onsdag 22 februari 2012

Kulturell...

Jag är jätteglad att vi besökte Strindbergs Museet! Vi gick dit första dagen efter att vi hade lämnat in bagaget på hotellet. Museet är Strindbergs sista hem på Kungsgatan. Lagom stort och intressant hem och museeum. Vi såg även en bra sammanfattande kortfilm om hans liv! Svenskt kulturarv att vara stolt över. Både mannen och jag blev sugna på att läsa om hans böcker igen! Synd att pjäsen med Börje Ahlstedt som Strindberg var fullbokat där i hemmet!
Sista dagen tog vi en skön promenad ut till Skeppsholmen för att besöka Moderna. Jag var sugen på bl.a Matisse, Salvador Dali, Monet, Picasso, Andy Warhol och Yves Klein! Men tji fick jag! Där fanns inga målningar! Bara fotografier! Om jag vill se fotokonst vilket jag gillar så kan jag gå till Fotografiska! Blev lite besviken med nu ska jag inte låta sur... det var helt ok att se 10.000 svartvita porträtt från 1850-talet till idag, 2010-talet! Nu ska de hänga om på museet och blanda med målad konst. På Moderna har de en jättefin lunchrestaurang med utsikt över stad och vatten... så där tog vi en god lunch innan färd hem med tåget!
Tyckte om Irvin Penns (1917-2009) porträtt och modebilder.
Många fina bilder från 1960-70-talets krigshärjade områden...
Är det bättre idag?!
Vad har vi lärt oss av 1900-talet?

{foton och collage av mig
}

2 kommentarer:

Annika sa...

Vad härligt ni hade det i Sthlm.
Det var så länge sedan jag var uppe i Strindbergs lgh, måste ha varit på gymnasiet.
Jag skulle gärna gå dit igen.
Moderna Museet var det också länge sen jag besökte. Ja, de lär ha en toppenrestaurang.
Fina Bilder!!!
Kram!

Channal sa...

mmmmm... vi hade toppendagar i Sthlm! En romantisk kulturell plats! Kram