lördag 16 september 2023

Min fredag och lördagđŸŒ»đŸŠžđŸŽ‰

KĂ€ra vĂ€nner hoppas allt Ă€r bra med er! 
Veckorna fullkomligt rusar ivÀg... vi Àr redan i mitten av september.
Nu kĂ€nns det i luften pĂ„ morgnarna att hösten snart Ă€r hĂ€r. 
 Det Ă€r svĂ„rt att veta vad man ska ha pĂ„ sig nĂ€r morgnarna Ă€r kyliga.

Min fredag...


Vaknade upp i fredagsmorse till en rosa dimbeslöjad BrÄvik... sÄ vackert sÄ kameran Äkte fram!


Direkt efter jobbet Ă„kte jag med maken till VirĂ„ Bruk och Ă„t deras fredagslunch ute i pergolan, +20°.
Förutom huvudrÀtten ingÄr förrÀttssoppa, sallad, nybakat bröd och smör samt kaffe och hembakad kaka.




OMG vilket gott örtsmör pÄ surdegsbröd... salladen var ocksÄ jÀttefrÀsch och god.
Till det serverades en potatis- och purjolökssoppa i en kÄsa... mmmm... sÄ gott!



Vi firade igen... oj, sÄ mycket vi har att fira hela tiden tÀnker du sÀkert.

I torsdags var jag i Linköping pÄ Avdelningen för Klinisk genetik och fick provsvaret jag tog i somras.
 - Jag bĂ€r inte pĂ„ nĂ„gon Ă€rftlig gen av bröstcancer! 
SÅ SKÖNT! Men de kallar det familjĂ€r bröstcancer. 
Ida som Àr 34 Är kommer bli kallad en gÄng om Äret för kontroll.
Inte vanlig mammografi utan ultraljud och magnetkamera i Linköping. 
Det kÀnns som en bonus! Tryggt! NÀr Lotta blir 34 Är kommer hon fÄ samma erbjudande.
Det Àr vÀl verkligen vÀrt att fira! Eller hur?



Ingen dĂ„lig lunch... jĂ€ttegod vildand frĂ„n VirĂ„, timjansrostad potatis, 
rostade hasselnötter, sirapsbakad spetskĂ„l och grĂ€ddig sĂ„s pĂ„ skogschampinjon.



Efter VirĂ„ Ă„kte jag och hĂ€mtade Frank och Alma som har sovit över hĂ€r hos oss. 
JÄTTEKUL och MYSIGT!




Plockade in nÄgra av vÄra vackra dahlior... vilken tacksam blomma sÀger jag bara!


Idag, min lördag...

Äntligen fick vi till en liten krĂ€ftskiva... och det var för att fira den goda nyheten för mina flickor. 
Ingen oro över det mer! TJOHO! Ida, Mike och Lotta kom till oss för att festa pÄ krÀftor.


En krĂ€ftskiva Ă€r ju faktiskt hur trevlig som helst! 
SÀrskilt om vÀdret Àr det bÀsta, gÀsterna trevliga, tillbehören goda och de svenska krÀftorna oslagbara.
Alma började tjata tidigt om att hon ville börja pynta... och dĂ„ var det grĂ„tt och lite kyligt ute.
Vi gjorde det fint inomhus... nÀr gÀsterna kom vid ett var det soligt och varmt. Jaja!



BÄde Frank och Alma gillar krÀftor och rÀkor... alla faten blev renrakade!







Det var fint att sitta inne... men fikat tog vi ute pÄ balkongen.


HĂ€rligt att solen vĂ€rmer skönt... Ă€ven idag fick vi +20°.


Nu Àr det tyst i huset... bara maken och jag Àr hemma.
Vi ska göra Melodikrysset nu i efterhand... 



Önskar dig min kĂ€ra lĂ€sare en skön lördagskvĂ€ll!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till dig och familjen att du inte bÀr pÄ den Àrftliga cancergenen och att döttrarna fÄr extra kontroller! SÄ bra för er alla och skönt att veta!
HÀrliga septemberdagar ni har och med sÄ mycket god mat. Som vanligt..;).
Kram, Annika

Mamma C sa...

Verkligen nÄgot att fira tycker jag. SÄ skönt att veta och att dina flickor fÄr den extra kontrollen med.
Vilken himmel det var pÄ första korten. Helt otroligt vackert med dimman med.
Blir lite sugen pÄ krÀftor faktiskt. Men hÀr hittar man aldrig nÄgra större. Utan smÄ och vÀldigt mjuka i skalet.
Ha en fin söndag.
Kram Carin

Tummelisa sa...

Vilket roligt besked att fĂ„.Klart ni mĂ„ste fira. SĂ„ gott med krĂ€ftor, Ă€lskar´t. Men just nu med opererad hand gĂ„r inget sĂ„ bra för mig.
Ha det nu sÄ gott och en fin kommande vecka. (Fin sjukvÄrd vi har i Sverige).

Kram Tummelisa

Channal sa...

Hej Annika! TACK! Ja, sÄ skönt! September Àr och har varit fantastiskt! KRAM

Channal sa...

Hej Carin! TACK! JÀtteskönt och verkligen en bonuskontroll för Ida och Lotta. Otrolig rosa himmel och dimma runt öarna. Svenska signalkrÀftor ska det vara, sÄ goda! KRAM

Channal sa...

Hej Tummelisa! TACK! Eller hur, hÀr firade vi stort pÄ smarriga krÀftor! Hoppas din hand snart blir bra! Vi har verkligen en fantastisk sjukvÄrd. KRYAKRAMAR

Annika sa...

Skönt besked! Och gud sÄ mycket god mat ni Àter hela tiden! Avundsjuk pÄ krÀftorna.
Kram,
Annika

Anonym sa...

Hej Annika! Tack! Ja, krÀftor Àr smarrigt! KRAM

FrÄn Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Verkligen vÀrt att fira! SÄ skönt. Bra dÀr att döttrarna kommer att bli kallade och undersökta med ultraljud och magnetröntgen istÀllet för vanlig mammografi.

Jag önskar att alla kvinnor skulle kunna fÄ bli undersökta med ultraljud för som de gör nu utsÀtts vi för farlig strÄlning varje gÄng. Men det handlar vÀl om pengar. Tur ÀndÄ att de med risk fÄr extra koll.

Vilka hÀrliga bilder. Du har sÄ fina flickor och barnbarn.

Varm kram och ha en fin dag!

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! TACK! En underbart nyhet! Alla med tÀta bröst borde fÄ magnetkamera. Det enda som hjÀlper! Men som sagt, det krÀver lÀkare för den undersökningen och det tar lÄng tid, 50 min. Kostar mkt pengar. SÄ glad att mina döttrar fÄr den chansen till scanning. KRAM