lördag 10 februari 2024

Indiskt på Restaurang Två hjärtan❤❤

Kära vänner! Nu blir dagarna märkbart ljusare och ljusare för varje dag... underbart!


Ett av mina och makens gemensamma intressen är ju faktiskt att äta en massa god mat. 
Vi båda gillar indiskt och vi har besökt flera indiska restauranger i Sverige.
I London och i Nerja har vi ätit riktigt god indisk mat.
Jag har något roligt som jag vill berätta för er. 
2009 var jag i London tillsammans med mina flickor Ida och Lotta.
En kväll var vi på en indisk restaurang. Ida och jag tog in massor av olika smakrika rätter i små skålar.
Lotta ville bara ha kyckling och ris! Absolut inget annat på tallriken. Vi alla var nöjda!
Kyparen kom fram och frågade oss hur maten smakade. Ida och jag sa: "Very good thank you!".
Lotta tittade då upp och sa med stora ögon: "Mmmm... DELICIOUS!!"
Haha, kyparen han började skratta så han kiknade... vi satt bara där med tre stora leenden!

2017 var maken och jag i London och åt på samma indiska restaurang. 
Vi visste inte vad vi skulle beställa in så vi tog ett stort mix-paket för två.
OJ, Oj, oj så MYCKET MAT vi fick in i fem sex omgångar med olika små rätter!!
Lite dumsnåla var vi också... för vi åt så vi sprack! Ändå fick vi inte i oss allt!
Vi bara tittade på varandra och började skratta när det ena efter det andra kom in på bordet. Galet!
Vår indiska vän Ann har bjudit oss på den bästa hemlagade indiska maten med kärlek och värme. 
Indiska maträtter har vi även tillrett hemma tack vare Santa Marias påsar som tar 
med oss till currykryddornas eget hemland. De är goda och enkla att sno ihop.


Under några veckor njöt vi av Indiens läckra mattraditioner från Linas Matkasse. 
Lina hade tagit fram fem härliga rätter... här bjuder jag på tre av dem.

Fish pakora - Indisk panerad fisk med mangochutney och ris.
Det är roligt att lära sig göra indisk mat med bra råvaror. 

Förberedelser fish pakora... 
Blanda vetemjöl 3/4 dl, 1 msk majsstärkelse och 2 tsk garam masala i en bunke. 
Vispa ner 3/4 dl kallt vatten tills allt mjöl har löst sig och blivit en jämn smet. 
Skala och grovhacka en bild ingefära, en grön chili och en vitlöksklyfta, lägg allt i en bunke. Mixtra till en puré. Vispa ner i smeten och låt stå och tjockna till. 

Ingefärsstekt broccoli... 
Skär broccoli i mindre buketter och skiva stammen tunt. Klyfta en rödlök. 
Skala och finriv ingefära. Hetta upp lite neutral olja i en stekpanna. Fräs broccoli och rödlök ca 3 min. Tillsätt ingefära och babyspenat, låt fräsa ½ min, krydda med lite salt. 

Fish pakora...
Dela torskfilé i mindre bitar. Hetta upp rikligt med neutral olja i en rymlig stekpanna. 
Doppa fiskbitarna i smeten. Lägg försiktigt ner fisken i den varma stekpannan och stek den i omgångar ca 2 min per sida, tills de har fått fin färg. Lägg upp på en tallrik med hushållspapper och krydda med salt. 

Servera fish pakora med ingefärsstekt broccoli, basmatiris, matyoghurt, mango chutney och limeklyfta.



Chicken tikka masala med raita, mynta och rostad mandel
En klassiker att göra från grunden själv är inte så komplicerat som man kan tro.


Rosta mandel i en torr stekpanna tills de är gyllenbruna. Lägg över på ett fat. Koka basmatiris.

Raita
Skär 1/2 gurka gurka i små tärningar. Finhacka 1/2 rödlök och 10 g mynta. 
Lägg i en skål och blanda med 1 dl matyoghurt, 
en pressad vitlöksklyfta, 1 tsk spiskummin, 1 tsk flytande honung och 1 krm salt. 


