torsdag 2 juli 2020

Halvårskoll!

När vi nu går in i juli kan vi också se tillbaka på sex månader som varit minst sagt speciella för alla.
Jag är positiv i absurdum! 
Men när det gäller detta halvår med Covid-19 har det varit svårt... ett tungt halvår.
Speciellt när det gäller min mammas situation på hennes äldreboende. 
Det är snart FYRA MÅNADER SEDAN vi fick krama varandra!!
Men det finns ändå många ljusglimtar att se tillbaks på med tacksamhet.
januari...


Januari var mild och vacker. Ja, t.o.m. träden blommade för fullt med rosa små blommor!

  • Vi firade in det nya året 2020 MMXX med god mat och fyrverkerier. Innan hade vi varit hos mamma och fikat och tagit den traditionella nyårspromenaden inne i stan.
  • 1 januari blir Barnkonventionen svensk lag! 
  • En bra start på det nya året var att min Ida blev min kollega... spännande! 
  • Den 7 januari var det pappas födelsedag. Vi åkte och gjorde fint vid hans grav.
  • Alma började förskolan och det gick bra! (Betyder jättemycket att hon trivs där.)
  • Alma var hemma hos oss ett dygn... mysigt och kul att få vara barnvakt.
  • 31 januari lämnar Storbritannien den Europeiska unionen!
februari...


Alla hjärtans dag hos mamma... mina finaste!

  • SKOTTÅR! 29 dagar hade februari 2020.
  • ÄVEN FEBRUARI VAR MILD!
  • Maken och jag intog en romantisk middag på Villa Fridhem på Alla hjärtans dag.
  • Bokrea och semlepremiär missar jag aldrig! Blev ett gäng av vardera!
  • På sportlovet fick maken och jag härliga dagar på spanska solkusten. Vårat Nerja
  • Lotta fyllde 25 år den 23:e, det firade vi hemma hos oss. Och det var senast mamma var här. 
  • Jag hade en trevlig AW tillsammans med mina kollegor.
mars...


Blått blått med blåsippor vid Marmorbruket i Kolmården, och mamma blir 95 år!

  • Vi blev bjudna hem till min gamla kollega på värsta drinkpartyt till svenska Mellofinalen! En supermysig kväll. Men vi reagerade på att det var fullsatt i Friends Arena nu när Coronaviruset hade slagit till i Europa. Det var precis veckorna efter sportlovet också. Jag tror att det var där Stockholm blev hårt drabbat. Många av barnfamiljerna som var där hade säkert även varit på skidsemester i Alperna. Undrar varför ingen pratar om det?!! Bara veckan efter bestämdes det  om max 500 personer i folksamlingar. Ännu efter några veckor blev det max 50 personer. Friends Arena hade en publik runt 35.000 den 7 mars!!
  • Den 9 mars sätts hela Italiens befolkning i karantän!
  • Även mars var mild och bjöd på solglitter både vid Bråviken och i Oxelösund. 
  • Den 15 mars blev det besöksförbud på alla äldreboenden i Norrköping! (Mamma har nu varit instängd i 3 1/2 månad! Det är hemskt!) 
  • Den 17 mars fyllde mamma 95 år och det skulle vi ha firat stort alla tillsammans. Vi hade bokat lokal och allt. Med det blev ingenting!!
  • Den 17 mars blev det distansundervisning för alla gymnasieskolor, vuxenutbildningar och universitet. Att jobba hemifrån rekommenderades för de som kunde! Tomma gator helt plötsligt när jag åkte till jobbet. En märklig känsla. Blev även en hel del restriktioner för oss inom grundskolan. Tvätta. tvätta händerna, hålla avstånd och hemma vid minsta lilla snuva.
  • Jättetrist att flera av våra inbokade musikarrangemang blev avbokade... men, men inte hela världen.
  • Tur vi hade våffeldagen i alla fall den 25 mars! Älskar frasiga våfflor!
 april... 


Våren var tidig i år. Det blommade för fullt överallt i träd och på mark.

