fredag 10 juli 2020

Simply breakfast...


Blåklinten fick sin stora spridning i Sverige först i och med jordbrukets införande.
Den växer helt fritt och därför sågs den som ett ogräs. 
När bekämpningsmetoderna blev allt fler försvann blåklinten. 
I Storbritannien är blåklinten klassad som en hotad art. I Sverige har den kommit tillbaka stort. 
Blåklint är idag statussymbol för ekologisk odling!


Den vackra blåklinten är Östergötlands landskapsblomma.
Älskar den kornblå färgen!
Undrar om färgen "kornblå" har fått sitt namn för att blåklinten blommar i kornfälten?



Gott och vackert... yoghurt, blåbär och passionsfrukt.
Som en målning av Lena Linderholm... 
Precis som den stora brickan som jag fick av mamma på 90-talet. Tycker om!


En trogen gammal vän, mårbackan! Tycker jättemycket om!


Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Solig kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

8 kommentarer:

Ninnie sa...

Har alltid älskat blåklint, från att jag var liten flicka. Då växte blåklint på min farmor o farfars åkrar. De hade bondgård och jag tillbringade alla mina somrar där när jag var barn. Ljuvliga minnen... Min farmor var som min andra mamma - saknar henne mycket trots att det var över tjugo år sen hon lämnade oss. Men har måååånga fina minnen kvar!

Channal sa...

Åh så fint! Då förstår jag att blåklinten betyder något extra för dig.

KRAM

Mamma C sa...

Plockade blåklint på åkrarna som låg utmed vägen där vi bodde i Sverige. Tycker den är så vacker med sin blåa färg.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

Channal sa...

Visst är den kornblå färgen underbar!

KRAM

Annika sa...

Kornblått (och blåklintar) är underbart - och frukost är nog min favoritmåltid, alla kategorier!
Kram

Channal sa...

Visst är det vackert! Frukost är mums!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Jag som är så blå älskar förstås blåklint. Jag hade sådana och vita rosor i min brudbukett. Mårbackor är underbara, så hemtrevliga och påminner mig om mormor när jag var liten. Tack för vackra bilder!

Ha en fin kväll!

Kram, Anneli

Channal sa...

Tack! Blått är vackert! Måste ha varit en underbar brudbukett. Minns en vän som hade blåklint, prästkragar och röda rosor i sin brudbukett. Det var också jättefint!

KRAM