du själv hittat på? Trevlig fortsättning på påsken!
Åss

Channal sa...

Hej Åsa! Tack! Den potatissalladen hittar jag på själv och blandar i med lite olika saker. Man kan ha i vilka primörer som helst.

Igår halverade jag små fina potatisar som jag kokade i saltat vatten. Förvällde sockerärter och kokade grön sparris (som jag skar i tre bitar) lite lätt. Blandade allt det varma med skivade rädisor, avokado i mindre bitar och en påse mixsallad. Dressingen: 2 msk olivolja, 1 msk citronsaft, lite citronzest, 1/2 msk honung, lite salt och peppar.

KRAM

Monica sa...

Åh så mycket fint du gjort och gott. Ser härligt ut allt. Och det blev särskilt bra med soligare väder och lite värme. Påskafton så fin även här. Vi började lite smått att fira redan onsdagkväll, inte dumt alls och det blev en fin och vacker påsk. Så glad för det och vi får klara av den omtalade snöstormen som faktiskt lär komma även runt storstan på tisdag. Svårt att ta in men vilken tur att påskvädret var så bra. Nu stundar däckbyte om någon vecka och så dumt att det inte är datum april ut i vårt rätt tokiga och ombytliga klimat.

Vi får hoppas på en bra annandag också och roligt är det att se lite knoppar på träden och blåsippor. Och du har väl vårblommor som slagit ut i trädgården, det är så härligt att se de första.
Ha det fortsatt så fint och bra, kram🐓

Mamma C sa...

Åhhh, vilken mysig påskafton med hela familjen (nästan). Och en massa gott som du/ni bjöd på med. En himla tur med vädret hade ni med.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Monica! Tack! Vi har alltid tur med vädret när vi har gäster! Kul för barnen att de kunde springa ute och leta påskägg. Jag har bara krokus i min trädgård. Än har inte påskliljorna och narcisserna kommit. Härligt att även du fick en lång och fin påsk! Fy för snöstorm! Hoppas den försvinner FORT! Tur att vi inte behöver åka iväg någonstans på tisdag.

KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Ja, allt blev väldigt lyckat! Känns jättebra! KRAM

Anna i Portugal sa...

En perfekt påskhelg om den är lugn och skön och dessutom innehöll en fin dag med de närmsta. Så god mat och att leta påskägg i trädgården hade vi som tradition också. Önskar dig en bra avslutning på helgen också. Kram

Channal sa...

Hej Anna! Tack! Jag fick en fin påskafton! Idag blir det kalas igen!

Önskar dig detsamma!
KRAM

Anonym sa...

ps. Hej igen Åsa! Jag glömde säga att det även var salladslök i potatissalladen! ds.

Från Glam till Damm sa...

Men underbart, underbart!
Och vilken tårta. Så fin. Köper du dekorationsbitarna färdiga eller har du tillverkat dem?

Jag håller fullständigt med. Påsken är så fin och så kravlöst skön. Inte alls som julen eller som midsommar här i Dalarna när allt skall vara på ett speciellt sätt enligt traditioner etc.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Du är min mormor-förebild. Jag skall bli precis som du :-)

Varm Kram!

Anneli

P.S. Ja, lediga måndagar är guld och så fantastiskt bra beslut att du inte ska gå upp och jobba heltid igen. Bra.

Channal sa...

Hej Anneli! Tack! Tårtdekorationerna de små är från Leilas Generalstore. De stora blommorna är från godishyllan. Tack igen rara du! Blir glad när du säger så. Du skulle vara den bästa mormor.

Ja, aldrig mer heltid för mig! KRAM

Anonym sa...

Underbart fint påskfirande. Är tårtan typ pinocchio?

Vönligen Kristina