onsdag 20 mars 2024

Tulpaner, tulpaner, tulpaner och vårdagjämning!

Kära vänner! Idag är det vårdagjämning. Det är ett viktigt datum för oss nordbor... 

Nu går vi mot ljusare tider och lyckligtvis också varmare!
Vi är många som väntar med spänning på den spirande växtligheten.


I fredags köpte jag två buketter tulpaner från trädgårdsmästaren i Kolmården.
Nyplockade tulpaner på lök... bästa, Bästa, BÄSTA kvaliteten! 



Tulpanerna är som porslin och 50 cm höga.
Färgen är ljuvlig från korallröd, rosa, orange och gul. Se och njut...


Mums! Säger jag bara... Vilken eller ”sicken” god fiskgryta jag gjorde i fredags! 


Enkel att sno ihop också! Gör så här... 

Mustig fiskgryta 
 Hetta upp olivolja i en stekgryta. Fräs en hackad gul lök, fyra stänger selleri i mindre bitar,
 två skalade och skivade morötter, en halv hackad röd chili, en pressad vitlöksklyfta, 
2 msk tomatpuré och 2 tsk torkad timjan i ca 3 min. tills löken har blivit glasig.

 Tillsätt en ask krossade tomater, 2 dl vatten, en smulad kycklingbuljong, 
1 msk äppelcidervinäger, 1 tsk honung och ett pkt saffran. 
Koka upp och sjud ca 10 min, tills morötterna är mjuka. 
Skär torskfilé i mindre bitar och krydda med salt. 
Lägg ner i grytan och sjud ca 4 min, tills fisken är klar. 
Lägg i nyskalade räkor innan serveringen. 

 Aioli 
Lägg majonnäs i en liten skål. Blanda ner en pressad vitlöksklyfta, salt och citronzest. 
 Servera den mustiga fiskgrytan med en klick aioli och nykokt potatis.
Smaklig måltid!




Tulpanerna som står i vasen Äng är spikraka och en halvmeter höga! 

Helt otroliga... fantastiskt vackra!



Imorgon ska jag ta bort ett födelsemärke...
Efter det ska jag få en mackapär runt armen som ska ta mitt blodtryck under 24 timmar. 
Jag äter redan två piller sedan två år tillbaka mot högt blodtryck. 
Men det ligger fortfarande lite för högt. Hoppas de får bukt med det. RIDÅ!

Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

5 kommentarer:

Anonym sa...

Otroliga tulpaner du har, så vackra!!! Jag har köpt lite olika senaste tiden men tyvärr har de inte varit bra alls efter några få dagar... :(. Jag njuter av dina i stället :D! Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Visst är det trist när tulpanerna inte står sig så länge. De är för hårt drivna och legat i kylen länge! Närodlade nyplockade står sig länge.

Må gott och kram

Monica sa...

Det har krånglat att kommentera så testar bara.

Monica sa...

Ja, det gick! Fiskgrytan ser så god ut, den ska göras här med tänkte jag🙂

Skrev i kommentaren som inte gick att sända att i helgen var vi på ett så fint SPA-hotell, Ad Astra Elite, du kan googla, helt fantastiskt vackert och så trevligt. Kära dotters födelsedagspresent till min vårdagjämningsdag. Då var det snöstorm berättade alltid mamma, nu bara gråväder och i helgen både regn och snö men allt vi behövde fanns i det vackra hotellet. Helt underbart och vackert läge. Ad Astra - Till stjärnorna. Kram

Channal sa...

Grattis i efterskott Monica! Vilken fin present! Har googlat, jättetjusigt hotell! Bästa bästa med mor- och dottermys!

Trist att det krånglar med att kommentera! Inte kul!

Må gott och kram