måndag 6 november 2023

Måndagen den 6 november...


Idag visade sig solen och än har vi inte haft någon frost så löven sitter kvar på träden.
Mmmm... en ljum höstdag vid Bråviken. Vintern får gärna vänta med att komma!





Tänk, röllekan, baldersbrån och renfanan blommar den 6 november.
Det var riktigt skönt att komma ut idag och få njuta av allt det vackra.











Varför har den nya regeringen dragit ner på skolan?!!
Statsbidragen minskar till kommunerna för att regeringen ska ha råd med drivmedelrabatten… 
Jo, sen ska plastpåsar och snuset bli billigare!! Och skolan får ta smällen! PINSAMT!
Frank har sedan förskoleklass gått på Folkparkskolan som ligger i en fin lugn miljö. 
En liten skola med fulla klasser och bara behöriga lärare som bara ska stängas ner!
Föräldrarna fick ett brev från kommunen om ett förslag på stängning. Lärare och föräldrar protesterade.
Men bara veckan efter info.brevet klubbades det igenom! De hade redan bestämt! Så FULT!
Så den skolan plus två andra skolor ska läggas ner nu i juni. 
Tanken är att eleverna på Folkparksskolan ska  trängas in i redan stora klasser 
på Matteusskolan som ligger i ett tungt socialt område... tufft!


Nu efter höstlovet har flera elever redan börjat på andra skolor. Som Frank bl.a. 
Han hade sin första skoldag idag på sin nya skola. 
En helt ny klass är pirrigt. Jag hämtade honom idag efter skolan och allt hade varit bra.
Frank har börjat på Norrköpings Montessoriskola som är i en gammal gedigen skola byggd 1881.
Vi tror att skolan kommer passa Frank som är kreativ och konstnärlig.
Är du nyfiken på Montessoripedagogiken så läs HÄR!




Idag på förmiddagen fixade jag mina naglar... skön lyx jag unnar mig.
Denna gång blev de mörkt röda med en gnutta glitter.



Frank fick följa med mig hem efter skolan. 
Blev ett par mysiga timmar tillsammans innan det var dags för honom att åka hem.



IFK spelar sin sista hemmamatch... hoppas på 3 poäng så jag får hem en glad make.


Höstlovet är över och imorgon börjar jag jobba... så nu kör jag sex veckor till innan jullov!
Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag MÅSTE bara skriva igen att du tar så fantastiskt vackra bilder!!! Är det med mobilkameran eller annan kamera? Och du har verkligen öga för motiv... Bilderna där naturen speglar sig i vattnet - Wow! Man ser också så tydligt i dina bilder att Sverige är så vackert med alla sina olika årstider och den underbara naturen!

Sen håller jag verkligen med dig om att det är otroligt dåligt att lägga ner bra och väl fungerande skolor :(! Så kortsiktigt men man förstår att kommunerna måste spara. Det skulle inte behöva vara så! Spara på annat som är onödigt som du skrev eller höj skatten så att vård, skola och omsorg klarar sig väl! Välfärden måste få kosta. Punkt! Kram, Annika

Anonym sa...

Channal sa...
Hej Annika! TACK vad glad jag blir! Det var så fint ute idag. Bilderna har jag tagit med min lilla Canon PowerShot G7. Det blir inte riktigt samma att fota med mobilen. Sverige är fantastiskt vackert!

Eller hur! Vissa politiker gör Konstiga prioriteringar enligt mig. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Helt otroligt vackra bilder Anna!
Jag förstår att tidningarna vill ha dem. Du är en fantastisk fotograf och ni bor så vackert.

Jag är helt vansinnigt förbannad över neddragningarna inom den svenska skolan. Vi kommer också att få dra ned på viktig personal och bl.a. på ett fungerande upplägg som har gjort att så kallade hemmasittare nu är tillbaka i skolan. Det har varit så lyckat och nu kommer många elever att få betyg och klara kunskapskraven. Men det skall nu bort då vi inte har råd. Vi skall också ha större klasser och färre lärare. Vidare skall vi vikariera för varandra när någon kollega är sjuk för att spara pengar. Ja, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta.

Så trist att stänga en sådan fin skola. Usch och fy skäms på politikerna! Hoppas det inte går igenom.

