måndag 22 mars 2010

Semesterminnen 2006-2008

En bild som jag hittade hos en av mina favoritbloggar A Cup of Jo.

Inte konstigt att jag inte var på topp igår... över 38 i feber nu på morgonen... trött på att inte få vara frisk o trött på snö o minusgrader ute! Men solen skiner och jag ligger och tittar på mina semesterbilder sedan 2006... njuter... sen så har Lasse o jag planerat in våran vår så vi har massor av kul saker att se fram emot... det piggar upp! Jag får fokusera mig på det!

Här kommer lite semesterminnen... inte alla men de flesta! Har även fina minnen från skärgården, Stockholm och Västervik men de får ligga kavar i mina mappar!

2006

Jag var precis hemkommen från en weekend i Oslo, Köpenhamn med en stor skitstövel så jag mådde inte så bra och mina döttrar hade åkt iväg med sin pappa till Valencia i Spanien. Jag satt på balkongen ensam och fick syn på en restresa till Kreta för 2000:- ospec.hotell. Jag älskar Kreta! Jag ringde direkt och bokade två biljetter! Sen ringde jag min väninna Gisela och sa till henne att om två dagar ligger hon och jag på stranden i Chania! Va, sa hon! Ja det är bara att packa! Vi möttes på stan och handlade in nya bikinis och solkrämer. Vi hade det toppen! Vi fick Vings finaste hotell med sjöutsikt! Brukar vara så att det är de dyra rummen som blir över... tur hade vi i alla fall! Jag mötte en kollega på hotellet som hade bokat samma resa ett halvår innan och de hade betalt betydligt mycket mer!

Söta paraplydrinkar o ligga och glassa vid poolkanten... det är Kreta!

****

Juli 2006 åkte jag med min väninna Anki till Öland! Jag går och strosar i vit klänning på Paradis Verkstaden. Älskar deras keramik!

Jag med favoritdrinken Caipirinha... läskande god! Lika god som citronsorbet... tungan liksom snurknar ihop =) Jag är svag för citrusfrukter... speciellt grape, lime och citron!

Vi bodde precis vid hamnen i Borgholm.

****
När vi kom hem var det Lundells sommarturné... 2006 var en varm härlig sommar! Utanför Lundells skönsjungande fick jag syn på mannen i mitt liv! Han är min, sa jag till mina väninnor och bara försvann... hahahaha ja, han är fortfarande min! För det var där jag mötte Lasse!

2006 åkte jag med mina två döttrar till Gotland under medeltidsveckan i augusti .

Jag älskar den här ön! Här har jag själv många roliga barndomsminnen!

Jag i ringmuren Visby.
Sverige är bedårande... en milsvid öde sandstrand Nortsa Auren, Fårö i början av augusti 2006
Ida och Lotta plockar vackra stenar på Fårö.

2007

Juni juli 2007 åkte Lasse och jag på vår första semester tillsammans (förutom att vi hade varit i Stockholm o Västervik) till min favoritplats Fårö... love Love LOVE

Jag i Langhammars på Fårö.

Raukar vid Langhammars på Fårö.

Vi bodde jättefint vid Sudersand på Fårö!

Min man på färjan hem...

****

Sen på höstlovet oktober 2007 åkte vi ner till Nice och hälsade på Lasses dotter Johanna. Jag bokade flyg och hotell. Det var mycket märkligt med hotellet... jag hade aldrig tidigare varit i Nice och Nice är stort med måååånga hotell. Men jag bara bokade ett som verkade mysigt och romantiskt =) Lasse meilade över adressen till hans dotter och hon svarade "Vad bra att ni bokade hotellet på vår gata"! Men det hade jag ingen aning om när jag gjorde det. De bodde på en liten gata en bra bit upp från all turiststoj... på den gatan 50 m från deras port fanns ett enda hotell och DET BOKADE JAG! Lustigt... tror inte på att det bara var en tillfällighet. Det finns en mening med allt! Precis som att Lasse och jag fick varandra! (var förtjust och fascinerad i honom rent platoniskt under många år från 1992)

Söndagstur upp i bergen till Paille. Chagallmuseumet var en upplevelse... fantastiskt vackert! Nice... Côte d'Azur franska Rivieran Je t'aime! Jag samlar på speciella stenar som bara finns på stranden i Nice... de är grå med en fin vit rand. Jag har en liten samling som är en värdefull skatt för mig.

2008

April/maj 2008 åkte vi ner igen och hälsade på Johanna, då bodde hon som nu i Antibes. En vacker lagom stor stad som passade mig.

Evert Taubes tuskulum = en lantlig fristad!

Från stranden ses Gamla Antibes på udden och långt bort under snötäckta toppar ligger Nice.

En hisnande vacker promenad i speedad fart i 35 km/h, jag var helt slut! Men jag bromsade med att fotografera. Lasse står långt där borta och väntar på mig! En otroligt tjusig plats...

men farten tog bort lite av tjusningen. Träna det gör jag hemma i spåret i rätta skor!Vi åkte till ön Ille ST:Margurite utanför Cannes. Cannes är en stad att bli förälskad i... staden syns genom vyn. Vi var där veckan innan Cannes Filmfestival... häftigt att se alla förberedelser!

****

Sommaren 2008 tog vi tåget till Köpenhamn. Jag älskar Köpenhamn men ditresan tog 12 timmar och det var inte så kul det var hemskt med väntetid och bussturer med vassa armbågar och som inte ledde någonstans! Men vi fick tillbaks tågbiljettspengarna och för dem åkte jag upp till Stockholm med mina döttrar.

Louisiana -museum för modern konst, ligger på en otrolig vacker plats vid Öresund... här får jag mycket inspiration och det är så rogivande... ett av de vackraste museer i hela världen! Lilla sjöjungfrun... Peder Oxe hör till mina favoritrestauranger... supermysig miljö!
Kyssen av Rodin i marmor på Glyptoteket...

och den står i brons utanför L'Orangerie vid Tuilierna i Paris. Glyptoteket mitt i Köpenhamn är så vackert med alla Rodins skulpturer.

****

På höstlovet 2008 åkte jag till Tunisen med mina döttrar!

Ett spännande äventyr med roliga minnen! Kamelsafari i Sahara! Milt tyst och vackert... den bästa tiden att vara där är på hösten!

Vi bodde på ett jättefint hotell men öde... vi var där sista veckan för sesongen!

Det var vi och massa franska golfare!

Spännande tågtur genom Atlasbergen, likt ett mini Grand Canyon.

Fullt med bouganvilla...

****

Många fina bilder som fångar stundens ögonblick... jag älskar den svenska skärgården, Fårö och det turkosblå Medelhavet!