onsdag 3 juli 2024

En fartfylld dag med glada barn!

Kära vänner! Vilken sommar vi har. Hoppas ni njuter fullt ut! 
Själv är jag lycklig som har haft mina flickor och barnbarn här idag. 




Titta bara på alla stora söta bigarråer som de plockade ner från trädet när de kom.
Lika många hamnade säkert i deras magar... och i min, mums!



Vi festade till det med glass, jordgubbar, kolasås, strössel och bigarråer!


Nu smakar jordgubbarna som allra bäst och vår schersmin doftar ljuvligt!





Här sitter vi inte i sjön... man vi blev alla sugna på att gå ner till vattnet och svalka oss.



Dagens höjdpunkt... svalkande bad! Frank ville inte gå upp. Han är som en fisk i vattnet.



Njuter i fulla drag av underbara, sköna, lediga dagar.










SJÖN SUGER! Det smakar extra bra med mat efter bad...
Och idag kunde jag inte låta bli att servera grillspett, tzatziki, klyftpotatis och en stor grekisk sallad.
Grekiska smaker är aldrig fel! Speciellt nu när vi inte kommer dit. 
Varje år har maken och jag åkt till en grekisk ö. Känns konstigt att inte göra det.
Men med mitt mående och med den hettan som det är där saknar vi det inte. Lika skönt hemma.



Värsta godaste middagen tyckte alla! Kul att vi hjälptes åt med allt också.





Idag fick vi verkligen glädjas åt varandra! En härlig dag med full fart...
Nu är det väldigt tyst i huset.


Men än är inte dagen slut! Vi har planer för kvällen! 
Allt gott till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

tisdag 2 juli 2024

Rosens dag🌹


Hej alla vackra själar! Idag, tisdagen den 2 juli, är det  rosornas dag
 Följ med in i min doftträdgård bland alla vackra rosor. 
Rosorna har sin egen historia och alla har jag dem kära. 
 Ja, man kan faktiskt vara kär i sina rosor och de betyder väldigt mycket för mig. 



Peace Rose - Fredsros och New Dawn...


New Dawn  planterade vi år 1990... så den har stått här mot husgaveln 34 år.
Men den är ännu äldre. Den var min mormor Idas favorit. 
Rosen grävdes upp från Mästerlotsens hus i Gamla Oxelösund, det huset byggdes 1870. 
Där jobbade min mormor som barnflicka när hon var ung.
Så denna ros har hängt med i över 150 år. Den är jag jätterädd om! 



Vacker sommardag bland rosor o humlesurr🐝


Fredsrosen har blommat här hos mig sedan första sommaren 1990.
Minns att vi köpte plantorna för halva priset på Obs Coop Ingelsta som inte finns längre.
Om ni ska investera i en blomma i sommar måste ni skaffa er en Fredsros!
Rosen har otroligt stora blommor, upp till 16cm... älskar de ljuvliga färgerna från gult till skärt. 


Maiden's Blush...



Även denna ros planterades under vår första sommar i huset.
Den grävdes upp från en gammal tomt i Kneippen i Norrköping.
Det var några vänner till mina föräldrar som bodde där och gav den till oss som inflyttningspresent.
Så denna rosbuske är säkert över 100 år. Det är spännande tycker jag.



Ja, det är en klassisk gammaldags doftros... när den väl blommar så gör den det med besked! 
 Rosen Maiden's Blush är en yvig buske som blommar rätt länge under hela sommaren.


Fairy Rose...



Den här rabattrosen med alla minirosor har hängt med sedan starten.
Vi flyttade in november 1989... tänk, det blir 35 år nu!
En riktig överlevare och den är så tacksam att ha. Den blommar långt in i oktober.


Vi har några andra rossorter som är på väg att slå ut... spännande att följa.
Dagens väder har varit perfekt för mig, +21°C. Maken han har röjt för fullt i trädgården... 
...och jag har rensat i rabatterna, fotograferat och plockat rosor. En skön sommardag!




Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är! 
Dessutom har Rosa namnsdag idag, GRATTIS!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

måndag 1 juli 2024

✿⊱╮Halvårskoll...

Kära vänner!
Inte klokt att halva 2024 redan har gått förbi!


Maken fick en stor fin almanacka med bilder fotade av mig i julklapp. 
 Nu är det dags att bläddra tillbaka och titta på det gångna halvåret.  


januari...

  • Januari bjöd på ett underbart vinterväder med massor av snö och både sol och kyla. Ska det vara vinter så ska den vara precis sådär härlig!
  • Jag började jobba 50% efter en tuff höst. 
  • Den 9 januari var det 100 år sedan min pappa föddes!
  • Pulkaåkning i -12°C med Frank och Alma, oiiii så kul! Och de sov över hos oss, mysigt!
  • Jag fortsatte med min yinyoga på torsdagskvällar, så skönt!
  • Vi hade en jättemysig och rolig julgransplundring tillsammans med alla våra barn och barnbarn. Det uppskattades av dem också.
  • Jag hade två träffar med min hemgrupp. Den första hemma hos mig. Några dagar innan sade vi adjö till finaste Karin. En ljus och vacker begravning. Vid det andra tillfället med hemgruppen firade vi Cecilia som hade fyllt 75 år.
  • Min bokklubb kom hem till mig. Vi fick en trevlig kväll tillsammans.
  • Några dagar efter den träffen var vi på Bok- och poddfestivalen på Louis de Geer.
  • Gjorde en hjärnröntgen... skannade hjärnan för att se att allt var ok.
  • Vi tjuvstartade med att äta semlor!
  • Köpte massor av roliga fröpåsar!
  • Tulpanens dag var den 15 januari. Vi firade den varje dag!
  • Under hela januari månad unnade vi oss god mat hemma.

