fredag 6 december 2019

Hur fort kan en vecka gå egentligen?

Go'kväll alla vackra läsare!
Ser att det var 1 1/2 vecka sedan jag var här... på tok för långt mellan inläggen.


Swish så är det helg igen!! Nu är det bara två veckor kvar till jullovet. Galet om ni frågar mig!


 Förra helgen fick vi två små nattgäster.
Ja, vi fick rå om de här två gullungarna i ett dygn och det var hur mysigt som helst.




Lilly blir snart ett år och storasyster Inez är 3 1/2 år. 
Att vara barnvakt till två små tjejer, mina bonusbarnbarn är jättekul!



 Inez och jag satt och målade en hel del och hon ville ha alla mina bilder.
Haha har fått en ny beundrare av mina målningar, LER!


Så till något helt annat...
Fick ihop en riktgt god sydfransk fisksoppa ikväll. Vill bjuda på receptet.


Så här gör du...
Skiva en liten fänkål och klyfta en rödlök. 
Bryn det i en gryta med lite olivolja + 1 tsk paprikapulver, 2 tsk torkad timjan, 1 msk äppelcidervinäger och en pressad vitlök i ca 3 min.
Tillsätt i burk krossade tomater, 1 tsk socker, en tärning fiskbuljong och 3 dl vatten. Låta koka ihop ca 6 min.
Lägg i fina bitar av färsk tork i grytan och låt sjuda i 3 min. 
Servera med en klick egen enkel aioli, nygräddat surdegsbröd och ett glas vitt.


Egen enkel aioli... 
Blanda 1 dl matyoghurt med en pressad vitlök, 2 tsk olivolja och salt i en liten skål.
Vill tipsa om ett väldigt gott torrt fruktigt ekologiskt vitt vin från Sicilien - Vinistella.



Årets Blossa glögg Aloha drack vi varm i martiniglas. Den är inte alls så söt. 
Ok, den var jättegod men inte smakade den glögg.

kvällens soundtrack...



Äntligen är det premiär av "På spåret" ikväll. 
Ha en fin fredagskväll min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

8 kommentarer:

Ninnie sa...

Tiden går fort, och eftersom dagarna är så korta känns det som man inte hinner eller orkar så mycket mer än att jobba. Men snart, snart är det julledigt...hurra för det!
Tack för recept på fisksoppa, älskar soppa OCH fisk!
Ha en fortsatt fin helg!

Mamma C sa...

Ja, tiden rusar iväg just nu.
Vilken myshelg med bonusbarnen.
Men snart är det jul och du har jullov, så skönt.
Tack för ditt recept på fisksoppan.
Kram Carin

Channal sa...

Ja, alla verkar trötta just nu. Skönt med en solig helg! Den fisksoppan är jättegod!

KRAM

Channal sa...

Nattgäster förra helgen var supermysigt o jättekul! Det piggar upp!

KRAM

Anne-Marie sa...

Tiden verkar gå mycket fort tycker jag också.
Mysigt ni hade det med dina bonusbarnbarn.
Jaha, har På Spåret satt igång. Det är ett riktigt trivsamt program.
Kram!

Annika sa...

Soppan låter fantastisk! Och ljuset över Bråviken är så vackert.

Måste vara fint att ha ett barnbarn som tycker att det man gör är jättefint och spännande.

Kram

Channal sa...

På spåret är ett favorit program. Ett annat program som jag älskar och gråter till är ”Allt för Sverige”. Tio amerikanare med svenskt påbrå söker sina rötter. Kul o spännande! Går på SVT! Hoppas du kan se det i Kalifornien.

KRAM

Channal sa...

Soppan är superenkel att göra och jättegod. Visst är det mysigt när de små gillar än. Det är kul!

KRAM