  • Vitt med vitsippor och gult med tussilago. 
  • Den 1 april fyllde Inez 4 år, den 5 april blev Theo 7 år och den 20:e blev maken ännu äldre och visare. 
  • Vink, vinka till mamma från balkongen!
  • Firade påsk med barn och barnbarn! En mysig och fin påsk.
  • Blev även Valborgsfirande tillsammans med Lotta, Ida med familj!
  • Så det blev en hel del kalas och festligheter i april.
 maj...


Maj är min favoritmånad!
Gullvivor, lupiner, pioner, liljekonvalj, sol, äppelblom och massor av ljusgrönt.

  • Fortsätter att vinka till mamma från balkongen.
  • Men på Mors dag kom mamma ner på behörigt avstånd för fösta gången på 2 1/2 månad.
  • Frank och Alma trivs hos oss. En natt sov de över och en annan dag var vi i Tropicariumet.
  • En hel helg målade jag akvareller på en kurs i Linköping hos konstnären Ann-Mari Lööv. LOVE!
  • Vi satt ofta ute och åt middagarna och tillbringade en hel del tid nere vid vårt sommarbo.
  • Den 25 maj dödas George Floyd 47 år i samband med ett våldsamt polisingripande i Minneapolis, USA, vilket ger upphov till omfattande protester mot rasism och polisbrutalitet över hela USA samt andra delar av världen! #BlackLivesMatter
  • Jag blev helt plötsligt 57 år den 17 maj. Men min mentala ålder är 27 år. Där stannade jag för länge sedan. Jag tycker annars att 57 är helt ok! Vi firade med ett stort skaldjurskalas som blev så lyckat. Bästa presenten!
Har du någonsin tänkt på hur otroligt det är att du ens är född?

  juni...


- Är det sommar nu på riktigt, frågade Frank när han gick på sommarlov!
- Ja, nu är det sommar på riktigt, svarade jag! Underbart!

  • Oj vilken händelserik och VARM juni det blev... +28-31 grader varmt!
  • Klassresa till Kolmårdens djurpark med en alldeles egen delfinshow. Bara vi som åkte Wildfire, inga köer. Barnen de åkte om o om igen och även jag åkte den galna bergodalbanan! Jippi!!
  • 175 betyg att sätta och massor av omdömen att skrivna! 
  • AW med jobbet och även en liten AW med maken på Färgagården. 
  • Sommaravslutning med Ida och Elin i vårt sommarbo. 1000-Tack för en bra termin!
  • Sveriges nationaldag. Hembjudna till Frank och Alma för att fira pappa Mike som fyllde år då.
  • Luna fyllde 3 år den 8 juni. Hennes paket som vi skickade kom en månad för sent ner till Antibes. Luna blev jätteglad för paketet med den fina Pippiklänningen, halsbandet och söta herr Nilsson som gosedjur. 
  • Minns inte när vi hade en sån varm och härlig midsommar.
  • Midsommarafton firade vi tillsammans med Lotta, Ida med familj
  • Vi tillbringade dagarna nere vid vårt sommarbo med mycket bad och god mat. 
  • Blev även en utflykt till mitt älskade Oxelösund ute på Femöre.
  • Frank och Alma sov hos oss igen... och då blev det bad tillsammans med Inez och Lilly vid deras pool.
  • Juni avslutade vi med en roadtrip i Södermanland och ett dygn på Yasuragin. NAMASTE!


Ett halvår har gått av år 2020 – vad tar du med dig in i nästa?
Kram till alla... Anna 
(bilder fotade av mig)  

2 kommentarer:

Annika sa...

Åh halvårskoll. Den gamla klassikern.
Trevligt att du gjort en sådan.
Och att du hittat ljusglimtarna i allt. BRA det detta skitår.
Vi ska hoppas att den andra halvan av detta hemska år blir bättre. VERKLIGEN!!
Kramar!

Channal sa...

Den missar jag aldrig! Mitt 18:e inlägg med halvårskoll! Jag kan gå tillbaks och läsa vad vi gjorde för nio år sedan. Värdefullt för mig! 2020, ett hemskt år! Tur det finns ljusglimtar.

KRAM