KK
februari...

  • Vintern höll kvar sitt järngrepp om februari... snö och kyla!
  • Tulpaner och videkissar höll upp värmen inomhus!
  • Vi fick se Luna dansa på balettuppvisning i Linköping.
  • Maken och jag var på romantisk Alla Hjärtans Dag-middag på vackra Villa Fridhem.
  • Fettisdagen firades med smarriga semlor! Det blev årets sista!
  • En sväng till Bokrean med Frank och Alma. Med hem kom ett gäng barnböcker!
  • På sportlovet fick maken och jag underbara sommardagar i soliga Nerja! Vi hade mer än gärna stannat där till påsk.
  • När vi kom hem firade vi Lotta som fyllde 29 år. Hipp Hipp Hurra!
  • Vi firade även min yngsta bror som fyllde 65 år. Hipp Hipp Hurra!
  • Vi blev bjudna på middag hem till makens yngsta son. Det var mysigt!
  • Träff med min hemgrupp... där fick vi den godaste pannkakstårtan.
  • Bråviken började få islossning... och talgoxen kvittrade!


mars...

  • Mars bjöd på växlande väder... ömsom kalla och ömsom milda perioder.
  • Den 17 mars 1925 föddes min mamma... 99 år sedan. Jag fick ha henne i 96 år. Tre år av saknad.
  • Fortsatt 50% sjukskriven... jag kämpade på!
  • Gott från finbageriet varje fredag och vackra tulpaner piggade upp.
  • Tillsammans med Ida och Lotta åkte jag till Linköping. Vi åt god mat på restaurang och efter det såg vi musikalen "Den lilla sjöjungfrun". En födelsedagspresent till Lotta som fyllde år i februari.
  • Vi hade Frank och Alma hos oss ett dygn... alltid mysigt! Vi snickrade och målade!
  • Träffade Frank och Alma även en hel del i veckorna. Vi besökte bl.a. Tropicariumet och Bokrean.
  • Jag vann ett jättefint lyxigt pris från Sisley Paris på Instagram. En dag- och nattkräm värda 6000 kr.
  • Träff med mitt damgäng hemma hos Carina och träff med min bokklubb hemma hos Ulla.
  • Maken och jag såg den fina utställningen NK:s Möbler på Länsmuseet i Nyköping. Efteråt åkte vi ner till Oxelösund och tittade till gravarna. Brrr där kom det in kyliga vindar från havet.
  • Yin-yoga på torsdagar och yoga online via onkologen.
  • Började måla varannan måndag tillsammans med min kulturkompis Ulrika med temat rymden.
  • Maken och jag var på bio och såg den fantastiska filmen "Den sista resan".
  • Vi blev bjudna på god söndagslunch hemma hos Annika och Leif. Efter det gick vi på Östgöta teatern och såg Superkontoret. Vass satir mot kulturslakten i vår stad.
  • Den 21 mars Rockade vi sockorna! Att stå upp mot olikheter är en självklarhet!
  • Earth Hour den 23 mars är viktig! Den missade vi inte!
  • Maken och jag flanerade på stan och tog en lunch på Tinas Café i Knäppingsborg innan vi gick och tittade på konst på Ståhls Collection.
  • Ljuvlig vårpromenad vid Marmorbruket. Vi såg flera blåsippor som tittade upp under torra eklöv.
  • Den 25 mars på självaste våffeldagen mumsade vi i oss våfflor. Så gott!
  • Vi fick en jättemysig påskafton här hemma hos oss tillsammans med barn och barnbarn.


april...

  • Hipp Hurra Inez fyllde 8 år den 1 april!
  • Värsta snöstormen och minusgrade! Snacka om aprilväder den 2 april.
  • Jag var på min årliga kontroll till onkologen. Nervöst men allt såg fint ut!
  • Mitt damgäng kom hem till mig!
  • Hipp Hurra Theo fyllde 11 år den 5 april!
  • Solen kom åter, den 8 april fick vi årets varmaste dag +19°C.
  • Maken och jag fick en trevlig söndagsutflykt till Tåkern och Väderstad.
  • Tussilagon och vitsipporna blommade för fullt... älskar't!
  • Två helger i april hade vi Frank och Alma... alltid så mysigt!
  • Minst en gång i veckan hämtade jag Frank efter skolan. Det var kul och uppskattat!
  • Jag väckte upp mina dahlior och pelargoner.
  • En helg lyxade vi till det maken och jag här hemma med skaldjursfrossa.
  • Vi fick vitt med SNÖ IGEN! I stort en kylig april.
  • Makens födelsedag firades ordentligt tillsammans med barn och barnbarn.
  • Jag köpte fina lila majblommor, vårens viktigaste blomma.
  • Maken och jag fick en trevlig fredagskväll med god mat och teater på Löfstad slott. Vi såg Doktor Glas med Ola Rapace.
  • Det blev ingen Valborgsmässobål för oss. Jag blev sjuk! 
  • VÄRMEN kom! 1000-TACK!


maj...

