onsdag 6 december 2023

Tre middagar för två i Annas kök...

Kära vänner! Hur gör ni när ni inte har tid eller ork att planerat någon måltid? 
Ja, jag kan inte låta bli att undra. Jag är bra på att improvisera. 
Slänger ihop något som finna i kylen, frysen och skafferiet. 
Tisdag till torsdag äter jag lunch på skolan. Då blir det något lättare tilltugg hemma på kvällen. 
Sen måste jag säga att det är lyxigt skönt att vi har Linas matkasse just nu. 
Tre måltider i veckan fram till jul som vi äter på fredagar, lördagar och söndagar. 


 Ta... da! Här kommer veckans recept från Restaurang Två hjärtan
DEN SOM VÄNTAR PÅ NÅGOT GOTT! Väntar aldrig för länge...


fredag...
Mustig fiskgryta med torsk, aioli och surdegsbröd.
En riktig färg- och smakfest. 
Variera med den fisk du får tag i eller som är aktuell för säsongen.



Mustig fiskgryta

Hetta upp olivolja i en stekgryta. Fräs en klyftad bananschalottenlök, en fänkål i mindre bitar, en skalad och skivad palsternacka, en pressad vitlöksklyfta, 2 msk tomatpuré och 2 tsk torkad timjan i ca 3 min. 
Tillsätt en burk konserverade körsbärstomater, 2 dl vatten, en smulad kycklingbuljong, 1 msk 
äppelcidervinäger, 1 tsk socker och 3 krm chili flakes. Koka upp och sjud ca 10 min, tills palsternackan är mjuk. Skär torskfilé i mindre bitar och krydda med salt. Lägg ner i grytan och sjud ca 4 min, tills fisken är klar. 

Aioli
Lägg majonnäs i en liten skål. Blanda ner en pressad vitlöksklyfta och salt. 
Servera den mustiga fiskgryta med en klick aioli och nygräddat surdegsbröd.


lördag...
Kycklingschnitzel med dragonsmör 
och rostad potatis- och fänkålssallad.
Frasig kyckling serverad med ett smör med smaker från den klassiska såsen Café de Paris. 
En härlig helgmiddag att laga och äta!


Kycklingschnitzel
Lägg minutfilé på en skärbräda med bakplåtspapper över. 
Banka lätt på kycklingen med baksidan av en liten kastrull, så att köttet plattas ut. 
Krydda kycklingen med salt och lite nymald svartpeppar. 
Vänd kycklingen först i vetemjöl, sedan i uppvispat ägg och sist i ströbröd. 
Hetta upp rikligt med neutral olja i en stekpanna. Stek kycklingschnitzeln frasig, ca 3 min per sida. 
Lägg över i en ugnsform och tillaga klart i nedre delen av ugnen ca 5 min, tills kycklingen är klar. 

Rostad potatis- och fänkålssallad
Lägg 400 g klyftad potatis i en ugnfastform. Blanda med lite olivolja, 
salt och nymald svartpeppar. Rosta mitt i ugnen ca 18 min 225°. 
Strimla en fänkål och 1/2 rödlök tunt (gärna med mandolin). 
Dressingen till potatissalladen
 Blanda 2 msk olivolja, 1 1/2 msk sötstark senap, 
1 msk äppelcidervinäger, lite salt och nymald svartpeppar i en skål. 
Blanda klyftpotatis, fänkål, rödlök, en näve ruccola och dressing i en rymlig skål.


Dragonsmör
Mosa ihop 25 g rumsvarmt smör, en pressad vitlöksklyfta, 2-3 tsk torkad dragon, 
lite salt och nymald svartpeppar i en skål. Låt stelna i kylen. 

Servera frasig kycklingschnitzel med en klick dragonsmör till rostad ljummen potatissallad.



söndag...
Libanesiska färsbiffar Kafta 
med hummus, rostad bulgur och tabbouleh.
Dessa saftiga köttfärsbiffar är så enkla att röra ihop, omöjliga att misslyckas med och galet goda.


Rostad bulgur
Hetta upp lite olivolja i en kastrull. Tillsätt 125 g bulgur och låt fräsa ca 3 min tills den har blivit nötig. 
När bulgurn har blivit nötig tillsätt 2,5 dl vatten och salt, Koka i ca 10 min.

Hummus
Häll av ett paket kikärtor, men spara spadet. 
Lägg kikärtor, 3 msk kikärtsspad, en pressad vitlöksklyfta, pressad citronsaft från en halv citron, 
2 tsk olivolja, 2 krm spiskummin, 1 krm chiliflakes och lite salt i en mixerbunke. 
Mixa till en slät röra med stavmixer. Den godaste hummusen gör jag själv.

