söndag 3 december 2023

Min helg och Glad första advent🕯️✨

KĂ€ra vĂ€nner! Nu Ă€r första ljuset tĂ€nt och julens dörr stĂ„r pĂ„ glĂ€nt! 
Nu kliver vi in i Ă„rets mysigaste tid!




Lotta, min yngsta, har varit hos oss hela helgen. Idag har Ă€ven Frank och Alma varit hĂ€r, kul! 
Deras förÀldrar, Ida och Mike, fick nÄgra timmar för sig sjÀlva för att fixa och dona lite dÀr hemma.



Vi har haft en skön söndag med pepparkaksbak, tĂ€nt ett ljus i adventsljusstaken och lyssnat pĂ„ julmusik. 




Det blev gubbar, gummor, grisar, hjÀrtan, bockar, granar, Babblarna och Muminfigurer som pepparkakor.
En STOR burk full med pepparkakor fick de med sig hem!



Isen har börjat lĂ€gga sig intill strandkanten... soldis, -8°C och vitt med snö.




Det hĂ€r gĂ€nget ger mig massor av positiv energi! Men nu Ă€r alla barn hemma... en lugn söndagskvĂ€ll.



Mittemot Coop i det gamla tÄgstationshuset Àr det en antikaffÀr hÀr i KolmÄrden.
HĂ€romdagen var Lotta och jag dĂ€r. BĂ„de Lotta och jag blev nostalgiska. 
Vi kÀnde igen saker frÄn mormor och morfar, mitt barndomshem.
Det kÀnns lite konstigt att ett varmt och kÀrleksfullt hem bara Àr borta.
Men vilken tur att vi har sÄ mÄnga fina minnen kvar.



Det var riktigt roligt att gĂ„ omkring i butiken. Det Ă€r inte billigt... men sĂ„ SĂ„ SÅ mycket fint.
Med hem kom tvÄ smÄ tomteljusstakar i porslin. SÄdana hade jag som barn och Àven nu idag!




En sÄn hÀr spira berÀttade mamma att de alltid hade pÄ toppen i julgranen nÀr hon var barn.
Minns att min mormor hade riktiga ljulgransljus i granen, dessutom Ă€nglahĂ„r och girlanger med smĂ„ svenska flaggor. Tyckte om glasfĂ„glarna som man satte fast med en liten nypa och de frostade glaskottarna var ocksĂ„ fina. Nedanför granen stod det en tomte. Den tomten har jag uppe pĂ„ vinden... ska ta ner den till jul! Visst Ă€r det fint med en gammaldags pyntad gran? Det kommer tillbaks mer och mer... 
Men jag skulle aldrig vÄga att ha levande ljus i granen fast det Àr jÀttefint.



Mysigt att fÄ tÀnda kalenderljuset varje dag till frukost. Men vi fÄr absolut inte glömma att blÄsa ut det!


Besökte Blomsterhuset igÄr... oj sÄ mycket blommor som kom med hem. Underbart!

Sex vita och tre röda hyacinter, tvĂ„ stora vita amaryllisar, massor av mossa,
tvÄ polkafÀrgade mindre amaryllisar, tvÄ julrosor och tre vita snittamaryllisar.



Blir ett besök till hÀr i Blomsterhuset innan jul... Àlskar att bara fÄ gÄ omkring dÀr och strosa.





 En riktigt glad första advent önskar jag dig och hoppas att du har möjlighet att stanna upp 
lite i vardagen bara för att njuta. Mysets tid Ă€r hĂ€r och jag önskar dig och dina kĂ€ra allt gott!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

16 kommentarer:

Monica sa...

SĂ„ mycket fint i den antikaffĂ€ren. Roligt att se. Jag sparat vĂ€ldigt lite av vackra saker frĂ„n mitt förĂ€ldrahem och kan ju undra varför ibland. DĂ„ tyckte jag att vi hade tillrĂ€ckligt med saker men kunde ju bytt ut en del. SĂ„n spira hade vi ocksĂ„ och den och glasfĂ„glar har jag kvar och glasklockor. Är frĂ„n 1800-talet och mammas farmor och farfar.

HÀrligt pepparkaksbak ni hade och tycker att din dotter Àr fin i hÄret, passar sÄ bra i den fÀrgen.
Kram

Mamma C sa...

Vilken mysig dag med pepparkaksbak med Lotta och barnbarnen
Glöggmuggarna sÄdana hade mina förÀldrar och spira hade farmor i sin gran.
Kram CArin

Channal sa...

Hej Monica! Eller hur! SÄ mycket fint! Ja, tÀnk om man hade sparat allt gammalt. Skulle kunnat öppna en loppis/antikaffÀr. Vi lÀmnade en hel del till typ Myrorna. Det Àr fint med Àldre julgranspynt. TÀnk, frÄn 1800-talet, och Àr intakt, FINT!

Det Àr roligt att baka pepparkakor tillsammans. Tack, ska hÀlsa Lotta det. DÄ blir hon glad! KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Ja, en jÀttemysig första advent! De glöggmuggarna Àr underbara och klassiska. De var dyra! Hoppas du har dem kvar! Det Àr fint med en spira i grantoppen. Kanske ska satsa pÄ en i Är. KRAM

FrÄn Glam till Damm sa...