Varm kram och ha det gott!

P.S. Jag blev så inspirerad av dig att göra något kul med mina båda döttrar. Bomull för själen.

Mamma C sa...

Säger som de övriga om dina bilder. De är outstanding, så himla vackra bilder över Bråviken.
När jag var hemma så var sonen och flickvän på möten på olika skolor för Amelia som börjar förskoleklass nästa år. Det finns ju ingen skola ute i Eksund.
Den sista skolan de var och besökte innan jag flyttade över till dottern, var Montessoriskolan som de tyckte verkade bra. Vi får se vad det blir till nästa höst.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Anneli! TACK! Lite kul att se min bild i tidningen. Det är vackert ute nu. Du ska absolut hitta på något tillsammans med dina döttrar. Det är verkligen som bomull för själen.

Rent VANSINNINGT!! Samma för vår kommun med skolorna. Jag skulle också kunna skriva massor. Så viktigt att få hemmasittande till skolan. Det är i grundskolan vi kan fånga de som hamnar fel. Hur TÄNKER de? Bara hårdare straff och fler poliser så löser sig problemen. Knappast! Jag går igång på det här!

KRAM

Channal sa...

Hej Carin! TACK! Skulle gärna följa med dig på dina morgonpromenader och ta bilder på soluppgången vid Medelhavet. De som bor i Eksund brukar välja Montessori. Det är bra om kompisar/grannbarn går på samma skola. Frank går nu i en F-2:a. Det finns många bra poäng med det. KRAM

Annika sa...

Så vackra bilder, Anna. Det slår mig hur lika vi ligger vad gäller träden och färgerna!
Otroligt. Men vi har haft frost ett par nätter redan.
Fast under dagarna går det ju upp till 18 grader just nu.
Den lilla ön du fotar är bara så Tove Jansson, älskar den!!

Skolan, du har helt rätt. HUR kan de inte satsa på den? Det är faktiskt pinsamt, som du säger. Det är ju framtiden som finns i skolorna, satsa på dem DÅ! OCH nu!
Nej, det ska alltid dras in på skolor och sjukvård och äldreomsorg. SKAM tamejfan!

Montessori har jag jag jobbat på här i US, gillar den pedagogiken.
Jobbade där det läsår då jag väntade Karolina.

Kramar!!!

Channal sa...

Hej Annika! TACK! Vi har en lång höst i år. Träden brukar vara kala i november. Här ligger temperaturen på 6-9 grader dygnet runt. 18 grader är sommar för mig🥰

Säger som dig: ”SKAM tamejfan!”.
Men så spännande, så du har jobbat inom Montissori. Tycker om den pedagogiken. Verkar vara en bra skola. KRAM

Monica sa...

Hej Anna, jag skrev kommentar men den försvann, kan säga att jag instämmer i allt Anneli skriver, glam till damm, och saknar ord hur politiker gör idag. Vet vilket tufft arbete det är för lärare, inte bara undervisning utan också massor tillkommer.
Har diskuterat detta med kollega idag men som har sin bild klar av att vara lärare och hur elever är. Det är en skrämmande okunskap och till slut drog jag till med, jag har visserligen 5,5 års universitetsstudier och visst mycket kunskap krävs men när man har den så är vårt jobb lite mesigt. Haha, föll inte i god jord men det är en annan verklighet och ingen, säger ingen blir vi hotade av. Vi har som ett stort tryggt vardagsrum, analyserar, forskar, ser bara kollegor och behöver inte se en patient om vi inte vill. De finns i provrör och i vävnader. Skolan måste lyftas för det blir farligt om inte alla tas om hand av kompetent personal och utbildad. Det finns pengar till mycket ännu, lyft skolan.

Glad att fina killen hittade en bra, kunde välja. Kram

Anonym sa...

Hej Monica! Ja, hur tänker politiker idag?!! Rent VANSINNIGT!! Det är i grundskolan vi kan fånga de som hamnar fel. Hur TÄNKER de? Bara hårdare straff och fler poliser så löser sig problemen. Knappast! Jag går igång på det här! Skolan är viktig. Borde vara Max 22 elever per klass med två behöriga lärare!
KRAM