fredag 6 januari 2023

Halvårskoll!

2022 lär vi aldrig glömma!


Kriget i Ukraina, kvinnorna i Iran och alla dödsskjutningar samt klimatet och miljöns framtid    
Det är tur jag har min blogg, min öppna dagbok. För här sparar jag INTE på superlativen!
220 inlägg på bloggen i år. Sist jag hade så många var 2013, nio år sedan.

Jag blir påmind om så många fina och ljusa stunder från det senaste halvåret. 
Det är annars lätt att fastna i allt det tunga och mörka som man läser om och får se på TV.
Världen såg mörkare ut än på länge under i stort sett hela 2022. Trodde det skulle bli bra efter covidåren.

This is my little place of escape, filled with things I love.


juli...

  • Juni juli var vi i Parga... vi fick en underbar men het vecka... mycket bad och god mat. Sista kvällen träffade vi min bästa gamla kollega Lotta och hennes dotter. Jättekul! Vi bodde otroligt vackert med utsikt över hela Parga. I år kan man flyga till Parga från Norrköping. Det gillar vi!
  • Vi fick många härliga sommardagar nere vid vårt sommarbo, älskar't!
  • Var ett riktigt blomsterår och så mycket smultron och körsbär... det frodades för fullt på balkongen - gurkor, chili, tomater, paprika och aubergine.
  • Vi var en hel del tillsammans med Frank och Alma. Vi badade tillsammans med dem nere vid vårt sommarbo, på Jogersö havsbad i Oxelösund, Lilla Älgsjön i Kolmårdsskogen och säkerligen för sista gången badade vi i poolen i Svärtinge med Inez och Lilly.
  • Ett besök till bästa glassrestaurangen Smultronstället i Söderköping hör till!
  • Vi fick uppleva supermånen stiga upp vid Bråviken. Så läckert!
  • Ida och jag var på sommaryoga, heldag med Jenny på vackra Mauritzbergs slott.


augusti...

  • Vi skjutsar Ida och Lotta till När Con - Cosplay i Linköping. Samtidigt hämtar vi upp Inez och Lilly i Gamla Linköping. Vi fick rå om dem i ett helt dygn. Mysigt! Och då tappade Inez sin framtand!
  • Ida fyllde 33 år... Hipp Hipp Hurra!
  • Ännu fler ljuvliga dagar tillbringade vi nere vid vårt sommarbo.
  • Våra dahlior blommade så rikligt och vackert. Vet inte hur många buketter jag plockade.
  • Trevliga Svintunamarknaden  här i Kolmården var vi på efter ett långt uppehåll pågrund av covid, kul!
  • Fredagsbuketten blev stora buketter med luktärter, ljuvligt!
  • Krabbfest med Lotta på balkongen... ja, det var lunch/middag för det mesta på vår balkong.
  • Skolan startade... alltid kul! Frank började ettan! 
  • Årets sommarfest med alla barn och barnbarn blev årets kräftskiva. En jättefin dag tillsammans.
  • Maken och jag fick en mysig kväll med god mat och underhållning ute på Stegeborgs Hamnkrog.


september...

  • Alma fyllde FYRA år! Hipp Hipp Hurra! Mormors kicka har blivit stor. Hon fick en rosa cykel av oss.
  • Vi firade Träbröllop... fantastisk fin middag på Restaurang Tullhuset SeaClub.
  • Vi blev bjudna på ett jättefint dop av söta Lovisa. Makens brors barnbarn.
  • Enzo tillsammans med sina föräldrar sålde sin fina lägenhet och flyttade ner till Malaga. De kom hem nu i december och ska få en ny lägenhet den första februari.
  • Var på en efterlängtad bokmässa i Göteborg tillsammans med min kulturkompis Ulrika.
  • Efter det blev det en liten sväng på kulturnatten i Norrköping.
  • En lyckad friluftsdag med klassen... vackert väder, paddla kanot, samarbetsövningar och matlagning.
  • Vi bjöd hem Lotta och Bosse på fransk afton. Alltid kul att få umgås med dem.
  • After Work med några av mina kollegor. Vi hamnade på Mocca Deli.
  • Maken och jag hade en jättemysig endagstripp till Stockholm. Vi var på lunchföreställningen på Dramaten och såg Macbeth. En kanondag!
  • Tog hand om alla våra äpplen... blev äppelpaj, äppelmos och äppelchutney. Blev även tomatmarmelad.


oktober...

  • Vacker och mild höst... ja, hösten när den är som bäst!
  • Frank fyllde 7 år på kanelbullens dag! Hipp Hipp Hurra! Även Frank fick en fin cykel av oss precis som lillasyster fick.
  • Trevlig AW hemma hos min rektor i hennes tjusiga lägenhet.
  • Underbar slotts-weekend tillsammans med maken. Vi fick ett fantastiskt väder i vackra miljöer. Skönt spa och god mat på Hedenlunda slott i Södermanland.
  • Teater på Löfstad slott, August Strindbergs Paria med ingen mindre än Ola Rapace. Efter teatern blev det ett besök på tapasrestaurangen Alkemisten.
  • Myshelg med Frank och Alma... Muminfest till frukost.
  • Roadtrip i böljande Sörmlänska landsbygden i sprakande färger. Blev en lunchfika på Vacker vardag. Jättefin butik med ett rullande fik i trädgården.


november...