Förberedelse
Skala och finhacka en bit (3-4 cm) ingefära och en vitlöksklyfta. 
Strimla en grön paprika och 1/2 rödlök. Skär 300 g kycklinglårfilé i ca 4 bitar per filé. 


Tikka masalagryta
Hetta upp neutral olja i en stekgryta. Stek kycklingen ca 3 min. Krydda med salt. 
Tillsätt lök, vitlök och ingefära. Låt steka ytterligare ca 2 min. 
Tillsätt tikka masala paste och blanda runt ordentligt. 
Blanda ner 1 dl vatten, 1/2 smulad kycklingbuljongstärning och 2 dl coconut cream. 
Låt sjuda ca 10 min, tills kycklingen är helt genomstekt. 
Blanda ner grön paprika och sjud ytterligare ca 1 min. Smaka av med salt. 


Servera chicken tikka masala med basmatiris och raita. 
Toppa med rostad mandel och grovhackad mynta.


Keemacurry med kalkonfärs, koriander och basmatiris 
Denna rätt är jättegod med mustiga, kryddiga och rustika smaker!


Currypasta 
Skala en 4 cm bit ingefära. Grovhacka en schalottenlök, ingefära och en vitlöksklyfta. 
Lägg allt i en mixerbunke och mixa med stavmixer tills det är finfördelat. 

Keemacurry
Tärna en stor söt tomat. Hetta upp neutral olja i en stekpanna. 
Fräs currypasta, 1/2-1 msk curry och 1 tsk spiskummin ca 3 min, under omrörning så att det inte bränner. 
Tillsätt 300 g kalkonfärs och fräs ytterligare ca 4 min. 
Rör ner tomat och stek ytterligare ca 10 min, på medelvärme. 
Krydda med 1/2 tsk salt och lite nymald svartpeppar. 
Ta från värmen och smaka av med pressad limesaft från en lime.


Toppa keemacurry med koriander. Servera med basmatiris och gurkstavar.
Indien är ett av världens mest spännande kök. 


Ikväll blir det Mellomys och det finns ett bidrag jag gillar... Liamoo med låten Dragon!
Allt gott till dig min kära läsare!

Smaklig måltid och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Hannas krypin sa...

Vilka underbara bilder du bjuder på och vilket härligt minne från restaurangen. Lottas kommentar kan man verkligen tolka på fler sätt..... Förstår att ni skrattade. Kul att din dotter heter Ida, det gör min flicka också.

Anonym sa...

Hej Hanna! Tack! Haha hon menade det verkligen, hon tyckte kycklingen o riset var deliciöst! Rätt så trist för oss andra men inte för Lotta🥰 Ida hette även min mormor, fint namn.

Må gott och KRAM

Mamma C sa...

Vilket skojiga minnen från samma restaurang i London.
Vi har pratat om att besöka en indisk restaurang som ligger i närheten av där vi bor. Men vi har inte kommit till skott ännu.
Jag har för mig att det låg en indisk restaurang under banken i Åby i början på 90-talet. Det har varit rätt många olika sorter av restauranger i den lokalen.
Rätterna ser mycket goda ut.
Verkligen vintervitt igen där hemma igen.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Den restaurangen måste ni besöka. Vi har en liten indisk favorit i Nerja. Hoppas den finns kvar. Jag minns Åby pizzeria som låg där. Indian Garden på Bråddgatan är bra. Länge sedan vi var där. Borde kanske göra ett besök.

Må gott och KRAM

Anna i Portugal sa...

Jag älskar indiskt! För mig som inte äter gluten, kött eller fågel så är indiska restauranger ett säkert kort när vi är ute på vift. Den där broccolin ska jag göra, jag har mycket broccoli från trädgården just nu och det är roligt med variation. Tack och så önskar jag dig en skön söndag!

Anonym sa...

Hej Anna! Visst är indiskt gott! Det händer rätt så ofta att jag väljer det vegetariska alternativet när vi är ute och äter. Finns så mkt roligt att lära där. Blir nog Linas vegetariska matkasse nästa gång.

Detsamma till dig! Må gott och KRAM