måndag 13 december 2010

Sankta Lucia...



Lottas lucianattlinne var struket och klart... mannen skjutsade in henne tidigt till skolan... jag satte mig framför SVT2 och tittade på Luciafirandet! Det var så vackert... blev rörd till tårar! Det kom över mig hur fort åren har gått! Minns hur min mamma alltid väckte mig tidigt på Luciamorgonen för att vi skulle titta på TV tillsammans! Jag har alltid varit morgontrött men upp kom jag och satt med min mamma och tittade på allt det vackra!

Jag har alltid gjort samma sak med mina döttrar... men nu satt jag ensam och tittade på Lucia! Tänkte på mina föräldrar som säkert satt hemma hos sig och såg på samma sak som jag... tänkte att de har blivit gamla... och att vi inte har varandra för evigt! Tänkte även på mina döttrar som har blivit så stora! Min yngsta går i nian och nu får man inte som förälder vara med och titta på Luciatåget! Tänk på dagistiden när alla fick vara Lucior! Minns när min Ida ville vara en pepparkaksflicka! Jag sydde en klänning av ett par köksgardiner med pepparkakor på... hon var så söt! En sådan mysig tid! Lucia är så stämningsfullt! Minns 1981 när jag var med Norrköpings Lucia och lussade för fångarna i fängelset! Ett minne jag har kvar! Många fina Luciaminnen... gamla bilder från dagis och skoltiden bjuder jag på här...

Ja, ja efter jobbet idag åkte jag och tränade... det var riktigt skönt! Rensade bort all min melankoli... nu känns det bara så där skönt och rogivande. Jag framför datorn, mannen sovande i soffan framför TV´n och Lotta ligger och läser på sitt rum... mmmmm... en skön kväll! Känner närvaron av dem jag älskar...

dagens soundtrack...

Du ska ha en underbar Luciakväll! Kram till alla... Anna
{alla foton och collage av mig}

3 kommentarer:

Habibty sa...

Ja, ibland kommer melankolin över en..dessa fina minnen som finns och tanken på att inget vara för evigt. Skönt att träna!

Kram Nina

Anneli Stålberg sa...

Det är så stämningsfullt med Lucia.
Tiden går och vi får hänga med oavsett om vi vill eller ej :)
Kram!

Channal sa...

Lucia är så vackert och har många fina minnen... kramar! / Anna