lördag 2 december 2023

đŸŽ¶Kulturell i Nyköping đŸŽčđŸŽ·đŸŽ¶

KĂ€ra vĂ€nner! Stora SUCKEN! Ja, nu ska jag ta ett djupt andetag och BLÅSA UT!
Jag har inte mÄtt bra alls de senaste dagarna. I mÄndags var jag hos min optiker, dags för nya glasögon!
Jag har börjat se sÀmre och svÄrt att fokusera ögonen... ibland blir det t.o.m. dubbelseende.
Optikern gjorde olika tester och fotograferade mina ögon. Det blev inga nya glasögon utan en remiss till ögon!
Orkar inte mer! I fredags fick jag en tid till ögon, den 28 december. DÄ kan det ju inte vara sÄ akut. KÀnns ok!
Jag brukar vara bra pÄ att lura min hjÀrna med positiva tankar och leenden.
Bara som att komma ivĂ€g pĂ„ roligheter! Det Ă€r fantastiskt vad min hjĂ€rna Ă€r lĂ€ttlurad.


VÀstra Storgatan i Nyköping...



Vilken trevlig kvÀll vi fick! VÄra vÀnner Monica och Janne bjöd oss pÄ middag i Nyköping.


Jag valde smörstekt röding med krÀmig hummersÄs. GOTT!
Fisken serverades med dillslungad potatis, grön sparris, dill, grillad citronskiva, tomat och rÀkor.


Alla vi fyra valde olika matrĂ€tter och dryck... kocken fick lite att göra haha! 
Det var fullt med folk pÄ Oliver Twist sÄ det var nog inte bara en i köket.


Efter tvÄ timmar i mysig pubmiljö var det dags att promenera till Nyköpings teater.
En jÀttefin liten teater... denna kvÀll bjöds det pÄ jazziga toner pÄ teaterscenen.

En vinterkvÀll för jazzÀlskare!



Ingen mindre Àn Viktoria Tolstoy tillsammans med ett storband underhöll hos i tvÄ timmar.
Viktoria Tolstoy var helt orÀdd att kasta sig mellan genrer och Àr en mÀstarinna pÄ att fÄnga publiken med sin kristallklara och vibrerande stÀmma. Hon Àr verkligen en fÀrgstark sÄngerska och en begÄvad artist.
Musiken denna kvÀll bestod av klassisk storbandsjazz men Àven lÄtar av Beatles, Aretha Franklin och Michael Jackson samt svenska folkvisor arrangerade för storband.
Ja, det var fullt ös med en blandad kompott... jÀklar sÄ bra de var! ApplÄder!

PÄ teatern fanns det flera inramade gamla planscher. Riktigt hÀftigt!
Som denna... Gustav Wasa, praktuppsÀttning av August Strindberg den 16/1 1924.
Snart 100 Ă„r sedan! Min pappa var dĂ„ 7 dagar gammal. 
Den 9 januari Ă€r det 100 Ă„r sedan min pappa föddes 1924.


VÀglaget pÄ E4:an under kvÀllen var lÀskigt... maken körde inte mer Àn 70-80 km/h. Det gick bra!
Vi var hemma 23.00 och somnade gott med ett leende pÄ lÀpparna.

Mycket roligt att trĂ€ffa Monica och Janne 
och Viktoria var en upplevelse!

Nu nÀr jag ÀndÄ Àr igÄng med att vara lite kulturell kan jag ge nÄgra bra serietips.
Som den hÀr, en riktigt spÀnnande psykologisk thriller - En helt vanlig familj, sex avsnitt pÄ Netflix.
Maken och jag kunde inte sluta att titta pÄ den. Vi sÄg tre avsnitt pÄ raken.
Efter en kort paus sÄg vi de tre sista avsnitten ocksÄ. NÀr maken hÄller sig vaken, ja dÄ Àr det bra!


En miniserie baserad pĂ„ Mattias Edvardssons bok med samma titel. 
Jag har inte lÀst boken men jag blev lite sugen nu efter att ha sett serien.


Har du redan sett sÀsong 6 av The Crown?
Det ska vara den sista sÀsongen, finns ocksÄ pÄ Netflix att se. Ett tragiskt familjeöde.




Jan Guillous Ondskan som nyinspelad miniserie pÄ TV4 play. Minns filmen frÄn 2003.
Ofattbart att det Àr 20 Är sedan filmen Ondskan kom... den var ocksÄ jÀttebra och lika grym!


