tisdag 12 september 2023

Åhh vilken fantastisk bröllopsdag vi fick!



Villa Fridhem 9/9-17

I lördags var det inte vilken dag som helst, det var nämligen makens och min sjätte bröllopsdag! 
Det firades med en bilutflykt genom vackra Södermanland till finaste Sigtuna i Uppland. 
Vi åkte på landsvägar med maxfart på 60-80 km/h.
Böljande fält med små byar och söta kyrkor, herrgårdar, slott och SOLROSOR! 

Vår bröllopsblomma... älskar't!


Väl framme i Sveriges äldsta stad Sigtuna, från år 980, vid Mälaren checkade vi in på Sigtuna stadshotell.
Det var första gången maken och jag var där och vi blev INTE besvikna.
Åh vilken söt liten stad... staden där tant Grön, tant Brun och tand Gredelin bodde.
Ja, det var Sigtuna som Elsa Beskow fick sin inspiration från.
Jag har HUNDRA bilder som jag skulle vilja visa dig från Sigtuna men så blir det inte.
Jag kommer bjuda på en bildbomb... men som ett "litet axplock".


Som en vacker juvel vid Mälarens strand... mitt i centrala Sigtuna ligger femstjärniga Sigtuna Stadshotell.
Vi landade i deras Deluxerum med Mälarvy. Rum med utsikt och vädret var på vår sida.




När vi väl hade landat på rummet gick vi ner till småbåtshamnen och åt lite lunch.



Smakade hur gott som helst att sitta där i solen och äta massor av nyskalade räkor.
Det kändes som att vara utomlands... underbar medelhavsvärme.





På sjätte årets bröllopsdag firas sockerbröllopet. Så självklart blev det en SÖT go'fika i stan!



Vi hamnade i trädgården på Kristers konditori och Café.












En Bokkiosk, Sveriges minsta bibliotek... och här finns även Sveriges minsta Rådhus, se nedan.







Sigtuna måste upplevas... en pärla vid Mälaren.


 Sverige är fantastiskt!



Min farbror Blå, min bästa vän och kärlek... min make. 17 år tillsammans och sex år som gifta.



Där, upp till höger ligger Sigtuna stadshotell... och där bodde vi.



Innan middagen skålade vi i champagne på vår balkong.




Trerättersmeny på statshotellet... Restaurang 1909.
Det var extra roligt att restaurangen har en plats i den prestigefyllda White Guide.

"Låt mig med glädje presentera - God mat, inga konstigheter
Hos oss är det gott att vara - Välkommen!"
Gustav Brixelius, Köksmästare


Förrätt sparris, varmrätt anka och desserten jordgubbar, rosa maränger, lemoncurd och hägg-sorbet.

En perfekt SÖT avslutning på vår sockerbröllopsdag.




God morgon till ännu en strålande varm dag!





Hotellfrukost är en favorit och denna var en av de bästa med bl.a. nypressad apelsinjuice.


Vi avslutade vår vistelse i Sigtuna med ett besök på  Sigtunastiftelsen.



Har du läst Alex Schulmans bok Bränn alla mina brev eller sett filmen med samma titel?
Dramat utspelar sig till en hel del härifrån... kul att ha fått se det på riktigt.



Boken handlar om hans mormor Karin och morfar Sven Stolpe.
Med hjälp av Karin Stolpes brev och dagboksutdrag har Alex Schulman inte bara skrivit om
århundradets kärlekshistoria, utan även dess tragiska konsekvenser.


"Det är ett passionerat drama baserat på verkliga händelser där en kärleksaffär leder till oanade konsekvenser. Den centrala karaktären är Karin Stolpe som bär hela historien 
och dess vingslag på sina axlar. Filmen skildrar hennes komplexa relation till maken Sven Stolpe 
och passionerade kärleksaffär med Olof Lagercrantz som inleds på Sigtunastiftelsen under 
1930-talet och hur de val hon gör påverkar kommande generationer."



