onsdag 29 november 2023

Oj, vad snö vi har fått!

Kära vänner! Nu är det snart december och på söndag är det första advent. 



Och på fredag börjar julkalendern, Trolltider - legenden om Bergatrollet, på TV.
Den kvarten på dagen ser jag fram emot... jättemysigt! 


Om jag får ta mina Topp Tre julkalendrar så är Teskedsgumman nummer ett
Det är mitt första minne av en julkalender... året var 1967, jag 4 år.
Jag kommer ihåg hur glad jag blev när jag fick själva julkalendern. 
Jag öppnade alla luckor på en gång! 


Min bror Lasse fick också en kalender och jag var sur när han fick öppna efter programmet och inte jag.
Har ett svagt minne av att jag ville öppna hans men det fick jag inte. Han ropade på mamma!
Haha... gjorde aldrig om det igen. Den julen var vi i samma ålder som Frank och Alma.
Julkalender nummer två är Herkules Johnssons storverk från 1969, jag 6 år.
På tredje plats kommer Barnen i höjden från 1972, jag 9 år... den var riktigt rolig!
Själva kalendern var ett höghus med 24 våningar. En lucka för varje våning.
Jag minns många fler som jag tyckte om när mina flickor var små, bl.a. Sunes Jul och Pelle Svanslös.






Solnedgång kl.15.10 från sovrumsfönstret...


Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

10 kommentarer:

Annika sa...

Anna, jag är verkligen avis på er vinter nu. DET är ju så vackert!
Ljuset på dina bilder säger allt, det där rosa och kalla. Älskar det! Du har ju den allra bästa utsikten dessutom.
Ja, jag tyckte också massor om Barnen i Höjden! Gillade säkert Teskedsgumman också. Kommer du ihåg Broster, Broster. Minns att jag gillade den så liten jag var, men den var ju helknäpp egentligen. HAHAHA!!
Herkules Jonsson är nog den fösta kalender jag verkligen minns att jag såg. Då var jag tre år. Men de måste ha visat Teskedsgumman i repris några år senare?
Julkalendrar på TV är kul. Ska försöka titta på årets.
Minns att jag tyckte om Stjärnsmällar och Julpussar, men då var jag äldre.
Pelle Svanslös älskade jag, K var liten då. Vi hade den på DVD.
HAHA, men jag var som du, ibland kunde jag öppna alla luckor på en gång.
Minns föresten att Karolina och jag tittade på MIRAKEL får några år sedan, de var en BRA kalender.

Måste skiva om detta jag med. TACK för inspo.

Kramar!!!

Hannas krypin sa...

Visst är det härligt med snön men jag kan inte fatta att det redan är december. Jag ser fram mot årets julkalender. Känns kul att de väljer att "damma av" en gammal adventskalender.

Channal sa...

Hej Annika! Visst är det vackert ute! Det blir mer ombonat och ljusare ute. Men jag håller mig helst inomhus och tittar ut genom fönster. Snön får gärna ligga kvar till mitten av februari. Ska det vara vinter så ska den vara vit! Ja, jag minns många julkalendrar... speciella minnen. Regnbågslandet och Mumindalen. Teskedsgumman kom i en nyare tappning, lika bra den! Älskar Teskedsgumman, så kul! De senaste åren har de varit riktigt bra! På fredag bänkar jag mig. KRAM

Channal sa...

Hej Hanna! Eller hur! Redan december, tiden går för fort. Vart tog 2023 vägen?!! Trolltider är en favorit hos många. Ska bli kul att se den nya. Såg inte den första 1979. Fel ålder, jag var 16 år och gick i första ring på gymnasiet. KRAM

Monika sa...

Ja, adventskalendern på tv är ett måste varje morgon (inte play utan direkt). Det har funnits många bra. En av mina favoriter är Pelle Svanslös. Kan bero på att jag är född och uppvuxen i Uppsala så miljöerna är välkända för mig. Gillade den som var förr och nu också. Så fascinerande att hon nu visste att det skulle börja brinna och att hon hade sångröst men inte flickan då.
Kram

Channal sa...

Hej Monika! Uppsala är en fin stad! Visst var Pelle Svanslös bra! Minns skådisarna. Björn Kjellman som Pelle, Cecilia Ljung som Maja Gräddnos och Bill o Bull! Den gick visst 1997. KRAM

Anonym sa...

Vintervitt är vackert! Och härligt med blå himmel och sol...
Jag tycker att Teskedsgumman var bäst, därefter Pelle Svanslös. Två riktiga klassiker precis i min smak!
Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Ja, nu har vi fått ett vackert vinterlandskap. Hoppas det är lika fint till jul! Tänk att Teskedsgumman och Pelle Svanslös är lika bra än idag! De håller fast de är 25 år och 56 år gamla. KRAM

Ninnie sa...

Älskar dina vinterbilder på himmel och vatten - så vackert. Du bor så fint, vilken utsikt!!
Vi har också fått snö nu, och många minus. Huu, jag gillar inte kylan! Men visst är det ljust och fint med snön.

Jag minns flera bland de äldre julkalendrarna (och de som gick lite senare när barnen var små). Teskedsgumman var ju favoriten, förstås!! Jag minns hur kalendern såg ut! Jag har för mig att inte bara luckor att öppna, det var bilder till att klistra på kalendern också, visst var det så?
Minns också den lite bisarra Broster, Broster med Claire Wikholm och Carl-Gustaf Lindstedt (tror jag det var?). Inte så mycket för att jag tyckte om den, mera för att den var lite skämmande och obehaglig. Med väldigt typiskt 70-talsanda!
Pelle Svanslös var nog den som var favorit hos mina barn när de var små, jag gillade den också!

Kram från Ninnie

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Det är som ett vackert julkort utanför mitt fönster. Visst var det klistermärken som man skulle klistra dit på bestämda platser på Teskedsgummans julkalender. Minns det så väl! Jag klistrade dit bilderna lite som jag ville samtidigt som jag öppnade alla luckor haha! Tack för påminnelsen.
Broster Broster tyckte jag var konstig, ingen jag gillade. Claire Wikholm gravid! Så mkt 70-ta! Minns också Regnbågslandet, den var tråkig. Men så många andra bra julkalendrar under alla år! Dagens gillade jag! De verkar lovande. KRAM