tisdag 10 september 2024

Förra veckan!

 Kära vänner! Ja, jisses vilken värme vi har haft! 

I september har det slagits värmerekord med råge i hela Skandinavien. 

I onsdags förra veckan kom det ett brev på posten från Portugal.

Anna i Portugal hade en rolig bildtävling på sin blogg och jag kom trea och fick ett fint pris.

SE! Tre påsar! En med torkade tomater, en med torkad chili och en med torkade fikon. 

1000-TACK Anna! Jag blev jätteglad!

Alltid fint hos mamma och pappa... mmmm doftar luktärt! Älskar't!

I fredags när jag kom hem från jobbet fixade maken en god middag till oss.

HUR MYSIGT och SKÖNT var inte det! Lyx om du frågar mig!




Grillad fläskkarré, klyftpotatis, grekisk sallad, tzatziki och till det, det godaste rosévinet!

Höstens Östgötadagar var den 7-8 september i högsommarvärme!

Östgötadagarna är ett uppskattat evenemang. En unik helhet som marknadsför hela Östergötland för att öka försäljningen av lokala produkter. Med hjälp av karta och flaggor hittar man vägarna till gårdsbutiker, handelsträdgårdar, matproducenter, gallerier, bondgårdar, hembygdsgårdar, hantverkare och mycket mer.

Så jag besökte min bästa nästangranne och gamla kollega Lotta i söndags.


Det bjöds på tantfika i trädgården med både småkakor, sockerkaka och ljumma nybakade bullar.


Det smakade riktigt bra med 11-kaffe i solen bland alla blommor!


Nu var jag ju inte där bara för att fika... utan jag tittade in i hennes ateljé, Galleri Tanter & Tavlor.

Lotta hon gör så mycket fint i lera... som hennes keramik-tanter. Visst är denna rolig!

Hon målar även i akryl och akvarell... så glad för tavlan jag köpte av henne sist. Se HÄR!

Denna gång köpte jag en semla i akvarell... passar perfekt i köket.

Deras hem och trädgård är som en dröm... en riktig oas!

Jag säger bara det, släng dig i väggen Ernst Kirchsteiger när vi har Lotta och Bosse!

Annars har jag inte gjort så mycket förutom att jobba och jobba! STOPP DÄR!

  1. I måndags var jag hos frissan och även min nagelfixare. Blev fin! Sedan hämtade jag min Lotta och Frank & Alma när de slutade skolan.Vi åt ute tillsammans och efter det firade vi Alma som fyllde 6 år hemma hos dem. Maken var med, han var ledig hela veckan!
  2. I tisdags efter jobbet var vi nere vid vårt Sommarbo... jag fixade en grekisk sallad som vi tog med.
  3. I onsdags efter jobbet köpte jag hem en jättegod potatissallad med kalkon och annat gott från finbageriet. Det åt vi på balkongen i solen.
  4. I torsdags minns jag inte vad jag gjorde eller åt... fick väl en värmechock! Torsdagar är min tuffaste dag på jobbet. Somnar oftast innan klockan nio.
  5. I fredags hämtade jag Lotta, Ida och barnen efter skolan. Sen åkte jag hem helt slut... Blev jätteglad att maken ordnade lite god mat.
  6. I lördags var det ju ett mysigt kalas för Alma!
  7. Söndagen var lugn och skön med ett trevligt besök på förmiddagen hos Lotta och Bosse.

Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

16 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker också väldigt mycket om luktärtor! Tyvärr har jag inte så många och vackra som du har... Doften är fantastisk! Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Vattna ofta och ge dem massor med näring. Ju mer du plockar blommorna desto mer blommar de. KRAM

Anonym sa...

Tack snälla du för de goda råden! Kram, Annika

Channal sa...

Varsågod Annika! Kram igen!

Anna i Portugal sa...

Vad roligt att du uppskattade de torkade godsakerna! Hoppas du gillar smaken också, kanske tomaterna hamnade på någon sallad? Jag äter dem som godis jag :) Fina bilder och verkligen fint i Lottas trädgård och hennes alster är också fantastiska. Ha det gött! Kram

Channal sa...

Hej Anna! Jag har smakat av det! Så gott! Tack så jättemycket! KRAM

Stefan sa...

Grattis till priset och väldigt generöst av Anna.
Jag tillhör de som bejakar gårdsförsäljning. Kan man nu få köpa både öl och vin hos tillverkarna blir det extra intressant att ta en runda till lokala aktörer.
Fina och inspirerande bilder i inlägget.

Hallon o Blåbär sa...

Halloj!
Åhh, så mycket gott du fick i ditt pris hos Anna. Jag väntar också på ett tröstpris från henne. Får kolla i lådan i dag igen.
En intensiv men härlig vecka som du haft.
Hon gör mycket fint i både keramik och med färgpenseln.
Ha en fin onsdag.
Kram Carin

Ninnie sa...

Hej Anna!

Oj, så mycket roligt du är iväg på! Imponerad av din energi.
Men att göra roliga saker g e r ju också energi förstås!
Men jag vet ju att du är bra på att vila och ta det lugn också, eller hur?

Vilka luktärter du har! Älskar luktärt, och har också njutit av många buketter i sommar. Men nu sjunger de på sista versen.
Än finns blommor kvar, men de börjar se risiga ut...

Idag har vi HÖST här hos mig, kallare luft, massa löv som blåst ner i regnovädret som varit, men skönt det också. Sommaren har varit lång i år!

Kram från Ninnie 💛🍂

Annika sa...

Vad kul med Anna-tävlingen. Den måste ha ägt rum för jag hade blogguppehåll. SÅ kul att du kom trea och fick så fina grejer av henne.
Och ja, jag vet att ni haft pangväder. Härligt. Galleriet, Tanter och Tavlor, det skulle gärna besöka. HUR MYSIGT!!! Måste åka dit om jag kommer till dina trakter. Tantfikat, sååå fint också!!
Härligt inlägg, Anna. Kramar!!!!

Channal sa...

Hej Stefan! Tack! Verkligen fina priser. KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Snäll hon är som ger tröstpris! Visst skapar Lotta fina saker. KRAM

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Ja, jag är bra på att säga nej och göra sådant som ger energi. Efter jobbet orkar jag inte mkt! KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Kul med lite tävlingar i blogglandia. Du skulle gilla Lottas alster. Så fina! KRAM

Från Glam till Damm sa...

Så otroligt fint i ditt lilla hörn av Sverige. Älskar luktärt. Mums vilken god mat och kul ni hittat ett riktigt gott rosevin. Ska testa det. Vi hittade ett som heter Leth från Österrike av alla platser. Bra där att göra en sådan lista så att man ser att man faktiskt gör annat i livet än jobbar, som det lätt kan kännas :-)
Ha en fin kväll.
Fredag redan i morgon. Härligt.
Varm Kram,
Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Tack! Ja, idag är det fredag! Detta spanska rosévin heter La Pluma, Jättegott! Igår regnade det hela dagen. Idag SOL och blå himmel. KRAM