onsdag 30 oktober 2019

Den här kommentaren fick jag på Instagram...


 "Gotland är underbart. Jämt." Och jag kan bara hålla med!


lördag...

Rum med utsikt! I lördags installerades vi oss på Clarion Hotel Wisby.
Hotellet är inrymt i fastigheter från 1200-talet och framåt... den har en unik historia och atmosfär
Den medeltida atmosfären är ständigt närvarande och hotellet ligger centralt innanför Visbys ringmur.



Höstliga Friska Vindar från havet... 
Tro inte att Gotland har mist sin charm bara för att sommaren är slut. 
Gotland är minst sagt magiskt på hösten.



 Vi kom mitt i folkfesten - endurotävlingen - Gotland Grand National. 
Så det var fullt av MC-folk på ön! Vi hade tur som fick ett bord på den mysiga vinbaren Volare.
Maken tog en mustig tomatsoppa med gott hembakat bröd till ett passande smakrikt rödvin. 
Själv lyxade jag till det med ett glas bubbel och Pasta linguine Frutti di Mare.
Efter en lång och händelserik dag somnade vi gott och vaknade till en dignande frukostbuffé.

söndag...


Efter frukosten styrde vi kosan söder över på ön. 
Öppna landskap med stenmurar, får och vackra stora bykyrkor i varje litet samhälle.


Det är något speciellt med att inte behöva trängas i naturen, utan känna att man har den för sig själv.




Naturens egna stenskulpturer raukar är ett vanligt fenomen på Gotland
De är kvarlevor av de korallrev som bildats för c:a 400 miljoner år sedan i ett tropiskt hav. 
En av Gotlands mest berömda raukar är Hoburgsgubben, som huserar allra längst söderut på Gotland. 
I en viss vinkel liknar rauken ett manshuvud i profil, därav har den fått sitt namn.



Ett underbart barndomsminne... 
Där uppe vid Hoburgsgubbens näsa stod jag för 44 år sedan, 1975, 12 år gammal.
Jag hade en ny vacker blus på mig i indisk bomull i rosa och ljusblått som jag hade köpt inne i Visby på boutiquen Kaktusblomman.


Då åt vi en fantastisk middag på denna restaurang som ligger precis vid Hoburgsgubben. 
Tror inte att det är en restaurang idag. Såg väldigt tomt ut. Men jag minns faktiskt vad jag åt där för 44 år sedan.
Den middagen sitter kvar... minns solnedgången i havet som hade samma färger som min nya blus.
Måste hitta alla diabilderna som fotograferades då... 1975.


En ensam björk vid havet...
Det var kyliga stormvindar vid Hoburgen... Gotlands sydspets.
Vi hade bokat Selma Spa till eftermiddagen... perfekt efter den kyliga men ack så vackra dagen.



I källarvåningen på hotellet ligger Selma City Spa Wisby... där fick vi en lugn och avkopplande stund.



Lite frusna efter dagen tog vi ett dopp i den uppvärmda poolen... vattnet omger en pelare från 1400-talet. 


Miljön kring poolen är unik och en upplevelse utöver det vanliga.
Vi fick även en rofylld stund i bastun och en skön kroppsbehandling med massage.


Till kvällen hade vi bokat bord på den lilla mysiga fiskrestaurangen Bakfickan.



Helgen innan hade visst Ernst Kirchsteiger varit där... det kan jag förstå.
För maten här är gudomligt god! 2018 blev den vald till årets bästa restaurang i Visby.


De har rena, goda smaker med mat lagad från grunden.
Jag tog deras utsökta fisksoppa och maken tog en fiskburgare med potatismos och skirat smör.


Efterrätten var som en dröm... vaniljglass med varma krusbär. 
Blev lycklig! Vill plantera en krusbärsbuske här hemma i trädgården.


En härlig start på höstlovet... vi fick fyra dagar, tre nätter på Gotland.
Så det kommer mera från denna underbara ö!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

8 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon!

Men vilka underbara dagar ni har haft. Håller med insta-kommentaren. Gotland är alltid vackert, men så mysigt på hösten. Ja, hösten är en mysårstid tycker jag.

Nu blir jag också sugen att checka in på Clarion Hotel Wisby...Jag såg att Maria Wiker som har bloggen Wikers LIv också hade varit där med sin man och njutit i spa-avdelningen.

Ha ett fortsatt trevligt lov!

Kram, Anneli

Channal sa...

Tack! Kul, var hon där nu på höstlovet! Måste kika o se. Du har ju haft det fantastiskt underbart i värmen! Har aldrig varit på Fuerteventura. Nu, de här 4-6 veckorna borde man hyra en lägenhet i södra Spanien.

KRAM

Mamma C sa...

Underbara bilder från er vistelse på Gotland. Ön ser verkligen lika vacker ut på hösten som på sommaren.
Jag var också där när jag var liten med mina föräldrar. Men aldrig uppe på Horburgsgubbens nos.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Visst är det fina barndomsminnen! Gotland är fantastiskt!

KRAM

Annika sa...

Ja Gotland ja. DET är en särskild plats det.
En av mina mest älskade platser på jorden. Framförallt Fårö, där tycker jag ren magi råder.
Som sagt, Gotland funkar alla årstider. Det är nog så att det råder ännu mer magi där då det inte är högsommar.
Sen gillar jag gotlänningarna också, och dialekten.
Men mest gillar jag landsbygen, det som inte är Visby. Visby är vackert, men jag vill mest bara därifrån och ge mig ut på det riktiga Gotland då jag är där.
Nu var det länge sen jag var på öjn. SAKNAR den!
Dina bilder är LJUVLIGA.
Kramar!!

Ninnie sa...

Vilken härlig höstresa! Gotland ser underbart ut,vilka fantastiska bilder!
Jag har bara varit på Gotland en gång, och det var i slutet på 80-talet! Vi hade en liten ettåring med oss då, och reste med vänner som också hade en lika gammal liten pojke. Bodde i en liten stuga på södra Gotland, och det blåste och regnade mest hela veckan, huuu vad vi frös! Men vi har pratat om att resa dit igen, det har inte blivit av...men nu blir jag sååå sugen på att resa dit!

Och jaa, att resa på hösten är annorlunda än sommarresor, mer avslappnat och mycket mera natur och väder! Så härligt...
Nu när vi var i södra Frankrike o lite på italienska sidan också märks ju stooor skillnad från sommarens folkmängd och hetta. Mer avslappnat och lugnt, och vackert med höstfärgerna och behagliga temperaturer.

Channal sa...

Tack! Fårö är ett sommarparadis! Södra Gotlands landsbygd är fantastiskt. Gärna ett hus där!

KRAM

Channal sa...

Tack! Du skulle älska Gotland och Fårö! Många vackra fönster att fotografera.

KRAM