fredag 8 december 2023

Dagarna de går och går efter varandra!

Fredag, fredag kom tillbaka! Tack ska du ha! TGIF!


Kära vänner! Hyacinterna jag köpte i helgen har börjat att slå ut. Så fina!
Hyacinten är julblomman nummer ett för mig... tätt efter kommer amaryllisen.
Tycker även om julrosen men julstjärnor är inte roliga längre, så trista! 
Förr fick jag slå ihjäl dem runt februari när jag hade tröttnat på dem. Då överlevde de allt! 
Idag vissnar de bara efter en vecka. De måste vara hårt uppdrivna. Något har hänt med julstjärnan.



Alla barn klättrar i träd, på stenar, i klätterställningar, på tak, 
på stegar och på allt möjligt när de leker Inte nudda mark.
Här är Frank högst upp på toppen i Norrköpings klätterhall... ca 20-25 m högt.


Den här terminen har han gått på klättring. Han ville visa mig och maken hur duktig han är.
Oj, säger vi! Imponerande! Vilken kroppskontroll och vilka starka armar och ben.
Frank var så glad och stolt när han såg att vi hejade och tittade på honom.
Han har först fått lära sig att klättra på låga väggar med madrasser under. 
Här är på höga väggar med rep som är säkrat med en vuxen under. 



Klätterklubben har verkligen lyckats med att skapa glädje och rörelse för barnen.
De var fem pojkar och två flickor mellan 7 och 10 år.




Vaknade i natt av att det BRAKADE i huset! Blev livrädd! 
All snö på taket som låg på solcellerna ligger på balkongen. Värsta lavinen!
När solcellerna är täckta med snö, då ger de ingen energi. Så det var ju bra att snön rasade ner.



Jag har skottat det som kom på uppfarten och bilen. 
Temperaturen ligger på nollan till +2°C så det var blytung kramsnö att skotta bort... PHU!


Åh vad jag önskar solsken och att temperaturen sjunker ner till -4°C och att träden fick vara snöbeklädda.
Nu är det mer som en sörja likt slush att gå i. Hoppas bara inte allt det vackra smälter och regnar bort.


Tog en liten promenad med kameran ner till badbryggan... 
Det var milt och skönt faktiskt och visst är det vackert fast det är väldigt grått?



Vit snö och grå himmel idag! Den vita snön lyser upp det gråa...
Eftersom snön reflekterar vitt ljus hjälper den oss att må bra i våra ljusfattiga dagar.
Trevlig helg och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

10 kommentarer:

Annika sa...

Vackra bilder, Anna.
Tove Jansson-ön, som jag kallar ön du ofta visar, är ju så vacker alla årstider.
Nu har ni väl lite töigt väder (trist) så jag kan tänka mig att den tunga snön rasar ner med brak. USCH otäckt.

FRANK; vad modig han ÄR! Duktigt. Jag skulle aldrig våga.
Kul att han håller på med klättring. Det kanske blir i berg sen också då han blir äldre.

ÅÅ vad jag håller med dig om julstjärnor, köpte tre små (mini). Alla tre är trötta. De har tappat blad och jag tänker slänga dem snart.
Komma inte att köpa nya heller. Det är ju en ganska trist blomma.

Tyvärr är hyacinter en påskblomma här. Det är svårt att få tag på dem till jul. Men amaryllis finns såklart, och tazetter. skulle dock gärna ha en hyacint eller flera.

Kramar till dig och ha en fin helg!!

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Det var lite läskigt att se när Frank klättrade. Jag skulle inte våga! Men säkerheten är bra så det känns tryggt. Inte var julstjärnor så förr! En gammal klassiker som tyvärr har blivit en trist julblomma. Har tänkt i flera år att jag ska spara hyacintlökarna och sätta ner dem i jorden så får man njuta av dem även till våren. KRAM

Monica sa...

Skönt att fler tänkt på julstjärnornas liv. För vad konstigt det blivit. Kan det vara att de står i kyla när de transporteras till affärerna. Förr som sagt så grönskade de efter jul när ljuset återvände. Köpt nu och ganska dyra är de och precis allt rasar på kort tid.
Amaryllis är en favorit. Och hyacinter alltid fint att göra små julgrupper med.
Oj vad högt de klättrar, kräver mycket koncentration. Spännande!

Önskar en trevlig helg. Det töar här med och vi har precis ätit torskmiddag med lite goda tillbehör. Och saffranskola hann göras igen😊. Kram

Channal sa...

Hej Monica! Mums så festligt och gott ni har ätit! Vi har precis ätit indiskt från Linas😊

Visst är det trist med julstjärnorna? Det har varit så nu under ett par år tycker jag. Jättetråkigt!

Frank är en hejare på att klättra precis som sin mamma. KRAM

Ninnie sa...

Jaa, visst går dagarna fort! Andra advent nu i helgen, och bara två veckor kvar till jul!

Men oj, vilken baddare på att klättra Frank är. Så duktig och så starkt gjort av en åttaåring!!
Haha, jag skulle vara livrädd och ha hjärtat i halsgropen av att titta på...
Min äldste, han var galen i att klättra i träd som barn. Alla klättringsbara träd var han upp i! Och jag var livrädd att han skulle ramla i backen... Men har klarade sig utan missöden.

Ja, men så trist att det blir töväder... Det är ju så härligt med den vita, ljusa snön.
Här har vi dock fortfarande minus - men bara knappt.

Ha en fin helg Anna!
(Hoppas det är bättre med synen?)
Kram från Ninnie ❤️

Anonym sa...

Hej Ninnie! Tack, ögonen är som de är. Väntar på att få komma till ögonläkaren den 28:e.

Frank är en hejare på att klättra i träd. Livrädd när han är uppe i toppen. Står nedanför och håller förklädet som en fallskärm. Hoppas hoppas snön ligger kvar till jul! Ja, två veckor kvar! KRAM

Anonym sa...

Jag måste bara säga det. Igen. Du tar så FANTASTISKT vackra foton!
Ha en härlig 2:a adventhelg! Kram,Annika

Anonym sa...

God kväll Annika! Tack, vad glad jag blir! Fin andra advent till dig med. KRAM

Mamma C sa...

Även om det är grått på dina vinterbilder så är de så vackra. Det finns alltid något vackert i allting. Så tycker jag.
Verkligen en sport som kräver styrka och koncentration. Han är jätte duktig Frank. Kul att få visa upp med vilka framsteg man gjort.
Här köper jag inte några hyacinter för jag har aldrig hittat någon som ser okej ut. Inte som de svenska hyacinterna.
När gubben jobbade på Blomsterlandet så hade vi huset fullt av hyacinter och amaryllisar. Här ser du från 2013 en länk från bloggen.
https://hallonoblabar.blogspot.com/2013/12/god-jul.html
Kram och ha en bra lördag

Anonym sa...

Hej Carin! Visst är det så, det finns något vacker i allt! Wow, ljuvliga hyacintbuketter! Verkligen! KRAM