fredag 27 december 2019

❤ Juldagen och Annandag jul 2019 ❤

Här hemma är det jul i varenda hörn!
Och granen ser helt okey ut... och där ska den stå till tjugondag Knut.



Vi har haft nattgäster i dagarna fyra. 
Söndag till måndag hade vi Frank, måndag till onsdag sov Lotta hos oss och på juldagen till annandagen sov mamma här. 
Mamma var så glad och tacksam. Jag tassar runt och ler åt  alla glädjeämnen. 
Tänk, vi får fira jul två, tre gånger. Men det finns de som är alldeles ensamma och inte har någon att fira jul med.


Årets pepparkakshus dekorerade jag tillsammans med Frank.


A Wonderful Christmas Day!
På juldagen hade vi mamma, Lotta, Ida, Mike, Frank och Alma hos oss.


När de kom vid tvåtiden bjöd vi på varm glögg med massor av mandel o russin till en pepparka innan det var dags att sätta sig till bords.



Jag hade dukat med mammas broderade julduk som hon broderade när hon var 14 år gammal.
Sen älskar jag att få plocka fram Rörstrands julservis "Tomtejul" med motiv av Aina Stenberg.
Jag började samla på den när Ida och Lotta var små.
Alma och Frank hade varsin liten söt porslinstomte-ljusstake vid sina tallrikar med ett rött julgransljus.
Precis som jag och mina bröder hade när vi var små och även mina flickor hade det när de var små.
Julen handlar om traditioner och fina minnen för mig.




Vår jul var supergod och som vi alla vet är det helt okej att totalt gå loss på snickers, glögg, 
skumtomtar, pepparkakor, lussebullar, smörkola och allt annat onyttigt samt massor av MAT!

Och självklart kom tomten till oss...




Ho, Ho, Ho... här fanns det många snälla barn!



Efter all god mat och tomtebesök till barnen var det dags för julklappsspelet.
Årets höjdpunkt för min Lotta... och det är verkligen jättekul och spännande för alla!



Så var det dags för julfika... med världens sötaste lilla jultårta.


En röd prinsesstårta med en hel liten tomtevärld... 
Ja, där stod det en julgran, en julklapp, en snögubbe, Rudolf med den röda mulen och självaste jultomten.



När julen är här och glädjen är stor... då är lyckan fullkomlig!


En liten pömsig Alma i pyjamas... dags för dem att snart åka hem med alla klappar. 

Annandag jul...

Mamma sov ju över hos oss... och vi fick en lång skön sovmorgon.
❤ Vi tände ett ljus för pappa... mina föräldrar gifte sig för 71 år sedan... Annandag jul 1948 


 Tomtegröt med socker och kanel till hembakat vörtbröd och den godaste julskinkan med årets senap från Apoteket.
Och till det en helig kopp te till frukost. Bättre start på dagen är svårt att få!


Nu kommer jag till det absolut godaste på hela julen!
Vi åt med andakt... det lyste om mammas ögon... det var en festmåltid.
Det bästa är att man blir så välmående av att äta lutfisk efter all julmat och godis.


Älskar lutfisk, vit sås, potatis, kryddpeppar och söta gröna ärtor. Gillar du lutfisk?
Idag mina kära vänner har vi en pyjamasdag... så skönt att bara få gå runt och se ut som man vill.
Och vi äter när och vad vi vill ur kylskåpet... en riktig slappardag!

Stor Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Ninnie sa...

Vilken härlig jul du haft, med hela familjen! Och jaa, lutfisk är SÅ gott! Kanske det godaste på julen! ...tycker iallafall jag som inte är jätteförtjust i julmaten.
Ha en fin fortsättning på julledigheten!

Razzy sa...

Min mamma älskade lutfisk men själv så hoppar jag över den. Underbar jul ni har haft. Kram Eva

Channal sa...

Tack! Eller hur! Lutfisken är det godaste på hela julen!

KRAM

Channal sa...

Tack! Lutfisk som är så gott😉

KRAM

Mamma C sa...

Vilken fin och härlig jul du/ni haft. Lutfisk var länge sedan jag åt. Men det är så gott.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Det är världens enklaste att tillaga lutfisk! Jag har gjort det två gånger.

KRAM