torsdag 9 november 2023

Restaurang Två hjärtan❤❤

Mat för två i Annas kök med Korea på menyn. Just nu har Linas Matkasse koreanska veckor!


Det är spännande med en kulinarisk upptäcktsresa och att utforska maten från ett av 
världens hetaste och trendigaste kök. Jag delar med mig av detta JÄTTEGODA recept.



Bulgogi - Marinerad fläskkarré med päron, 
pak choy, ingefära och sesammajonnäs. 


 Bulgogi
Blanda ihop en pressad vitlöksklyfta, 1 tsk sesamolja, 2 msk japansk soja, 
2 tsk socker och lite nymald svartpeppar i en bunke. 
Skär fläskkarré i tunna skivor. Skär sedan skivorna i tunna strimlor. 
Blanda ner köttet i marinaden och låt marinera i minst 20 min. 
Hetta upp lite neutral olja i en stekpanna. 
Stek det marinerade köttet tills det fått en fin karamelliserad yta och är helt genomstekt. 


Sesammajonnäs
Blanda 1/2 dl majonnäs, 1 tsk sesamolja och 1 tsk japansk soja i en liten skål. 


Päronsallad
Rosta sesamfrön i en torr stekpanna tills de är gyllenbruna. 
Skala och finriv ingefära (ca 1 msk). Lägg i en rymlig bunke och blanda ner en pressad vitlöksklyfta,
1 msk tomatpurè, 1 msk socker, 1 msk japansk soja, 1 tsk äppelcidervinäger och 1 tsk chili flakes. 
Skär ett päron i små tärningar och finstrimla en pak choy. Lägg ner i bunken och blanda ordentligt. 
Lägg upp på ett fat och toppa med sesamfrön. Jätte- jättegod! MUMS!


Liten sidosallad
Bryt blad av gemsallad och skär gurka i tunna skivor. 


Servera fläskkarré, päronsallad, jasminris, sesammajonnäs och gurkskivor i salladsblad.

Delar min tipskod med dig min vän! Min tipskod: K630939 
Om du testar Linas Matkasse med min tipskod får du 30% rabatt på de tre första beställningarna.


Kvällens soundtrack... 


I förmiddags var jag hos örondoktorn. Halleluja nu hör jag! 
Återgår till jobbet imorgon, tjoho! Allt gott till dig min kära läsare!

Smaklig måltid och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

4 kommentarer:

Ninnie sa...

Men å, så mycket gott!! Tack för inspiration, det är så roligt att laga nya rätter!
Men vad här hänt med ditt öra? Skönt att höra att du kan höra! 🤣🤭👂

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! God mat livar upp november och nu är mitt öra bra! KRAM

Annika sa...

Du har alltid så inspirerande matinlägg. Gillar verkligen.
Skönt att örat är bra igen.
OCH idag har vi exakt liknande väder, det regnar och är så grått. Knäpp som jag är så gillar jag det.

Kramar och trevlig helg!!

Anonym sa...

Hej Annika! Tack! Jag gillar också det är väder, speciellt när det inte är kallt som idag! Lite mysigt att kura skymning🍁 🕯️ KRAM