måndag 23 december 2019

Säger som Pippi Långstrump... Jullov ska jag ha!


 Ja, nu är jag ledig i tjugo dagar och det är jag värd. I torsdags morse var det en fin julavslutning i skolan. 
Eleverna fick sina första betyg och jag fick ett behövligt SPA-kit från Rituals och ett rogivande te.
De vet vad fröken behöver. 1000-tack! 
Efter alla Goda Jul-Kramar med eleverna blev alla i personalen bjudna på smarrig smörgåstårta i matsalen. 
Vi fick även en jättefin julklapp av våra rektorer. 


Tändsticksaskfodral med Solstickan. Har länge velat ha en sådan... så jag blev verkligen jätteglad. 
Klockan 11:00 checkade vi ut! 
 Vad har jag gjort sen då? Jo, här har det pyntats och gjorts julmat och julgodis. 


Min absoluta favoritsill är Monika Ahlbergs Västerbottensill... se receptet HÄR!


Makens absoluta favorit är Ernst stekta inlagda örtströmming... se receptet HÄR!
 Blir inget köpegodis i år... gör allt själv... t.o.m. pepparkakorna är gjorda från grunden. 
Världens bästa pepparkaksdeg har du HÄR! Tänk efter innan du köper pepparkakor! Varför? Jo, LÄS HÄR!


Snickers in the making... se receptet HÄR!
De är superenkla att göra och blir fantastiskt goda.



Jag är tokig i kombon hallon-lakrits... typ godisdödskallar!
Men det här blev farligt gott... hallonlakritsmarshmallows


Micra en liten påse marshmallows och en påse geléhallon. Mixtra en påse turkisk peppar och blanda allt tillsammans.
Häll över smeten i en form täckt med florsocker och låt stelna. Klipp sedan i stora sockerbitar. Mums!


Sen har jag ju t.o.m. hunnit gå på ettårskalas och i natt har vi haft finaste Frank som Nattgäst.
Han hjälpte mig att göra Leilas goda smörkola med smak av citron och fixa till pepparkakshuset.
Men det allra mest spännande var nog att gå upp på vinden och ta ner alla julsaker.


- Jag vågade, sa en pirrig lite skrämd Frank! Det är kallt och läskigt på vinden.
Ikväll sover Lotta, min stora tjej över hos oss... och hon fick den stora äran att sätta dit stjärnan på grantoppen.



Denna jul tänker jag lite... lite klimatsmart... men jag ska bli bättre till nästa jul.
Jag har köpt revbenspjäll, prinskorv, ägg och rimmad skinka på Nystugans Ekogård som ligger en liten bit från oss. 
Har bakat en vegansk jultårta med krossade polkagrisar på... hahaha! Ja, GRISAR!
Alla blommor är närodlade, både hyacinter och tulpaner.
Inga julklappar till oss vuxna förutom två paket till julspelet som vi ska ha den 25:e.
De paketen ska innehålla något fint som har legat hemma utan att ha blivit använt, smart va?!!
Sen får självklart barnbarnen två julklappar var.
En som de behöver och en rolig❤️ Kan inte avslöja än vad det är!

Kvällens soundtrack...


Dan före dopparedan... nu ska vi smaka på julskinkan!
God Jul och ta hand om dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Tycker du har ett superduper bra tänk inför julen. Och att tänka till lite är bättre än att inte göra något.
Önskar dig en riktig fin God Jul och ett skönt jullov.
Kram Carin

Channal sa...

❤️-Tack! Detsamma till dig och din fina klan!

JULKRAMAR🎄⭐️