fredag 9 februari 2024

Livet i Norden... Sol och -10°C⛄️☀️


Kära vänner! Om en vecka säger vi hej då till kylan... vi flyger till Spanska solkusten för några dagar.
Jag sa till maken att vi borde hyra en lägenhet där och komma tillbaka till Valborgsmässoafton.
Jag vill INTE missa alla vitsippor... nu blir det inte så. Men maken var inte helt emot idén. Next Year?


Jättekul för alla barn att det blir ett vintrigt sportlov... men för mig får det gärna bli vår efter det.



Måste få tipsa om denna goda italienska glass med smak av hallon och lime! 
Det händer då och då att jag slinker in på Lidl... 
Igår var jag där för att köpa hjärtformade macarons till Alla Hjärtans dag.
Och då blev jag nyfiken på denna glass... plus lite annat spännande och ätbart!



Glassen är inte bara syrligt fräsch och jättegod. Den är läcker att titta på också... mmmmm!


När vi åker iväg på sportlovet ska Ida, Mike, Frank och Alma bo här i huset. 
Så nu har jag fyllt frysen med glass och andra godsaker till dem.



I söndagskväll släcktes huset ner... det blev kolsvart! 
Det första jag tänkte var strömavbrott för hela området. Tittade ut och det var bara hos oss det var mörkt.
Maken ringde en jourelektriker och han hjälpte oss att felsöka orsaken. Otroligt, allt gick igång igen!
Sen hände samma sak IGEN vid måndags lunch! Vi gjorde samma felsök som dagen innan.
Då slog jordfelsbrytaren till när vi skruvade i VVB-säkringen, och vad var VVB?!!
Maken ringde vår elektriker och han sa att det var VarmVattenBeredaren.
Den har hängt med sedan huset byggdes, för 35 år sedan. Den har hållit länge.
Så det var inget att tjafsa om. Bara att beställa en ny VVB. Idag fredag kom den på plats.
Att vara utan varmvatten vintertid är ingen höjdare! Så skönt att ha det åter!



Jag älskar kåldolmar! Det finns ingen som kan göra kåldolmar som min mammas. 
Själv har jag faktiskt aldrig gjort kåldolmar. Jag gillar att titta på Sveriges mästerkock.
Nu har det satt igång igen med ett nytt gäng... har några favoriter. En av dem är 25-åriga Hugo.
Han gjorde gröna kåldolmar med ankleversås... rätten blev höjd till skyarna av juryn. Se receptet HÄR!

Dagfårds djupfrysta kåldolmar gillar jag också. 


Enkel och jättegod lunch! Men inte som mammas. Saknar dem!
Finns fyra stycken stekta kåldolmar i sky eller fyra ostekta i frysdisken från Dagfårds. 

Min mamma älskade kåldolmar och hon ville ha det till bröllopsmiddag. Haha! Då sa pappa nej!
Det blev rådjurssadel med rödvinssky... året var 1948.
På deras 50-åriga bröllopsdag 1998 beställde jag samma bröllopsmiddag på Solliden i Kolmården.


Då tar jag fredag... tjoho! Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Trevlig helg och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

11 kommentarer:

Ninnie sa...

Ja, vintern kom tillbaka igen även här hos oss. Vackert...men jag längtar jättemycket efter vår nu!!
Det låter underbart att resa söderut - så härligt för er!!

Ja, kåldolmar är gott, men det var åratal sen jag åt det! När mina barn var små så gjorde jag egna kåldolmar - det är inte så svårt men många moment att göra. Ibland blir jag förundrad över hur mycket jag faktiskt hann med förr förutom att jobba, med tre små barn!!! Men jag var ju ung då... (var mamma till tre barn när jag var 30 år)

Ha en fin helg Anna!
Kram från Ninnie ❤️

Hur har det gått med din hjärnscanning och dina ögon/synproblem förresten??

Mamma C sa...

Tänka sig att det blev vinter igen. Men som du skriver så får man hoppas att det ligger kvar till sportlovet ha varit.
Lidl har vi här med, så den glassen ska jag kolla efter.
Kåldolmar har jag gjort men det var väldigt länge sedan. Nu blev jag sugen på att göra det igen.
Skönt att ni fick ordning på el-felet.
Ha en fortsatt fin fredagskväll.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Ninnie! Visst är det vackert! Men nu längtar jag att kunna gå ut i en klänning och bara känna att det är ljummet ute.

