måndag 23 april 2012

Sigrids Pavlova!

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg...
Sigrids Pavlova den godaste tårta jag har bakat i hela mitt liv!

 
Jag blev sugen på att baka den ända sedan jag såg Sigrids i Sveriges Mästerkock. 
Jag brukar inte vara så förtjust i marängtårtor, de är för söta. 
Men den här med passionlimecurd var som en kyss som det slog gnistor om för smaklökarna! 
Alla instämde här hemma med EN hög stämma! En succé! 


Istället för att spritsa runda formar (blev VÄLDIGT kladdigt) så bredde jag ut hela marängsmeten på bakplåtspapper! 
Delade den i mitten så det blev en rektangulär tårta istället för rund. 
Tog all limepassioncurd mellan marängbottnarna. 
La vispad grädde på locket och garnerade med färska hallon, blåbär och jordgubbar. 
Toppade med passionsfrukt och minimaränger.







Den bästa komplimangen brukar jag få av mannen. 
Han säger att han aldrig har ätit så mycket god mat sedan han flyttade ut till mig =) och då har han inte ätit dålig mat tidigare! Visst blir jag glad!

Tänk på fredagen den 20:e slog en orkidé ut... så vackert!
Hade aldrig tidigare bakat eller smakat en Pavlova! Så G.O.D!!!
 Gör den du också... fast det är lite krångligt!

(foton av mig)

8 kommentarer:

Blommiga Rutan sa...

Den tårtan ser verkligen jättegod ut!
Är inte så mycket för tårtor, efterrätter och sånt, därför är det väldigt sällan jag bakar annat än matbröd. Men den här måste jag nog prova att göra, så kul att bjuda på något speciellt, lite annorlunda. Så tack för receptet. Det var allt en fin komplimang du fick av din käresta!
Väldigt vacker orkide, de vita är vackrast!

Kram Anncathrine

Channal sa...

Ja, verkligen en fin komplimang! Och tänk att orkidén slog ut på födelsedagen! Bjud på den tårtan, inte alls så söt! Den kommer göra succé! Kram!

Lena/isklockan sa...

Åååå vad sugen jag blir...måste göra den nån dag.

Kram

Charlie sa ... sa...

Men å så gott det ser ut!! jag älskar hela upplägget och kombinationen. Vill absolut testa!

Anna, du skriver så gulligt så jag blir alldeles varm inombords. Tack!

Härligt att ni haft en bra helg. Njuter av dina härliga bilder, fina familj, sköna texter, din positiva inställning.

Love!

Lotta

Anneli Stålberg sa...

Jag tycker inte om tårta, men den här ser otroligt god ut.
Vad härligt med blomman som kom på precis rätt dag :) Jag älskar vita orkidéer och har nästan bara sådana i mina fönster.
Många kramar!

Channal sa...

Ja gör det Lena! Ingen kommer tacka nej till den! Kram!

Channal sa...

Åh, tack vad gullig du är Lotta! Detsamma till dig... tycker om dina texter och bilder jättemycket! Much love!

Channal sa...

Ja, det var lite extra att den slog ut på mannens födelsedag! Alla mina orkidéer dog! Jag hade ett fruktfat med äpplen där de stod! Plockade bort fruktfatet och nu kommer de igen! Kram!