torsdag 21 december 2023

Annikas klassiska jullista!

Kära vänner! Denna jullista har jag gjort många gånger. Hänger på i år! Se Annikas HÄR!

 * Firar du jul hemma eller hos någon annan? 

I år på julafton firar vi hemma hos min äldsta bror på förmiddagen.

Efter det åker vi till makens dotter Johanna och firar tillsammans med dem.

På juldagen kommer Lotta, Ida, Mike, Frank och Alma hem till oss.

*  Äkta gran eller fejk?
Äkta såklart! 

*  Favoritjulgodis?
Skumtomtar...

* Den finaste julmusiken?
En fin mix av klassiskt och lite nytt. 

* Bästa julfilmen alla kategorier? 
Karl-Bertil Johnssons jul! 

* Mest överreklamerade julfilm?
Alla dessa amerikanska lågbudgetfilmer som poppar upp på Netflix! 

* Den godaste juldrycken?
Varm glögg, Katarina Könings Glögg Sour och julmust såklart! 

*  Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?
Båda, spelar ingen roll. 

* Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?
Jenny Nyströms och Aina Stenbergs jul hemma hos oss.
Har hela mat- och kaffeservisen Tomtejul från Rörstrand med motiv av Aina Stenberg.


* Berätta om dina traditioner på julafton?
Sedan mina föräldrar har gått bort har det sett lite olika ut.
Det viktigaste är att inte känna några måsten och stress.
Julgranen klär vi dagen innan julafton precis som vi gjorde under min uppväxt.
Julbord är en självklarhet med bl.a. egna inlagda sillar. Ingen julafton utan Jansson! 

* Juldagen?
Lotta, Ida, Mike, Frank och Alma kommer hem till oss och firar jul. 
Ska bli jättemysigt!

* Annandagen?
Lika mysigt blir det denna dag då makens yngsta son med sin familj kommer till oss.

 * Mellandagarna?
Börjar att lägga mitt runda 500-bitarspussel. 
Just nu är det inslaget som en julklapp till mig från maken.

* Pynt som är bannlyst hemma hos dig?
Blinkande lampor i grälla färger och en plastgran!


* Favoritpynt? 
Lisa Larsonsfigurerna (tomtar och Luciatåg), julgranen, amaryllisar och hyacinter.


*  Julkort, per mail eller med posten?
Vi brukar alltid vara bra på att skicka riktiga julkort med posten.
I år fick vi inte iväg ett enda julkort. Blev en julhälsning på Fb och Insta istället.


* Köper du något nytt till granen, eller hemmet, varje år? Nytt pynt alltså?
UNICEF kommer ut med en handmålad julgranskula varje år som jag köper.
Motiven är från olika svenska sagofigurer. I år är det Eva Erikssons "Jul i stora skogen". 


* Glitter?
Absolut glitter i granen... så vackert!

* Pandemin är över, saknar du något från de jularna?
Usch, så tragiskt!! Vill helst glömma den tiden!! 
Att veta att mamma satt ensam på sitt boende under julen gör ONT i hjärtat! 
En hemsk tid!!

* Risgrinsgröt eller Ris a la Malta?
På julaftonsmorgonen tar vi alltid tomtegröt till frukost med en skinkmacka.

* Kalle Anka och hans vänner?
Absolut! Efter Kalle öppnar vi julklapparna!

* Karl-Bertil Jonsson?
Självklart! Bästa julfilmen alla kategorier!

* Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?
Äta först och klappar sen...

*  Köper du klappar åt många?
Inte åt många men det blir många julklappar! Älskar att köpa julklappar.


*  Vill du slå in klapparna själv?
Slår in alla julklappar själv! Det är roligt... lite som terapi!


*  Färgglatt papper eller strikt enfärgat papper på paketen under granen?
Väljer papper och snöre med omsorg! Kan vara färgglatt eller enfärgat.

* Vad önskar du dig i år?
I was strong this year. Next year I will be happy!

* Mellandagsrea?
Låt mig SLIPPA TACK!

* När åker julen ut?
Tjugo dagar efter jul på Knuts namnsdag åker granen ut!
Vill hålla på gamla traditioner och januari behöver verkligen lysas upp.
Alla tomtar plockar jag undan efter nyår.


TA DET LUGNT - DET BLIR JUL ÄNDÅ - I Love Christmas!
Stor Jul-Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

10 kommentarer:

Annika sa...

