torsdag 18 juli 2024

En roadtrip i Östergötland...

Kära vänner! Vilket underbart dygn vi har haft maken och jag.
Vi har varit på ett fantastiskt fint ställe... Särtshöga Vingård. Och vi har NJUTIT!


Innan vi checkade in hann vi med en roadtrip på Östgötaslätten vid Omberg. Häng med vetja!



Första stopp var en lunchfika på det populära fiket i Väderstad.




OJ, Oj, oj SÅ MYCKET GOTT det fanns att välja på. Vad skulle vi ta!
7-rättersmiddagen var inte förrän klockan 19.00 på Särtshöga Vingård...


Det blev en favorit som jag tog sist vi var där...
En stor croissant med rökt lax och pepparrotskräm. 
Den smakade jättebra till en god kopp kaffe.



Efter go'fikalunchen körde vi mot Ellen Keys vackra hem Strand. Läs mer om Strand HÄR!
Ellen Key var en av sin tids mest inflytelserika författare, även utanför Sveriges gränser. 
Hon är känd som författare och pedagog. Det verk som blivit mest omtalat är Barnets århundrade (1900) 
som översatts till 26 språk och handlade om Keys synpunkter på skola och uppfostran.
Som författare har hon utgivit bland annat flera feministiska artiklar och böcker om folkbildning. 



Till vår stora besvikelse var det STÄNGT! Vi kom inte in... buhu!
Ellen Keys Strand ligger fint precis nedanför Omberg vid Vätterns strand.


Här står Rökstenen under sitt skyddstak... 
Den är en av Sveriges mest kända runstenar. 
Dess inskrift anses med sina 760 tecken vara världens längsta runinskrift.
Rökstenen restes sannolikt under första halvan av 800-talet.


Omringad av fantastisk natur vid Omberg ligger Alvastra Klosterruin som blickar ut mot Vättern.
Klostret grundades 1143 av munkar från det franska klostret Clairvaux. 
Det var Ulvhild Håkansdotter, maka till kung Sverker den äldre, som bjöd in munkarna till Sverige. 
Marken vid Alvastra var Sverkers morgongåva till Ulvhild. Som hon i sin tur skänkte till munkarna.




Det är otroligt vackert överallt vid Östgötaslätten...
Bördiga åkermarker... kan påminna en hel del om Österlen.


Jag tror de odlar bönor här och mitt i lyser några klarröda vallmon.


Kråkvicker och rödklöver det är sommar det...





Vistelsen på Särtshöga Vingård kommer få ett alldeles eget inlägg imorgon.
Allt gott till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Pia Kakaobönan sa...

Å så himla fint! Tänk att vi har mycket vackert i vårt fina land! Tack för att du delar med dig :)
Är så nyfiken på nästa inlägg...
Fortsätt njut av lediga dagar. Själv jobbar jag sista dagen idag och sen har jag två veckors semester innan det är dags att jobba någon vecka innan det blir en vecka på Karpathos.
Kram Pia <3

Stefan sa...

Omberg, Rökstenen och Alvastra kloster är vi väl bekanta med. Vi har varit kring denna vackra plats ett antal gånger och för tre år sedan tog vi in på vandrarhemmet i Borghamn, så att vi kunde utforska området än mer.
Vackert och spännande.

Nu drar vi själva till andra sidan Vättern några dagar. Karlsborg och Tiveden står på schemat.

Anna i Portugal sa...

Så fint där, roligt att få följa med eftersom vi aldrig kom dit när vi tänkt :) Läget för Ellen Keys hus och den fina "stigen" ner mot Vättern, så fint. Kram

WalkaboutSweden sa...

U n d e r b a r a bilder!

Det är ju inte konstigt alls att jag älskar Östergötland. Så många fina platser och det där öppna landskapet. 💚

Channal sa...

Hej Pia! Tack! Ja, det finns många vackra pärlor i vårt avlånga land. Men så härligt! Älskar Karpathos, även det är en pärla slängd mellan Kreta och Rhodos. Njut av din semester! KRAM

Channal sa...

Hej Stefan! Finns så många vackra platser att uppleva. Vår tur är en klassisk skolresa som jag har gjort med många klasser. Ha det bäst på andra sidan Vättern. KRAM

Channal sa...

Hej Anna! Verkligen fina platser. Jag har ett ställe på min bucketlist som jag hoppas få komma till en dag och det är Lapporten. KRAM

Channal sa...

Hej Barbro! TACK! Kul att du älskar denna plats. Visst är Östergötland fint! KRAM