tisdag 15 oktober 2019

Vacker morgon och bra flyt på dagen...


Lövbiff, grönkålschips och svampcrème 
 En underbart god och lättlagad rätt! 


Klyftpotatis och frasiga grönkålschips... 
Lägg först potatisen på en ugnsplåt med bakplåtspapper och blanda med olja, salt och nymald svartpeppar. 
Rosta i övre delen av ugnen i 250 grader i 16-18 min. Ta ut plåten och lägg grönkål i mindre bitar runt om potatisen. 
Ringla över lite olja och krydda med salt på grönkålen. Tillaga allt ytterligare 5-7 min, tills grönkålen är frasig.


 Svampcrème... 
Finhacka 1/2 schalottenlök och två vitlöksklyftor. Skär en ask champinjoner i tunna skivor (spara några skivor till garnering).
Fräs allt i en kastrull med smör 2-3 min. Krydda med torkad timjan, salt och nymald svartpeppar. 
Tillsätt 1/2 dl vatten och låt det koka in. Lägg över allt i en mixerbunke tillsammans med 1/2 dl crème fraîche. 
Mixa till en crème med stavmixer.


Dijonblandning... 
Finhacka 1/2 schalottenlök. Lägg i en skål och blanda med 1/2 mak dijonsenap och en äggula. 
Strimla lövbiffen. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. Tillsätt köttet och fräs 3-4 min. 
Krydda med salt och lite nymald svartpeppar. Dra stekpannan från värmen och blanda ner dijonblandningen. 


Servera nystekt lövbiff med svampcrème, klyftpotatis och grönkålschips. 
Toppa med några tunna skivor champinjoner.

Brrrr nu är det ett riktigt höstrusk med snålblåst och regn!
Dags att boa in sig! På med tofflor och mysdräkt... och tända massor av ljus.
Skön tisdagskväll till dig min kära läsare!

Bon appétit och kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Så gott det där såg ut.
Ska kolla om man kan hitta grönkål här nere.
Kram Carin

Mamma C sa...

Halloj igen, jag levererar gods inte godis 😉.

Channal sa...

Klart det finns grönkål i Spanien! Eller?! Hoppas!

KRAM

Channal sa...

Haha jaha!! Jag läste godis😅

KRAM