ÄLSKAR att du fyllde i listan! SÅ roligt att ta del av den gamla klassikern. Vi kör den nästa år igen? Visst!
Du har ju "hänkat" med i flera år nu.
Jättekul.

ÄLSKAR din senaste julkula. Den skulle jag vilja ha också, underbart fin är den!
OCH din önskan inför julen skriver jag UNDER på totalt. Du var stark, och 2024 ska bli jättefint för dig!!

Visst är det mysigt att slå in klappar, det blir lite som terapi (om man slipper panik-slå-in), brukar lyssna på ngn podd eller radioprogram under tiden.

Blinkande ljus, NEJ tack. Håller med.

Anna, rolgit att läsa dina svar!!

Kramar i massor och GOD JUL till dig, min sköna!!

Channal sa...

Hej Annika! TACK! Klart vi kör en runda nästa år också! Ja, tänk så många år jag/vi har följt varandra. Blir 16 års bloggande för mig nästa år. 16 år, inte klokt! Kul är det och jag är så glad som har dig här!

KRAM och GOD JUL till dig, finaste Annika!

Anonym sa...

Tack Anna, vad roligt att läsa om din jul :)!
Blandat och bra låter det som och jag håller med dig om mycket...
Själv har jag en liten släkt och nu är många halvsjuka och förkylda så jag hoppas verkligen att vi kan träffa de som vi brukar träffa. En sväng ner till Småland blir det på juldagen, julafton hos gamla svärmor i Nacka.
TACK för din fina blogg och dina fantastiska bilder som du tar!
Önskar dig och alla andra och hela planeten en riktigt
GOD JUL & ett GOTT NYTT ÅR 2024!
Julkramar, Annika ***

Channal sa...

Hej Annika! TACK!! Blir alltid glad när jag ser dina kommentarer... du är min vän här på nätet! Hoppas de kryar på sig. Låter som en fin julhelg för dig! Kör försiktigt på juldagen.

KRAM och GOD JUL till dig, bästa Annika!

Monica sa...

God jul till dig Anna och er alla. Alltid så vackra foton att titta på hos dig. Och restaurangen har stjärnor🎇.
Högg till igen när jag läste om din mamma, så tokigt mycket blev men inget vi kunde råda över. Mina föräldrar hade gått före flera år innan allt detta, tänkte hur det skulle varit annars.
Och mycket hänger kvar ännu från denna pandemi, väldigt mycket blev försämrat för många.

Njuter av blommor, byter ut ofta, rätt dyra i år, maken postade julkort, ansträngde mig lite extra i år och struntade i kostnaden, då ringde han, det är klubbpris på blommorna, köp köp sa jag☺️, hur ska jag välja så där som karlar är (min) ☺️ta bara och det blev bra.

Och gillar Lisa, visst är de fina de gamla figurerna, särskilt tomtarna så söta. Hängt med i många år nu.

Allt gott till dig önskas nya året 2024🌟, kramar.

Channal sa...

Hej Monica! TACK!! Usch ja, det var hemska år för våra äldre under pandeminåren. Även för min yngsta som bor på ett LLS-boende och hennes verksamhet stängde ner. Det sitter kvar i henne än. Aldrig mer får vi hoppas!

Haha känner igen det där när jag ber maken köpa blommor. Vi brukar sätta på facetajm. Visst är Lisa figurer fina. Älskar dem!

KRAM och GOD JUL till dig, finaste Monica!

Mamma C sa...

Så roligt att få läsa om din jul och dina jultraditioner.
Tycker den låter fin och bra din jul. Och det blir ju vad man gör det till med. Här blir det bara jag och gubben som du läst hos mig i år, och det får bli på stranden som vi firar jul en stund innan vi går hem och myser.
Ha en fin fredag nu och hoppas ditt pepparkakshus blev fint.
Kram Carin


Channal sa...

Hej Carin! Jul blir det alltid! Insnöad i Kolmårdsskogen eller på en strand vid Medelhavet. Tack , pepparkakshuset blev fint!

KRAM och GOD JUL till dig, kära Carin!

Från Glam till Damm sa...

Underbar lista!

Låter som en riktigt mysig jul med nära och kära.

Älskar kortet på dig på Bråviken. Du riktigt spritter av glädje.

Jag önskar dig och din familj en riktigt fin jul.

Varm Kram.

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! TACK! Önskar dig detsamma och hoppas du mår bättre! Bältros är inte kul!

KRAM och GOD JUL till dig, fina Anneli!