onsdag 13 december 2023

Nu är det Lucia i vårt hus

Hej alla vackra själar! Har ni sett någon Lucia idag?


Jag vet inte vad det är…men åh, vad jag tycker om vår högtid Lucia! 
Gick upp i ottan för att få njuta av vackra sånger framförda av ungdomar med glittrande ögon.
 Vet inte varför jag blir så rörd... men en och annan tår trillade faktiskt 
nerför min kind under morgonens Luciafirande från Kalmar slott på SVT2.



Franks klass, åk.2, lussade kl.09.00 för hela hans skola... hade varit mysigt att få se. 
Samma tid lussades det på min skola. Missade även det Luciatåget. 
För klockan 09.00 träffade jag min onkolog i Linköping.


I år ville Alma och Frank vara tomtar i sina Luciatåg på föris och i skolan, så söta och fina!



Bilder skickade från Ida, min dotter.

Luciafika...



Efter läkarbesök, luciatåg med finsång och ljus passade en lusseglögg fint.
Varm glögg, lussekatt och pepparkaka... Gott!


Det är tur att vi har Lucia under denna mörka tid av året. 
 Älskar Lucia och hennes följe som lyser upp i vintermörkret.


Fin Luciakväll till dig min kära läsare! 

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker också att Lucia är en fin och mysig högtid och tradition. Många vackra sånger...
Lucian på sista bilden känner jag inte riktigt igen men verkar lite bekant i alla fall. Är den gammal eller ny? Så härlig :D! Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Har så många fina minnen av Lucia. Pirrigt, stämningsfullt och vackert. Tack, den köpte jag när Ida var liten för 30 år sedan. Det är en gammal klassisk Lucialjusstake... väldigt retro. Tycker om den jättemycket. KRAM

Mamma C sa...

Såg bara Lucia på tv:n.
Håller med att Lucia är stämningsfullt.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Visst är det stämningsfullt🕯️✨🙏🏻 Lucia är en favorithögtid med bara positiva minnen. KRAM

Annika sa...

Lucia är Stora Saknardagen som du vet. För mig är lucia nästan ett tillstånd.
ÄLSKAR den dagen, må den aldrig försvinna!!
Så mkt fint du har, Anna.
Vet du, jag har inget luciatåg som pynt hos mig. DET måste jag råda BOT på. Nästa år ska jag ha ett.
Tack för alla vackra bilder!
Kramar i massor!!

Channal sa...

Hej Annika! Haha det var den norska filmen du skrev om, Christmas as Usal - Så blev det jul igen. Absolut underbart vacker miljö! Men handlingen, SUCK! Boring! Självklart måste du ha ett Luciatåg. Finns många fina! KRAM

Ninnie sa...

Vilka fina små tomtebarn!
Mysigt med Luciafirande med de små.

Jag såg heller inget Luciafirande i år.
De firade på Sam o Sallys förskola i byn, men med begränsat antal besökare, så jag var inte där. Sally var sjuk, men Sam (som också varit sjuk) hade piggat på sig och kunde vara med. Så roligt för honom, han hade längtat SÅ och övat intensivt på sånger och verser! Det är ju sista året på förskolan för honom.

Hoppas allt gick bra på läkarbesöket!

Ha en fin helg!
Kram från Ninnie

Channal sa...

Hej Ninnie! Visst är det mysigt med luciafirande. Synd att Sally blev sjuk. Frank han gick runt och sjöng hemma han också och tränade för fullt inför luciatåget.

Tack, läkar besöket kändes bra. Men fortsättning följer. KRAM