En finare plats och ett vackrare väder hade vi inte kunnat önska... vi fick en fantastik helg!

Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin helg ni fick. Vackra bilder från en vacker stad. 🌺🌻🍀🌷
Kram Anki

Channal sa...

Hej Anki! Tack! En fantastisk helg i Sigtuna! KRAM

Anonym sa...

Ja, tänk vad många pärlor det finns i Sverige :D!
Vilket fantastiskt land vi bor i...
Grattis till er båda och vilken lyckad helg ni fick!
Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Ett lyckat firande i en söt liten stad. KRAM

Mamma C sa...

Så vackert ställe att fira er bröllopsdag på.
Många fina bilder du tagit med. Jag har aldrig varit i Sigtuna. Men läst om Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin det har jag gjort 😉😀.
Kram Carin

Anonym sa...

God morgon Carin! Tack! Det var första gången vi besökte Sigtuna. Rekommenderas varmt! KRAM

Åse sa...

Grattis på bröllopsdagen! Så vackert det är i Sigtuna och vilken härlig helg ni haft.
Kram Åse

Pia Kakaobönan sa...

Så många underbart fina bilder. Tack för att jag fick se Sigtuna i sensommarskrud, jag var ju där i november. Den lilla staden och stadshotellet är som gjorda att fira högtider. Underbart att ni även hade tur med vädret!
Grattis igen!
Kram Pia

Ninnie sa...

Hurra och grattis till er på er bröllopsdag! Vilket firande, så fint och mysigt!
Sigtuna ser ut att vara en fin liten stad, mysigt med alla gamla hus. Ser ju ut precis som i böckerna om Petter o Lotta och alla tanterna! Visst har jag läst dem - både själv och för mina barn.
Kram från Ninnie, ❤️

Channal sa...

Hej Åse! Tack! Ja, det är verkligen vackert i Sigtuna. KRAM

Channal sa...

Hej Pia! Tack! Vi hade verkligen tur med vädret! Helt fantastiskt varmt och skönt!
Jättemysigt och vackert i Sigtuna. KRAM

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Jag har nästan alla Elsa Beskows barnböcker. Böckerna om tanterna hör till favoriterna. Älskade att sitta och bläddra i dem och bara titta på bilderna när jag var liten. Läste dem även för mina flickor. KRAM

Monica sa...

Grattis till er! Och så fint ni fick i sagostaden Sigtuna. Ska titta mer på dina vackra foton.
Vi firat en del jular där och vandrat med hela staden kändes det som till Mariakyrkan på julotta i vinterskrud.
Där var flera bänkar fyllda med fina ungdomar från internatet och plötsligt kändes det sorgset, föräldrarna förmodligen boende utomlands och ungdomarna var kvar på sitt internat. Men hade varandra. Har vänner som gått där.

Vi bott på Sigtunastiftelsen också och det varit helt fantastiskt. Otroligt varmt och trevligt i trivsam miljö. Och de hade författarskola på sommaren för tonåringar som vår dotter gick i och det var helt fantastiskt också och så fick vi anledning att hälsa på i den vackra miljön.

När klockstapeln brann 2016 fick man nästan slag, hade precis fotat vyn där den alltid kommer med. Helt ofattbart var det.

Grattis igen till era fina dagar i ett underbart väder. Det har också varit sagolikt.

Kram

Anonym sa...

Hej Monica! Tack! Det kan jag tänka mig att Sigtuna är mysig under julen. Nu minns jag branden, en ny klockstapel stod där. Om det var den som hade brunnit. Samma sak hände i Nyköping. Så tragiskt. Vi promenerade längst med vattnet förbi internatskolan och sedan upp till Sigtunastiftelsen. Det måste bli en speciell kamratanda när man är tillsammans utan sina föräldrar. Men det är säkert flera som går i skolan men som inte bor i där i skolan. KRAM