Kålpudding brukar jag göra. Måste få till kåldolmar någon gång. Så gott! Ja, du! Hur orkade man... skulle inte vilja ha barn vid 53! Såg en kvinna i TV-soffan som fick sitt fjärde barn 53 år gammal! Nu kan vi njuta av våra barnbarn istället. Livets efterrätt!

Nästa vecka ska jag träffa både ögonläkaren och onkologen! Hoppas på bra svar! Må gott och KRAM

Channal sa...

Hej Carin! De har lite roliga och udda saker på Lidl. Goda glassar och andra matiga specialgrejer till bl.a. högtider.

Ja, nu har vi varmvatten, så skönt!

Må gott och KRAM

Anna i Portugal sa...

Den glassen ser verkligen jättegod ut. Tror Hugo kommer gå långt. Här äter vi kålpudding rätt mycket eftersom vi skördar så mycket kål Det är också gott, fast vi gör på sojafärs. Önskar dig en superskön helg och ja, varför inte hänga i Spanien hela nästa vinter? :) Kram

Channal sa...

God morgon Anna! Absolut, Hugo kommer gå väldigt långt. Jag älskar kål! Vi äter kål rätt så ofta i alla möjliga former. Men vi har inte lyxen att skörda vår egen. En dröm Anna, vill gärna hänga i Spanien efter jul o nyår. Komma hem till våren. Vi får se! Du och Carin är lite förebilder till mig. Ni som vågar att ta steget! Nu strax Melodikrysset!

Må gott och KRAM

Anonym sa...

SÅ vackert det är här i Sverige med våra, än så länge i alla fall, fyra årstider! Du förevigar naturen så fint också :). Jag längtar aldrig söderut och har dessutom slutat att flyga för flera år sedan.
Kåldolmar är supergott och jag håller med - Dafgårds är inte så dumma... Min mormor gjorde dock egna som var ett strå vassare men själv har jag inte lagat det. Kålpudding är lite smidigare och nästan lika gott.
Skönt att ni har värme igen i ert hus och lycka till nästa vecka med dina hälsobesök! Kram, Annika

Anonym sa...

P.S Jag menar "...varmvatten i ert hus..." ;). /Annika

Anonym sa...

Hej Annika! Jag älskar också våra årstider. Vår sommar höst, underbara! Är det vinter då ska det vara riktig vinter annars får det vara. Fast några veckor nu skulle jag inte ha något emot att tillbringa i 21-graders värme! Efter Corona flyger vi inte alls lika mkt som innan. Känns sunt!

Nu har vi varmvatten! Så skönt! Tack, det kommer säkert gå bra!

Må gott och KRAM

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år, gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag gett ett löfte om att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) Kärleksbesvärjelser
2) lösning och bot mot all sjukdom
3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
4) Äktenskapsbesvärjelser
5) Graviditetsbesvärjelse
6) Breakup trollformler
7) Dödsbesvärjelse
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

Unknown sa...

Efter att jag och min man gifte oss flyttade vi till en annan stad och vi fick båda jobb och började arbeta och leva tillsammans lyckligt. Vi hade aldrig några problem förrän en kollega till honom började göra allt hon kan för att få min mans uppmärksamhet. Jag visste aldrig hela tiden vad som hände förrän han började sova ut och hitta på ursäkter. Saker och ting gick utom kontroll och han slutade till slut ta hand om mina behov. Jag visste vid det tillfället att jag behövde hjälp så jag kontaktade Dr Isikolo och förklarade allt för honom. Han berättade allt som har pågått och lovade att fixa problemen åt mig, vilket han gjorde. Han kastade en kärleksåterföreningsförtrollning för mig som återförenade mig och min man och han började bli mannen som jag alltid älskat honom för att vara strax efter 48 timmar som Dr Isikolo arbetade för mig. Vi är båda glada nu och det hade inte varit möjligt om det inte hade varit för Dr Isikolo. Kontakta honom om du behöver hjälp. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com