  • Halloweenfest hemma hos oss med Frank och Alma... spännande och kul!
  • Vi FICK en vacker VIT vinter... älskar't! Ja, äntligen kom snön och några minusgrader.
  • Inköp av hyacinter, amaryllisar, julpapper, fina snören och etiketter. Även julklapparna började jag planera och köpa.
  • Kommunens konstlotteri på fina Galleri Np33. OCH JAG VANN!! Blev jätteglad för min tavla.
  • Supermysig och god fredagslunch på Virå Bruk med maken. Det måste vi snart göra om!
  • Vi blev hembjudna på Grekisk afton till våra fina vänner Annika och Leif. Det blev med övernattning... en jättetrevlig med god mat.
  • Allhelgonahelgen... träffade mina bröder med fruar på Oxelösunds kyrkogård. Vi tände ljus och gjorde fint hos mamma och pappa. Efter det åkte vi hem till oss och vi bjöd på olika matpajer. Till kaffet toscatårta. En fin kväll.
  • Första advent... söndagen den 27 november. Ida, Lotta, Frank och Alma kommer till oss. Pepparkaksbak, fika och god mat tillsammans.


december...

  • Jag var med om en otäck trafikolycka den 30/11. Jag klarade mig helskinnad. Hade jag kommit en minut innan skulle det kunna ha sett annorlunda ut för mig. Det påverkade mig mycket. Själva olyckan var det värsta jag har sett. December fick en tung start! Inte nog med det. Strax innan julavslutningen fick jag feber, halsont och hosta. Jag har slut på energin fast jag har varit ledig länge... snart måste jag få känna mig pigg.
  • Julpyntet piggade upp... det smög jag fram lite i taget. Stjärnor, adventljusstakar, hyacinter, amaryllisar, Luciafigurer, julkuddar, pepparkakshus, tomtar och till slut julgranen.
  • Mild och solig december... men solen gick ner redan klockan tre.
  • Jättegott julbord med jobbet... trevligt och fint med utsikt över IFK Norrköpings arena.
  • Nobelfest på skolan. Prisutdelning, finklädda elever, tre rätters middag och festlig dukning.
  • Såg ett äppelträd fullt med sidensvansar. Extremt häftigt att få se dem.
  • Vi hade Frank och Alma en helg... blev lite pulkaåkning.
  • Luciafirandet missade jag, snyft! Vinterkräksjukan drabbade oss här hemma.
  • Enzo fyllde ETT år! Hipp Hipp Hurra! Ett stort kalas... det bjöds på så mycket gott.
  • Lilly fyllde FYRA år! Hipp Hipp Hurra! Tårtkalas hemma i deras nya hus i Kisa.
  • Vi fick en jättemysig och lugn jul! På juldagen hade vi Kalle och Johannas familjer hos oss. Maken var tomte för första gången i hela hans liv. Det var på tiden tycker jag!! Tråkigt bara att Frank och Alma var sjuka. Men det tog vi igen!
  • Nyårsafton firade maken och jag in med god mat och bubbel... ett fint avslut på 2022.


Den första halvan av 2022 kan du se HÄR
Via Fb har jag beställt en fotoårsbok 2022 av mina bilder där. 
Har gjort det tidigare och de är verkligen i toppklass.

Allt ljus på dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Annika sa...

OCH HÄR har du ju del 2!! Har missat del 1 så jag får klicka mig in på den.
Älskar sådant här. Det tar tid att skriva dem, men de är så roliga att ha sedan. OCH jag trpr verkligen att läsarna tycker om dem också.
Jag älskar att se andras årskrönikor.
Ditt år var bra på det privata planet. Men skit för världen, så är det verkligen. Läser om nya varianter om covidskiten, men inser att den är här för att stanna.

Den krock du var med om var ju för hemsk. Förstår att den påverkat dig MYCKET!! Såklart. Ja usch, ibland undrar man ...

Jag gör väggkalender av mina egna bilder. Lägger ju aldrig upp ngt på Fejjan så där har jag inget att hämta, hehe. Men kul att du är nöjd med böckerna därifrån. Det där med fotoböcker är verkligen SÅÅÅ roligt. Älskar det.

Anna, tack för titten av ditt andra halvår.
Kramar och trevlig helg från mig!!!

Channal sa...

Tack Annika! Det är dig jag ska tacka halvårskollen för! Genom dig har jag nu gjort detta tema i flera år. Så kul! Ja, ett fint år privat. Vi får hoppas på ett ljusare 2023. KRAM

Mamma C sa...

Missat första delen av ditt år. Ska kolla i efterhand.
Först tar vi del två.
Du har haft en händelserikt år med både skoj och mindre roligheter.
Ha en fortsatt fin trettondag.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Mest roligheter som tur är. KRAM