onsdag 8 juli 2020

Välkommen till Annas kök!

Åh så huslig jag är! Häromdagen blev det lite jordgubbsmarmelad!
Normalt jobbar jag minst 45 timmar i veckan som lärare. 
Helt plötsligt är jag ledig och får massor av tid över till annat.


Världens enklaste och du får den godaste marmeladen på minibaguetten.
1 liter jordgubbar + 1 kg syltsocker + kokas i 10 min. = jordgubbsmarmelad!



Sen är det bara att hälla över den varma marmeladen i väl rengjorda glasburkar.
Där får jordgubbsmarmeladen stå och svalna och stelna innan locket sätts på.



Jo, så är det! Inget OB-tillägg får vi. Går inte att tjäna extrapengar som lärare.
För en grundskollärare är det fyra års studier, fem år för gymnasielärare. Bara en termin mindre än läkarlinjen.
Men jag klagar inte. Jag älskar mitt jobb fast jag är underbetald. 
Bara lite tröttsamt att få höra frasen "men ni lärare har ju så långt sommarlov".
Då är det bra att informera och döda myten!


Nu regnar det! Men imorgon ska det bli sol!
Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare.

Sommarkram till alla... Anna 
(bilder fotade av mig)  

2 kommentarer:

Annika sa...

Ja, det är otroligt mycket "osynligt" arbete i lärarrollen (på alla skolnivåer inbillar jag mig). Det har vi nog pratat om förut. Förberedelser, rättning, kontakter med barn och föräldrar utanför lektionstid - och sen det som man verkligen inte ser: det psykologiska och mentala som handlar om att vara tillgänglig och närvarande för 30 eller fler unga människor och sen nedtrappningen efteråt som också kan ta en hel del tid. Jag tycker det har dröjt fram tills nu att hämta igen energin efter våren.

Gott med jordgubbsmarmelad! Och den där muminmamman-muggen är himla fin. Jag har också muminmuggar men inte just den: favoriterna är nog muminpappan och havet, Mårran och Snusmumriken.

Kram

Channal sa...

Visst är det så! Tror inte alla förstår det! Men vi vet. Lovar, min första lediga vecka låg jag och sov till kl.11:00. Blev inte många knop.

Visst är Muminmuggarna fina! Samlarobjekt och värdefulla. Bästa barnboken som är sönderläst är ”Hur gick det sen” med Mumintrollet, Mymlan och Lilla My. En sagobok med titthål och massor av roliga och spännande illustrerade detaljer.

KRAM