måndag 20 december 2010

Filmtips!



Den har drabbat mig som ett blixtnedslag igen!
I januari i år såg jag filmen på bio... nu har jag sett den på dvd!
Underbara scener och dialoger... vacker och lågmäld!

Det är en fantastisk australisk film, som griper tag i mig! Det är inte ofta jag får en sådan upplevelse... (Den engelske patinenten, Pianot, Försoning och Match Point är några av dem). Bright Star är nog en av de mest romantiska och poetiska filmer som släppts... den handlar om John Keats tre sista år och hans sista poem Bright Star... en film om passion, passionen mellan två unga människor! Keats dog bara 25 år gammal och tron på att han var helt misslyckad.

Det är väl Keats och Byron vi minns... eller?
Den nyzeeländska regissören Jane Campions är helt enastående på att fånga dåtid som naturlig nutid, dvs gjuta vettigt liv i historiskt svunna epoker. En annan film som hon har gjort som jag älskar är Pianot! Boken Parfymen är ruggigt bra! Den ligger på min tio i topp! Filmen Parfymen har samma manliga skådespelare som i Bright Star, Ben Whisha. Både Ben Whisha och Abbie Cornish gör lysande roller som det unga förälskade paret i Bright Star. Se den om du är svag för vackra kostymdramor!
Kram till alla... Anna ♥

Inga kommentarer: