lördag 6 november 2021

Allhelgonahelgen🕯✨

Allhelgona Àr en stor helg i Sverige... och en av de viktigaste.
DÄ vi tillsammans med andra mÀnniskor uppmÀrksammar och minns dem som har lÀmnat det hÀr livet.


Det finns mÄnga fina och stÀmningsfulla sÀtt att hedra vÄra avlidnas minne.


Idag var jag i kyrkan tillsammans med dem som betyder allra mest för mig.
En minnesgudstjÀnst över mamma som fick sitt namn upplÀst.
En gudstjÀnst med mÄnga namn upplÀsta, vacker solosÄng, bön och tÄrar pÄ min kind.
Allahelgona, en fin dag att delta i en minnesgudstjÀnst för mamma och pappa.



Efter gudstjĂ€nsten Ă„kte maken och jag upp till Oxelösund. 
DĂ€r trĂ€ffade vi mina tvĂ„ Ă€ldsta bröder med fruar för att besöka kyrkogĂ„rden och tĂ€nda ljus hos mamma och pappa.
Jag tÀnde Àven ljus hos mina mor- och farförÀldrar.


Det var sĂ„ vackert och stĂ€mningsfullt pĂ„ kyrkogĂ„rden och mĂ„nga mĂ€nniskor var dĂ€r.  



Jag blir varm inombords av att se att det Àr sÄ mÄnga som hedrar de sina som har gÄtt bort...





Det bjöds pÄ kaffe vid kyrkogÄrden och det smakade riktigt gott. För nÀr solen gick ner kom kylan.
Vi tog en liten promenad bland gravarna och förundrades över det vackra.




  ”En gĂ„ng ska du vara en av dem som levat för lĂ€ngesen. 
Jorden skall minnas dig sĂ„ som den minns grĂ€set och skogarna, det multnade lövet. 
SĂ„ som myllan minns och sĂ„ som bergen minns vindarna. 
Din frid skall vara oĂ€ndlig sĂ„ som havet.” 
- Per Lagerkvist - 

Det Àr Allhelgonadagen och denna kvÀll lyser det vackert pÄ kyrkogÄrdar och i minneslundar.
Allt gott till dig min kÀra lÀsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken fin lördag för era nÀra och kÀra som lÀmnat er.
Det Àr vackert denna helg nÀr alla gravljus lyser upp pÄ kyrkogÄrdarna.
HÀr tÀnde vi vÀrmeljus och skÀnkte en tanke pÄ vÄra förÀldrar som inte Àr med oss lÀngre.
Kram Carin

Channal sa...

Det Ă€r en jĂ€ttefin tradition och helg! Att tĂ€nda ett ljus hemma Ă€r det finaste…🕯✨

KRAM

Ninnie sa...

Vackra bilder, som alltid hĂ€r hos dej! Ja, det Ă€r en fin högtid, den hĂ€r helgen i mörka november. Och sĂ„ mycket folk pĂ„ kyrkogĂ„rdarna, i alla fall i stĂ€derna. Vi har ju min mans förĂ€ldrar pĂ„ Östra KyrkogĂ„rden i Göteborg - det var sĂ„ mycket mĂ€nniskor dĂ€r i gĂ„r eftermiddag trots att det ösregnade och blĂ„ste! SĂ„ vackert med alla ljus och eldar.
SÄg dina fina bilder frÄn Gotland ocksÄ, sÄ fint! Jag har bara varit pÄ Gotland en gÄng, och det var i slutet pÄ 80-talet. Skulle gÀrna vilja Äka dit igen - och det ser vÀldigt vackert ut sÄ hÀr pÄ hösten!!

Channal sa...

Samma hÀr! Fullt med folk pÄ kyrkogÄrden och det var sÄ vackert och stÀmningsfullt med alla ljus och möten. Gotland Àr fantastisk!

KRAM