Libanesiska färsbiffar
Blanda 1,5 msk ströbröd, 3 msk mjölk och ett ägg i en bunke. 
Tillsätt 250 g blandfärs, en pressad vitlöksklyfta, 3 tsk spiskummin, 2 tsk malen koriander och salt. 
Blanda ihop allt och forma färsen till 2 biffar. Stek färsbiffarna ca 2 min per sida, lägg över biffarna i en ugnsform och tillaga klart i mitten av ugnen ca 10 min, tills biffarna är genomstekta. 

Tabbouleh 
Tärna en tomat och finhacka en halv rödlök. 
Lägg allt i en skål och blanda med ruccola (original ska vara med persilja), 
finhackad mynta, pressad citronsaft, olivolja och lite salt.
Smaka dig fram till hur salt och surt du vill ha den. 

Servera libanesiska färsbiffar med hummus, rostad bulgur och tabbouleh.


Tja, ALLA måltider blev goda, riktigt goda till och med och visst slank det ner ett glas vin också.
Och det är nu jag undrar... hur planerar du dina måltider? 


ONSDAG 6 DECEMBER 
Idag gick solen upp klockan 08:27 och ned klockan 15:03 . Det mörknade vid 15:55. 
Dagen har blivit 11 timmar och 47 minuter kortare sedan sommarsolståndet. 

Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!
Smaklig måltid och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

10 kommentarer:

Monica sa...

Ingen ork får det bli varma smörgåsar och te. Lite grönt och frukt till sen. Maken äter dubbelt av allt, han svälter ihjäl annars😄.
På fredag ska jag göra middag med torsk också, såg recept med smält smör, citronsaft, vitlök, salt, chiliflakes. Paprika och svartpeppar lite sen när den är färdig i ugn. Kanske jag gör eget mos och låter det gratinera med på slutet.
Gjorde saffranskola med smör, grädde, sirap, socker i knäckformar, så där lagom mjukseg, passade noga och med flingsalt på sen, redan slut så måste göra en ny omgång till fredag☺️. Ska bjuda på middag då. Och tänkte göra fluffiga saffransmuffins med lite röda vinbär i. Enklare än att baka lussekatter.

Kram och njut av all god mat ni gör.

Åsa sa...

Allt ser så gott ut, tack för fina recept och bilder på måltiderna. Fisksoppa och fiskgrytor av olika slag är mina favoriter, gärna med saffran som smaksättare. Min bästa snabbmat är nog omelette, man tager vad man haver som fyllning eller dekoration, kan vara lite ost , tomat eller andra grönsaker ja det mesta funkar.
Kram från Åsa

Anonym sa...

Jag äter på jobbet måndag-fredag så då blir det bara lättare kvällsmat hemma... På helgerna lagar jag ofta mat efter recept som jag hittat bland mina recept hemma eller så går vi på restaurang eller köper hem mat från närliggande restaurang. Då vi bor centralt i Stockholm har vi många ställen att välja på ;). Dina middagar ser alltid så goda ut och du verkar vara en duktig kock :)! Kram, Annika

Mamma C sa...

När jag jobbade hade vi också ibland någon matkasse så man slapp att tänka till. Men det fanns de dagarna när man bara öppnade skafferiet och kylen som jag gör nu, och sedan hittade man på något utifrån det som finns hemma.
Många goda middagar som du bjuder oss recepten på.
Tack snälla och ha en fin och bra torsdag.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Monica! Tack för tips! Varma mackor var länge sedan. Det är ju jättegott! Din torsk låter hur god som helst... saffranskola och saffransmuffin mums! Mycket gott hos dig! Tack för inspiration! KRAM

Channal sa...

Hej Åsa! Tack! Det är rogivande att laga mat och fotografera. Omelett är alltid mättande och gott! Sen kan man variera den med vad som finns hemma. Mina omeletter gör jag enkelt i stekpannan. Min mamma gjorde alltid höga fina omeletter i ugne. Den med sparris var min favorit. Eller svamp. KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Lite så ser det ut här också. Vi går ut och äter rätt så ofta. Beställer hem mat ibland. Men vi säger nästan alltid att den godaste maten äter vi hemma. Du som bor i Stockholm har ett stort utbud av matställen. Mysigt! Hämtmat för oss är sushi, thaimat och ibland blir det en pizza. KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Du är proffs på att slänga ihop något gott! Ser alltid så smarrigt ut på dina mattallrikar. Sen dina hittepådrinkar, slurp! KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej hopp, hej hopp!

Alltid så mycket gott i ditt kök. Jag orkar varken planera eller laga mat efter jobbet. Jag äter i skolan måndag till fredag och nuförtiden tuggar vi i oss mackor och clementiner till middag här hemma :-) Jösses hur det har blivit....

Så otroligt vackra bilder. Fotot med de röda husen vid vattnet ser ut som något från en Astrid Lindgren saga. Sååå fin!

Snart får vi gå på lite jullov!

Varm Kram,

Anneli

Anonym sa...

God morgon Anneli! Tack! Igår kom det snö med råge! Så vitt och fint! Dagarna när jag jobbar blir det te o mackor här hemma också. Eller så värmer vi en soppa från Felix😄 KRAM