söndag 13 oktober 2019

Nu kära vänner kommer min helg!

Vet knappt var jag ska börja! Men jag börjar väl från början, det blir enklast så.


På fredagen var vi bortbjudna för att fira min svägerska som fyllde 60 år i augusti. 
60 år!! Fattar noll, låter så gammalt (förlåt). 50 år är en peak i livet... men 60? 
Ja, ja... jag blir 60 om 3 1/2 år... GULP!!
Jag blev riktigt ledsen när jag såg att Sara Danius 57 år har somnat in... hon var bara ett år äldre än jag. 
Hon var en kvinna alla vi andra kvinnor kan känna stolthet över!
Varje dag är en gåva. Vi ska inte ta livet för givet. Vi ska fira livet!
60 år är fantastiskt! Stort Grattis fina Lisa!
Här får ni en liten glimt från fredagskvällens bjudning...



Det bjöds på jättegoda smörgåstårtor med mina favoritsmaker... pepparrot och dill.


Alla mina syskon samlades för att fira Lisa!. Jag, mina storebröder och våra respektive såklart. 




Kan det bli mer svenskt... Blå Bloms kaffeservis och prins Sigvards tårta!


Mums så gott med marängbottnar på sötmandel, äggkräm och grädde.




Vi fick en trevlig fredagskväll tillsammans. 1000-Tack!



Helgbuketten... vackra rosor i sprakande färger tävlar om uppmärksamheten med fönstervyn.
Vädret här hemma är soligt och vackert... och hela +14 grader!


Så blev det lördag och maken och jag fick en trevlig lunch tillsammans med en gammal kollega till mig och hennes man.
Vi sammanstrålade på populära Mocca Deli... det var fullsatt men tillslut fick vi ett bord.


Vi tjejer beställde den godaste pizzan med färska nyskalade räkor och chilimajonäs till ett glas rosé. 
Grabbarna tog lasagne och en pilsner...


 Efter den goda lunchen gick vi på eftermiddagsbio och såg dokumentären om Hilma af Klint.
Hilma var en fascinerande kvinna som målade fantastiskt underbara tavlor.


Filmen var lågmäld, intressant och vacker... men de 90 minuterna kunde ha varit 60 minuter.

"Hilma af Klint skildras i en ny vacker dokumentär som har ett angeläget ärende 
– att lyfta fram förbisedda kvinnliga konstnärskap. 
Dessutom presenteras en intressant konspirationsteori."
Läs hela SvD recension HÄR!


Idag jobbsöndag! 
Alltså, jag sitter hemma och jobbar... just nu bloggpaus.
Annars skriver jag IUP:er (individuella utvecklingsplaner) och gör roliga planeringar.
Och lagar mat såklart! ...fast där hjälps vi åt maken och jag. 
Bjuder på en doftande höstgryta som är riktigt god!

Indisk kycklinggryta med färsk gurkmeja och hembakat chapatibröd



Chapatibröd... så enkelt att göra och mycket godare än färdiga Nanbröd.
Blanda ihop 2 dl vetemjöl, 1 tsk salt och 0,75 dl vatten till en deg i en bunke. 
Rulla ihop till 4 små bollar. Kavla ut "bollarna" till tunna bröd. 
Stek bröden i olivolja i en stekpanna tills de har fått en gyllene färg. 
Lägg över på ett fat och krydda med lite flingsalt och örtkryddor. 



Currypasta... egen currypasta är tusen gånger godare än färdigköpt! Curry är en kryddblandning!
Finhacka en gul lök och en vitlök. Skala och finriv ingefära (2 msk) och färsk gurkmeja (1 1/2 msk). 
Mixa tillsammans med 2 msk tomatpurè, 2 tsk spiskummin, 1 tsk malen koriander, 
1 tsk paprikapulver, 1/2 tsk malen kardemumma, 1/2 tsk salt och 1/2 tsk chili flakes. 


Grytan... älskar indiskt och denna är en av de bästa höstgrytorna med egengjord curry.
Tärna potatis och grön paprika. Skär kyckling i mindre bitar. 
Fräs kyckling och potatis i en stekgryta med olivolja 2-3 min. Tillsätt currypastan och fräs allt ytterligare 1-2 min. 
Blanda ner 1 dl vatten, 1 dl crème fraiche, en tärning kycklingbuljong och 2 tsk nyslungad honung. 
Låt sjuda under lock på svag medelvärme ca 15 min. 


Grovhacka myntan och strö över grytan. Servera med nystekta chapatibröd.



Efter maten tog vi en skön söndagspromenad... vilken vacker höstdag.


Älskar höstsol och hög luft... uppfriskande! Kaffet smakade extra gott när vi kom hem.


Önskar dig en bra start på veckan min kära läsare!

Bon appétit och kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken härlig hösthelg du/ni haft även om det nu inneburit lite jobb med.
Här är det bara 2 år kvar till 60- strecket.
Kram Carin

Channal sa...

Ja, snart är vi där! Tummen upp!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Underbar, underbar, underbar helg!
Firande, färger och fantastisk mat!
Perfekt helg med andra ord.

Ha en fin måndag!

Kramen, Anneli

Channal sa...

Tack! Veckorna springer iväg! Snart helg igen!

KRAM