Godmorgon i stugan,

SÄ mysig advent med pepparkaksbak med barn och barnbarnen. Det dÀr blir deras barndomsminnen och bomull för sjÀlen resten av livet sedan.

Vilken underbar antikaffÀr. FörstÄr vad du menar med att man kÀnner igen saker frÄn hemmet förr. De dÀr mÄlade glasen med hjÀrtan...Jamen visst hade min mormor nÄgra liknande. SÄ kul att titta.

Varm kram!

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Jag fick verkligen en mysig första advent! Att komma in i en fin antikaffÀr Àr som att resa i tiden, Àlskar't! KRAM

Ninnie sa...

Hej Anna!
Vilken mysig första advent du haft. Barn, barnbarn och pepparkaksbak, sÄnt som gör en glad Ànda in i sjÀlen!
Visst Àr det fantastiskt att vi fÄr njuta av en vintervit advent och december.
TÀnk, nÀr man var barn var det ju alltid snö pÄ julen...eller? I alla fall Àr det sÄ man vill minnas det! Snö, Äka tefat i backen, lovikkavantar som var fulla med snö som fastnat, kalla kinder...

Hoppas det blir bÀttre med din syn och dina ögon!
NÀr jag mÄdde som sÀmst i min utmattning drabbades jag av nÄgot liknande. Jag hade svÄrt att fokusera blicken, kunde liksom inte stÀlla in skÀrpan. Jag var hos optikern som gjorde en grundlig undersökning, men jag hade inget fel pÄ synen eller ögonen. SÄg precis som jag brukar. Det var ett symptom pÄ utmattning -min hjÀrna orkade inte att tolka o stÀlla i synen som den ska.
Kan fortfarande kÀnna av det nÄgon gÄng ibland.

Ha en fin vecka!
Kram frÄn Ninnie
❤️

Channal sa...

Hej Ninnie! Visst var det alltid snö i december nÀr vi var smÄ! Minns lovikavantarna, snön fastande som smÄ snöbollar! Spark och kÀlke... oiii i backen! Snölyktor och snökojor. Roliga barndomsminnen.

TÀnkte faktiskt pÄ dig det hÀr med ögonen. Minns att du hade nÄgot men inte vad. Skulle inte förvÄna mig om jag har nÄgot liknade efter allt jag har gÄtt igenom. Var rÀdd om dig! KRAM

Pia Kakaobönan sa...

Vad mysigt ni har det! Vi ska ha Molly och Melker nu pÄ lördag till söndag och jag funderar pÄ om jag och Molly ska baka pepparkakor. BÄda barnen Àlskar pepparkakor att Àta i alla fall :)
Vi har en gammal spira som Àr frÄn Leffes farmor. Den Àr ganska smal i sjÀlva hÄlet men om den gÄr pÄ sÄ Àr den alltid pÄ plats. Nu köpte vi ju en fejkgran förra Äret sÄ nu funkar den varje gÄng! Tycker det Àr sÄ fint! Har Àven en sÄn fÄgel du skriver om och en kotte och de sitter alltid tillsammans i granens topp.
Önskar dig en fin vecka <3
Kram Pia

Anonym sa...

Hej Pia! Klart ni ska baka pepparkakor! SĂ„ mysigt! Vad kul att ni har den spiran. Jag tĂ€nkte att man fĂ„r tĂ€lja toppen sĂ„ gĂ„r spiran i. Om jag hittade sĂ„dan fĂ„glar och kottar dĂ„ skulle jag köpa dem. Är sĂ„ glad för din Ă€ngel. Den hĂ€nger alltid i min garn. KRAM

Annika sa...

Ja Ärets mysigaste tid Àr NU!! Och jag vill att tiden ska gÄ lÄngsamt!!
Men den rusar ju!
GAAAHH!!
ÅÅÅ sĂ„ fint i den antikaffĂ€ren. GILLAR det mkt, och spira i toppen pĂ„ granen Ă€r ju sĂ„ vackert.
I den affÀren hade jag velat gÄ loss och handla. Underbart.
Vilken fin helg du fick.
Kramar!

Channal sa...

Hej Annika! Eller hur, vill lÀgga in tvÄans vÀxel! Det gÄr alldeles för fort.
Verkligen en jÀttefin antikaffÀr i byn. Borde besöka den lite oftare. KRAM

Hannas krypin sa...

Vilken mysig dag ni haft och sÄ mycket fina bilder du bjuder pÄ att kika pÄ. Mysigt att fÄ rÄ om barn och barnbarn en dag och baka pepparkakor tillsammans.

Anonym sa...

Hej Hanna! Tack! De Àr mina vitaminsprutor! En fin första advent. KRAM

Åse sa...

Vilken hĂ€rlig första advent och sĂ„ hĂ€rliga bilder du bjuder pĂ„. HĂ€r pĂ„ sydkusten har vi Ă€ntligen fĂ„tt lite snö jag hoppas den fĂ„r ligga kvar ett tag. Kram Åse

Anonym sa...

Hej Åse! Tack! Det hoppas jag ocksĂ„. Vill ha en vintervit jul! Vi fĂ„r hĂ„lla tummarna! Ska bli plusgrader nĂ€sta vecka. KRAM