söndag 1 januari 2023

NyĂ„rsaftonđŸ„‚đŸŸ❤

Hej alla vackra sjĂ€lar! Nu kommer ett nytt bloggĂ„r... 2023! 


SĂ€ger som varje Ă„r: "Inte klokt vad fort ett Ă„r gĂ„r och jag Ă€r sĂ„ glad för dig min kĂ€ra lĂ€sare!"  
TĂ€nk sĂ„ mĂ„nga intressanta och roliga kvinnor jag har fĂ„tt lĂ€ra kĂ€nna tack vare min blogg. 
 Bloggen Ă€r sĂ„ vĂ€rdefull... den hjĂ€lper verkligen mig att minnas mĂ„nga fina stunder i vardagen. 
Det Àr vÀrdefullt... speciellt nÀr man lÀser om allt hemsk som hÀnder överallt.
VĂ€rlden sĂ„g mörkare ut Ă€n pĂ„ lĂ€nge under i stort sett hela 2022. 


VÄr NyÄrssupé
Vi startade kvÀllen i lÀdersoffan framför TV'n.


Pringles med löjromsdipp

Gör sĂ„ hĂ€r... bred ut löjrommen i botten av en skĂ„l. 
Löjrommen gĂ„r bra att ersĂ€tta med sikrom eller röd stenbitsrom. 
Blanda smetana med finhackad rödlök och dill. Fördela smeten ovanpÄ löjrommen.
Garnera med löjrom, rödlök och dill. Börja och grÀv med chipsen i dippen... farligt gott!
Servera löjromsdippen med chipsen och gĂ€rna varsin glögg sour till. 
Receptet pĂ„ den absolut godaste glöggdrinken hittar du HÄR!



CrĂšme Nino (grön Ă€rtsoppa) 
CrÚme Ninon med chili- och vitlökshalstrade pilgrimsmusslor och havskrÀfta

Det hĂ€r Ă€r absolut en favorit hĂ€r hemma hos oss. SÅ GOD! Tror maken sa ljuvligt god igĂ„r.
En lyxig förrÀtt dÀr den lena söta soppan gifter sig med heta skaldjur.
Denna fantastiska förrÀtt mÄ se avancerad ut men den fixar du lÀtt.

Skala och finhacka en liten gul lök. FrĂ€s den mjuk i smör utan att den tar fĂ€rg. 
HĂ€ll pĂ„ 1/2 l grönsaksbuljongen och lĂ„t den koka upp. TillsĂ€tt 1/2 kg frysta gröna Ă€rtor. 
LĂ„t koka i nĂ„gra min. Mixa soppan slĂ€t och fin. TillsĂ€tt 1 1/2 dl grĂ€dde och lĂ„t soppan koka upp. 
HĂ€ll i 1 dl champagnen/torrt bubbel. Smaka av med lite salt och peppar. 

Jag serverade soppan med chili- och vitlökshalstrade pilgrimsmusslor och havskrÀfta pÄ spett.
SmÀlt smör i en gjutjÀrnspanna med pressad vitlök och chiliflakes. Salta lÀtt.
TÀnk pÄ att inte steka pilgrimsmusslorna och havskrÀftan för lÀnge, dÄ kan de lÀtt bli sega.
Garnera med skaldjursspettet och fÀrsk rosmarin eller annan ört.


Sedan gick det raskt vidare till vÄr huvudrÀtt!
Grillad entrecote
 Fint kött Ă€r en ohotad varmrĂ€ttsval pĂ„ nyĂ„r.

Det var maken som visade pÄ glÀdje, lite hejsan svejsan, överraskningar och mycket vÀrme!
Största grillade entrecoten jag har Àtit... sÄ saftig och god till hasselbackspotatis, rödvinsÄs och liten sallad.
I glaset... vÄr julklapp frÄn Ida, Mike, Frank och Alma... gott lÀttdrucket rödvin som fÄtt fint pris.
Jag Àlskar att vi hjÀlps Ät i köket... visst blir det mycket roligare och godare dÄ?




Och desserten... CrĂšme brĂ»lĂ©e 
 Med sin lena smak av vanilj och med sitt knaprigt tĂ€cke Ă€r den oemotstĂ„ndlig. 

Se receptet HÄR! Smidigt att kunna förbereda den innan.
Sen Ă€r det bara att brĂ€nna av den med strösocker precis innan den ska Ă€tas.  
Jag garnerade den med fĂ€rska stora hallon och citronmeliss. 
I glaset... somrig Baileys Colada



 Bye bye... adiĂłs... tschĂŒss... au revoir... Hej dĂ„ 2022


Sedan mitten av 1890-talet Ă€r det tradition att dikten NyĂ„rsklockan lĂ€ses vid tolvslaget pĂ„ Skansen. 


Årets upplĂ€sare 2022 var Lena Olin. Det kan du se HÄR!
Ring Out, Wild Bells Ă€r en dikt av den engelske poeten Alfred Tennyson frĂ„n 1850. 
Den svenska översÀttningen, med versraden "Ring, klocka, ring" Àr skriven av Edvard Fredin.