Önskar dig min kĂ€ra lĂ€sare en skön lördagskvĂ€ll!
Trevlig helg och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken hÀrlig dag med god mat, goda vÀnner och hÀrlig sÄng och musik i vacker miljö :D!
Hoppas att du snart fÄr ordning pÄ dina ögon och snart ser bÀttre.
Kram och trevlig 1:a advent i morgon! önskar Annika

Channal sa...

Hej Annika! Ja, sÄdana dagar behövs! Hoppas verkligen det fixar sig med mina ögon. Fin första advent till dig! KRAM

Monica sa...

Jobbigt verkligen men hoppas att du fÄr veta klart allt och att det finns hjÀlp till detta ocksÄ. SÄ att det ordnar sig och bra att det blir undersökt.

Du gör rÀtt i att "hjÀrnluras", tror man mÄste. LÀste just om det och det rÀknades upp en rad saker och Àven det, tÀnkte att jag gjorde alla utom att skratta mer som behövs ocksÄ, inte alltid sÄ lÀtt. Musik, teater, bra mat, lite rörelser, bÀsta vÀnnerna, ungefÀr sÄ.

Vi sÄg Anna Karenina, Riksteatern och Orion avslutade turnén med denna teateruppsÀttning i torsdags. KÀra dotter ordnat biljetter och hade fullt upp att hinna efter lÀrarjobb och dessutom att Äka i snöyran. Tacksam att allt gick bra.

Fantastisk Emma Broomé i rollen som Anna Karenina, tror aldrig jag sett en sÄdan prestation pÄ scen förr och i högt tempo i tre timmar. Vi i publiken blev lite matta som ÀndÄ bara satt.

Önskar dig en fin första advent. Kram

Åse sa...

Vilken fin kvÀll ni fick ! Hoppas du fÄr rÀtsida pÄ dina ögon. Jag hade nÄgot liknande för en del Är sedan med dubbelseende och sÀmre syn. Det var för högt tryck i ögonen , nÀr det rÀttats till var allt som vanligt igen .

Önskar dig en fin första advent .

Kram Åse

Channal sa...

Hej Monica! Hoppas bara det inte Ă€r nĂ„got allvarligt med ögonen, men det kommer sĂ€kert bli bra! Att vara positiv och LE ger energi nĂ€r man inte mĂ„r bra. Att skratta Ă€r mkt svĂ„rare. Jag Ă€r positiv som person och det Ă€r jag glad för. SĂ„ att HJÄRNLURAS Ă€r lite av min grej.

Jag vet att Tiksteatern Àven besöker Nyköping teater. SÄg att Marianne Mörk hade varit dÀr med "Britt-Marie var hÀr". HÀftigt att fÄ se Anna Karenina, Emma Brommé gillar jag. MÄste ha varit en upplevelse i tre timmar. Kan förstÄ att ni blev matta. KRAM

Channal sa...

Hej Åse! Tack! En trevlig kvĂ€ll behövdes och jag tror sĂ€kert att det kommer bli bra med mina ögon. Hade de sett nĂ„got annat hade jag ju fĂ„tt komma meddetsamma. KRAM

Mamma C sa...

Vilken hÀrlig kvÀll ni haft. Men det Àr inte kul nÀr vÀgarna inte hinns med nÀr det snöar.
Skönt du fÄtt en tid för dina ögon. HÄller tummarna att allt gÄr bra.
Ha en skön söndag.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Det kommer ordna sig med mina ögon. Blir bara lite nojig om det skulle kunna vara nÄgot annat. Det Àr inte kul att behöva ge sig ivÀg pÄ vÀgarna nÀr snön yr. Brrr! KRAM

FrÄn Glam till Damm sa...

KĂ€ra Anna,

Hoppas att du mÄr bÀttre snart och att det rÀttar till sig med synen. Det dÀr med vÀntan pÄ att fÄ komma till sjukvÄrden...Inte sÄ kul. Jag fick nya glasögon nyss, men vetikatten om det blev helt rÀtt. Ser man inte som man ska sÄ pÄverkar det sÄ mycket.

SÄ fint att ni kan pigga upp er lite med kultur och goda vÀnner och sedan lite bra serier och filmer pÄ det. Man fÄr hacka sig fram pÄ sÄdant.

Hoppas allt löser sig snart.

Varm kram och ha en fin dag!

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Tack! Det kommer sÀkert bli bra med mina ögon. Att pigga upp sig med roligheter behövs denna tid! Fin dag till dig med! KRAM