lördag 14 januari 2023

Den 14 januari 2021❤


För TVÅ år sedan denna dag satt jag och höll min mamma i handen med tårar på min kind. 
 Hennes hand var liten i min. Annars var det alltid hennes hand som var stor och trygg. 
Två år har gått utan min mamma. Men hon finns alltid med mig!


Här sitter jag två år gammal i mammas knä - 1965. 
Alltid en varm och kärleksfull plats.


Mamma och jag på Gotland 1975... fina minnen.


Gotland 1976... mamma, jag och min svägerska Madeleine. I bakgrunden Stora Karlsö.
Tycker denna bild är så tidsenlig... vi har träskor alla tre! Kan sakna 70-talet.


Älskar den här bilden på min mamma som ung. 
Finns hur många fina bilder som helst eftersom hon var fotograf. 


Det här är mamma i sitt rätta element... Oxelösunds skärgård... 1976.


Mamma pratade mycket om resan till Italien tillsamman med hennes bror och familj 1962.
Här står mamma med min kusin Ulf och moster Elize vid Comosjön. 
Bilden nedan, Brennerpasset. Mamma till höger bredvid sin bror Erik och hans fru Elize till väster.


Här är en bild på min mormor Ida när hon fyllde 80 år januari 1963. 
Då låg jag i min mammas mage och hette Johan.
Haha... ja, de trodde in i det sista att de skulle få en fjärde pojke!
Min mormor dog januari 1973... hon skulle precis fylla 90 år. 
Nu i januari 2023 var det 140 år sedan hon föddes min mormor - Ida Charlotta
Ni förstår att min mormor betydde mycket för mig.
Båda mina döttrar fick sina namn efter henne... Ida och Charlotta.


Idag har maken och jag haft julgransplundring... 
Sushi, sista julmusten, rosa tulpaner och årets första semla.


Det enda som finns kvar efter julen är en flaska glögg i skafferiet.




Hur gott var det inte med en semla till kaffet... mums!


Lika mysigt som det är att klä granen kvällen innan julafton... lika skönt är det efter 20 dagar att dansa ut den.


Primula i Waldemarsuddekrukan... det är vår för mig. Men vi är ju bara i mitten av januari.
Fast februari är kort och med ett sportlov på slutet. Snart mars!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Annika sa...

Otroligt så fort tiden går! Känns som det inte var längesen jag läste att din mamma gick bort. Men kanske för att 2022 var så intensivt för mig, rusade det bara iväg. Eller är det så när man blir äldre kanske?

Hursomhelst, glad att du har fina minnen med dig!

Jag tog som du vet ut julgranen igår - och semmelpremiären körde jag ju redan 2a januari ;) . Kändes lite tidigt men man får ta chansen när den finns!
Kram

Channal sa...

Hej Annika! Det känns som det var ett år sedan mamma gick bort... tiden går fortare ju äldre man blir! Går inte att låta bli att tjuvstarta med semla =) KRAM

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon,

Men tänk att det har gått två år redan. Oj.
Jag minns din fina mamma så väl från flera av dina blogginlägg genom åren.

Du har så många härliga bilder på din mamma och pappa. Så fint med alla foton och minnen.

Ja, nu går vi mot våren och ljusare tider. Haha...och visst räknar vi ned till sportlovet. 6 veckor kvar nu, och de kommer att gå snabbt.

Så vackra blommor i krukan.

Ha en fin söndag.

Varm kram,

Anneli

Anonym sa...

Tack Anneli! Ja, mamma o pappa var ofta med! Bloggen är värdefull! Jag har bara fem jobbveckor till innan lov. KRAM

Mamma C sa...

Föräldrarna finns alltid med en i sina tankar, och tiden går så snabbt. I är är det tre år sedan min mamma gick bort.
Både sushi och semla var väldigt länge sedan jag åt.

Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! De är alltid med oss. Minns din mamma, så kul att hon bloggade. KRAM

Anonym sa...

Vad roligt att se bilder från förr... Minnen och människorna finns kvar så länga man minns. Fint att dina döttrar har din mormors namn.

Kul att du uppmärksammade Tjugondag Knut - då julen ska dansas ut :)! Den traditionen håller visst på att försvinna har jag läst och hört men jag har också den kvar. Kram, Annika

Anonym sa...

Hej Annika! Visst är det kul med gamla bilder, älskar’t! Tjugondag Knut gör revansch! I min stad har de julgransplundring på två ställen för allmänheten, Tyska torget och i Knäppingsborg. Julen startar på julafton och slutar efter tjugo dagar. Galet att några redan börjar med julen i november! Tänk när jag var barn och klev upp på julaftonsmorgonen och såg granen tindra! Fina minnen. Den kläddes i hemlighet.

KRAM

Ninnie sa...

Fina och minnesvärda bilder på dig och din mamma! Ja, tänk att det redan är två år sen hon gick bort - tiden går så ofattbart fort.

Här har julen också dansats ut. Ser fram emot ljusare tider nu! Även om det just nu känns gått och mörkt och som att tiden står rilla...samma gråväder varenda dag! Men vi såg en liten strimma blå himmel idag, och liiiite lite solsken. Hoppfullt!

Önskar dig en fin vecka!

Channal sa...

Hej Ninnie! Idag har vi haft sol, så skönt! Det känns att dagarna är lite längre också. Fin vecka till dig också.

KRAM