torsdag 2 november 2023

Romantik By The Sea...

Gränsö slott ligger precis vid havet i ett vackert skärgårdsreservat i Västervik.
Istället för att åka till Gotland i måndags bilade vi ner hit... och det är jag jätteglad för!



För 1,5 år sedan blev vi väldigt förtjusta i detta ställe. Se och klicka---> HÄR!
Då var det vår och sol... nu höst och regn... men lika fantastiskt fint!
Lite kul, av en slump fick vi samma rum. Rum 38 med utsikt över vattnet.
Skumpan och frukten tog vi inte på balkongen denna gång.



SKÅL älskling! Vi kommer få ett underbart dygn... pusspuss.



 I vit frottébadrock och tofflor tog vi oss ner till deras fina spa-avdelning.
Detta var precis vad vi behövde... och det var fri entré till sparelaxen under hela vistelsen.


Flera varma källor både ute och inne samt en het bastu och en ångbastu.
Och här ligger vi och spaar i naturparadiset under duggregnet... lyxigt underbart med Spa vid havet!


Där var även en större pool att simma i. Vi såg inga vinterbadare i Östersjön.
Ja, det finns hela elva olika pooler, varma och kalla bad och ett stort utbud av sköna behandlingar.


Till kvällen var det dags för en trerättersmiddag på slottet.


À la carte serverades i det vackra Orangeriet.
Så mycket gott att välja på från menyn... det blev deras klassiker Pipers kräftsoppa till förrätt.


PIPERS GRÄDDIGA KRÄFTSOPPA med smak av krondill och fänkål, 
serveras med dillmarinerade kräftstjärtar och tunnhyvlad fänkål.



STEKT HJORTINNANLÅR serveras med potatiskaka smaksatt med karljohansvamp, 
mustig enbärsgräddsky, stekt höstsvamp och lingonbakad morot.


Dessert - BAKAT PLOMMON med rosmarin och råsocker... 
serveras med krämig vaniljglass, rosmarinkrutong och mirabellekräm.




Efter en lyxig hotellfrukost på slottet tog vi en promenad i regnet.
Det var inte kallt, +9°C... så det var riktigt skönt fast regnet smattrade på mitt röda paraply.





Gränsö slott är en pärla vid ostkusten. Min morfar Anders kom inte långt härifrån. 
Jag fick aldrig träffa honom. Han föddes 1878 i Dalhem i Västerviks kommun Småland.
Jag vet nästan ingenting om hans sida av familjeträdet. Är nyfiken och vill veta mer.



Regnet det bara öste ner... men jag var varm och go!
Mina föräldrar förlovade sig i Västervik 1946 på Valborgsmässoafton.
Julen 1948 dog min morfar, mammas pappa, bara 70 år gammal.
Min mormor Ida var änka i 25 år... önskar att jag hade fått lära känna dem båda som vuxen.




Det var flera som var ute och låg i de varma källorna... mysigt.
Lite kul att jag träffade på en kollega och hennes man. 
Vi blev lite snopna och glada båda två! Snart ses vi igen på skolan!




Vi tackade av det bästa av Gränsö... och hit kommer vi åka flera gånger.
Allt ljus på dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Så härligt att det blev en fin och bra spa - övernattning där på Gränsö slott.
Vilken god 3-rätters middag ni åt med.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Ja, det behövde verkligen muntras upp med lite spa och god mat! KRAM

Annika sa...

Låter ju toppen, Anna! Ett riktigt fint och bra dygn på slottet på Gränsö!
Ser helt enkelt underbart ut där det ligger i höstskrud.

Anna, idag gav du mig ett nytt talande ord--tandläkarväder!! SÅÅÅÅ klockrent och SÅ bra.

Kramar från mig och ha en riktigt fin helg!

Channal sa...

Hej Annika! Vi fick verkligen ett avkopplande och skönt dygn! Eller hur, älskar uttrycket tandläkarväder... vi får tacka Lars Winnerbäck! KRAM