  • Maj älskade maj! Vilken underbar tid! Blomstrande och sommarvarm. 
  • Längs med Bråviken blommade körsbärsträden... älskar't!
  • Rabarberpaj och premiärgrillning ute... allt smakar mycket bättre när man kan sitta ute och äta.
  • Pärlhyacinter, påskliljor, narcisser, tusenskönor, violer och mina tulpaner blommade för fullt.
  • En lördag till Stockholm. Lotta, Ida och Frank var på Comic con och maken och jag njöt ute på Djurgården på Rosendals Trädgård.
  • Mysig weekend i Vadstena. Maken och jag bodde och åt gott på Vadstena klosterhotell. 
  • Jag tog med mig kameran till Strömparken för att beundra och fotografera Magnoliaträdet.
  • Den 12 maj firade vi vår förlovningsdag och grattade alla Lottor!
  • Den 17 maj tackade jag för mina 61 år... ännu ett år tillsammans med mina kära! Maken firade mig med god mat på Virå Bruk och en upplevelse med massor av gullvivor och liljekonvalj.
  • Den 18 maj hade vi en trevlig fest tillsammans med mina bröder med fruar och min kusin Ulf.
  • Hipp Hipp Hurra! Den 20 maj fyllde söta lilla Ella ett år! Henne firade vi den 19:e på deras innergård.
  • Vi titta in i Lottas ateljé "Tanter & Tavlor". Jag blev kär i en tavla som nu pryder vår vägg här hemma. Det blev ett besök till Lilla Gula tillsammans med dem, Lotta och Bosse. Vi fick en mysig kväll.
  • Tog en promenad vid Åbackarna och tittade på alla vackra rhododendronbuskar. 
  • Sista söndagen i maj. Syrener, syrener, kaprifol, Mors dag och grönt överallt. Vi hade Frank och Alma hela helgen. Deras föräldrar, Ida och Mike, flyttade för fullt till sitt nya boende! Vi hade ljuvliga dagar vid vårt sommarbo. Det blev en hel del bad för barnen. Jag NJÖT till 120%.
  • Träff med mitt bokslukargäng. Vi fick ett jättetrevligt sommaravslut på Kafé Kuriosa och Konstmuseet. Boken vi hade läst var Stacken av Annika Norlin. Mycket bra bok!


juni...

  • Juni startade med högsommar och +28°C... 
  • Vi hade det underbart i flera dagar nere vid vårt sommarbo.
  • Jag hade en jättefin sommaravslutning nere vid sommarboet med mitt fina damgäng.
  • Guldregnet blommade överallt längs Strandvägen. Så vackert!
  • Vi firade Sveriges nationaldag med sill och potatis hemma... och efter det tårta för att fira min fina svärson Mike hemma hos dem i deras nya lägenhet.
  • Vi hade Frank hos oss och han badade och hade det kul vid Torsjön.
  • Stolt mamma, min Ida tog sin lärarexamen efter fyra års studerande. Festen fortsatte hemma hos oss i solsken med god mat och bubbel. Skå och HURRA!
  • AW på Mocca Deli med EHT-gänget på min skola. Skönt att kunna sitta ute och äta.
  • Vi firade Luna 8 år i Linköping och hon fick sitt dröm-Barbiehus. HIPP HURRA!
  • Vi röstade demokratiskt till EU-valet! Viktigt att göra sin röst hörd.
  • Skolavslutning i regn för mig på kvällen och dagen efter fick jag vara med på Franks skolavslutning i solsken. Vi firade sommarlovet med ett besök till glassrestaurangen Smultronstället i Söderköping.
  • Trevlig AW på Enoteket med mitt arbetslaget 4-6. 
  • Vi fick en jättemysig midsommarafton hemma hos oss tillsammans med mina döttrar, svärson, barnbarn och makens bror. En solig och god dag!
  • Maken och jag var på teater på Löfstad slott. Efter det gick vi ut och åt på Pappa Grappa.
  • Vi hade Frank och Alma hos oss ett dygn när deras föräldrar firade sin bröllopsdag.
  • Jag gick på sommarkurs - Skriva för barn med ord och bild. Fem heta kanondagar (+27°-30°) på Folkhögskolan Biskops Arnö i Mälaren väster om Stockholm. 
  • Vi firade makens storebrors födelsedag med en lunch på Vacker Vardag i ösregn. 
This is my little place of escape, filled with things I love.


Tack för ett fantastiskt halvår! Önskar dig min kära läsare ett fortsatt gott 2024... allt ljus på dig!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)