Det hÀr var min NyÄrsafton... idag hemmapizza, den godsate, och Ivanhoe.



NyÄrsdagens pizza med extra allt!
TomatsÄs, champinjoner, rökt skinka, tomatskivor, rÀkor, oliver, mozarelle och oregano.
Gissa vad det blev till kaffet? GĂ„rdagens CrĂšme BrĂ»lĂ©e... blev fem skĂ„lar igĂ„r.


Önskar frĂ„n mitt hjĂ€rta er alla det allra bĂ€sta och ett Gott Nytt 2023! 

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

10 kommentarer:

Anonym sa...

Men oj Anna vad du och din man Àr duktiga i köket! Er nyÄrssupé ser fantastiskt god ut, rena rama restaurangmaten... Och bordet var sÄ fint dukat :). Kram, Annika

Channal sa...

Tack Annika! Det Àr roligt att laga mat! KRAM

Mamma C sa...

Vilken nyÄrssupé ni hade. Allt ser jÀttegott ut.
MÄste prova att göra en glögg sour snart.
God fortsÀttning till dig.
Kram Carin

Anonym sa...

Tack Carin! Ja, gör det! Skynda innan glöggen försvinner.

KRAM

FrÄn Glam till Damm sa...

Good morning!

Jag sitter hÀr och njuter av dina underbara bilder frÄn nyÄrsaftonen. SÄ fint och vilken fantastisk mat. TÀnker att jag mÄste prova nÄgra av dina recept nÄgon gÄng. Soppan lÄter sÄ spÀnnande. Jag hÄller med, man skall vara tvÄ i köket och jobba sida vid sida. Inte kul att göra allt sjÀlv.

Jag Àlskar din nyÄrsblus frÄn Ida Sjöstedt! Jag har en svart glittrig klÀnning frÄn henne. Den skall jag nog ha pÄ mig nÀsta nyÄr.

Ja, 2022 var ett utmanande Är pÄ mÄnga sÀtt. Mycket konstigt och hemskt hÀnder i vÀrlden och för första gÄngen i mitt liv avstÄr jag ibland frÄn nyheterna och drar mig in i min skyddande bubbla. SÄ mycket lidande.

Ja, bloggen Àr sÄ vÀrdefull. Det reflekterade jag ocksÄ om i dag i min blogg. Ett riktigt fint andhÄl. MÄnga trevliga kontakter och en dokumentation av livet. Jag har varit sÄ slut och trött pÄ sistone att jag inte orkat blogga sÄ mycket. Men jag tÀnket prioritera det 2023 eftersom bloggen Àr ett av mina största intressen.

Jag önskar dig ett fantastiskt fint Är 2023. Vi ses hÀr i bloggen!

Nu njuter vi av det som Àr kvar av jullovet.

Varm kram och ha en fin dag!

Anneli

Ninnie sa...

God fortsÀttning pÄ det nya Äret!
Mysig och lugn nyÄrsafton, precis som vi hade. Och laga mat tillsammans Àr ju halva nöjet med att Àta gott sen, eller hur!?

Jag kunde knappt hÄlla mig vaken till tolvslaget i Är...men ville se lite fyrverkeri i alla fall sÄ jag kÀmpade pÄ. Men vet du vad, vi sÄg inte en enda raket, bara hörde lite muller och sÄg lite ljussken pÄ himlen. Ja, sÄ Àr det nÀr man bor lÄngt ute pÄ landsbygden..!

Ja, vi kan ju hoppas pÄ ett bÀttre Är - sÄ mycket krig, klimatkris och elÀnde överallt. Ja, jag orkar faktiskt inte alltid lÀsa om eller ta in allt elÀnde...

Men bloggen ger mycket glÀdje, bÄde min egen och att fÄ följa och lÀra kÀnna sÄ mÄnga andra via deras bloggar!
Önskar dig ett fortsatt hĂ€rligt och avkopplande jullov!
Kram frÄn Ninnie

Channal sa...

Tack Anneli! Nu fÄr vi njuta av vÄra sista lediga dagar... skulle lugnt kunna vara ledig en mÄnad till. Ser fram emot dina inlÀgg 2023. KRAM

Channal sa...

Tack Ninnie! Tur vi har vÄra bloggar som ger oss positiv energi... de behövs! KRAM

Annika sa...

Ja Anna, visst Àr bloggen ovÀrderlig. DET Àr den!!
HĂ„ller med. LÄNGE lever bloggarna. DE Ă€r de absolut bĂ€sta av alla sociala medier, insta i all Ă€ra men det kĂ„r aldrig en blogg. Det Ă€r samma sak med FB. Nej, bloggar FTW!!

OJ sÄ god mat ni Ät pÄ nyÄr och vilka fina bilder du tagit!!

Anna, god fortsÀttning till dig!!!
Kramar!!

Anonym sa...

Hej Annika! Kul och se dig hÀr igen! TÀnk, utan bloggen skulle jag inte ha lÀrt kÀnna dig! Tack, blev mkt gott till nyÄrsklockorna. KRAM