fredag 19 juli 2024

Särtshöga Vingård...



Kära vänner! Maken och jag har haft ett underbart dygn. Särtshöga vingård är en fantastiskt fin plats.
Vingården ligger mitt ute på Östgötaslätten med vacker utsikt över stora fält och Omberg. 
Kommer du åkandes längs E4an så är det mot Väderstad du ska svänga av.


 Det finns totalt 6 rum att boka på gården, alla med utsikt över de vackra omgivningarna.  
Rummen ligger i renoverade röda 1700-tals-längor med gula dörrar. 


Vårt rum var magiskt... tror nästan vi fick bröllopssviten.




När vi hade checkat in tog vi en promenad runt vingården.


Vilken ställe! Är vi i Toscana? Vinplantor, vinplantor och ännu fler vinplantor.
Och ringblommor, dill, luktärter, krasse, gurka, tomater och solrosor.




Niclas och Anna Albinsson planterade de första plantorna till vingården Särtshöga 2013. 
Idag har de 10.000 plantor av druvan Solaris som passar vårt klimat.
Särtshöga Vingård är en av världens nordligaste vingårdar.





Vi fick en guidad tur runt vingården där Niclas berättade om hur tillverkningen av deras vin går till. 
Det var spännande att få höra om hela processen och alltid roligt att få lära sig något nytt.
Nu kommer jag ha en helt annan respekt när jag öppnar en fin flaska vin.
Och jag är väldigt imponerad av denna familj som bestämde sig för att bli vinbönder i Östergötland.



Självklart fick vi även provsmaka deras drycker... tre glas blev det.
Den guidade turen med vinprovning tog cirka 90 minuter.



Efter den guidade turen var det strax dags för kvällens middag...
Det var väldigt trevligt att vi var ett mindre sällskap på 12 personer.



Här är jag fixad och klar för 7-rättersmiddag... 
Och vi var båda hungriga och lite lull lull efter vinprovningen!
Det var ju mer än sex timmar sedan vi åt på Väderstad Centralkonditori.

Kvällens meny med tillhörande drycker... 
Kan påminna om när maken och jag var på Restaurang Gin i Norrköping.




Skål! Grön ärtsoppa till ett glas torr äppelcider från gården.
Det var som en kyss för smaklökarna.


Bakad färskpotatis med löjrom... till Särtshögas mousserande vin.
Detta var GODARE än en bakelse.


Laxtartar med sting på rispapper... tror nog detta var min favorit fast allt var otroligt gott.



Skål älskling! Vilken toppendag och kväll!


Porcherat ägg med brynt smör och hasselnötter... så enkelt och så gott!!
Jag åt även upp krassen... såg när ägarinnan Anna var ute och plockade krasse i hennes köksträdgård.
Uppskattar att man kan göra så mycket gott av det man odlar själv på sin gård.


Svamprisoni med kantareller och parmesanost... mums fillibabba.
Krämig och väldigt god. Den blev makens favorit.


Gurksorbet med mynta... så fräsch och god! Ville ha mer!


Baskisk bränd ostkaka... till finskt bärvin på hjortron. 
En fin avslutning på kvällen. Middagen tog tre timmar och vi var proppmätta. 



Så vi somnade gott i de sköna sängarna och taket var som en sänghimmel. 
Vet du vad? När jag vaknade efter en god natts sömn var jag hungrig igen!
 Frukosten intog vi klockan nio i glasverandan.




Tror nästan det bästa var de nybakade kanelbullarna vi fick till kaffet efter frukosten.
Ja, allt var otroligt gott och fint... vilken skön utflykt med guldkant vi fick mitt i veckan.


Vi hade tänkt besöka vingården förra sommaren... men då var det redan fullbokat för säsongen. 
Om du blev sugen på att åka till Särtshöga vingård måste du planera ditt besök i god tid.

Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

16 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Vilket ställe . . . å så de östgötska omgivningarna. Kan knappast bli bättre.
Rummet, maträtterna m.m. Superfina bilder.

Kul att få lära sig namnet som vi aldrig hört förut; Särtshöga.

Tack Anna!

Mamma C sa...

Halloj!
Vilken dag och vilket ställe ni hade bokat in er på.
Ert rum såg verkligen helt fantastiskt fint ut.
Mycket goda rätter till deras viner var det med.
Tack för en rundvandring och för dina fina bilder.
Kram Carin

Hannas krypin sa...

Vilket ställe! Varken jag eller maken dricker vin men det låter verkligen helt fantastiskt. Ja tack till maten. Mums!

Monika sa...

Ja, vilket ställe! Vi hade turen att få plats förra sommaren. Vilket engagerat ägarpar. Så gott allting och så fint när de dekorerar maten med ätliga blommor.
Kram

Anna i Portugal sa...

Vilket fantastiskt ställe! Åh vad glad jag blir för att de startade vingården, sådana initiativ tycker jag är så häftigt! Förstår att ni är glada och nöjda med er upplevelse där. Maten ser magisk ut! Likaså rummet. Kram

Channal sa...

Hej! Varsågod! Finns så många smultronställen i vårt vackra avlånga land. Jag hade svårt i början att få till bokstäverna i mun - Särtshöga. KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Verkligen en ljuvlig plats i vårt fina Östergötland. KRAM

Channal sa...

Hej Hanna! Så fint där och det går lika bra att njuta till alkoholfria drycker. KRAM

Channal sa...

Hej Monika! Vad kul att du har varit där. Då vet du hur fantastiskt fint det är. Eller hur, vilka eldsjälar de är Niclas och Anna. Imponerande. KRAM

Channal sa...

Hej Anna! Kan bara hålla med! Vilket häftigt intiativ... och att de vågar satsa! Älskar't!! KRAM

Ninnie sa...

Men åh! Vilket fint ställe! Ni bodde ju sagolikt fint, och maten ser gudomligt läcker ut! Förstår att ni njöt i fulla drag. Så härligt med ett så litet ställe, det hade passat mig att besöka!
Påminner lite om Ästad Vingård som ligger i Halland. Där har vi varit ett par gånger. Men det är ett mycket större ställe, med massor av rum, spa och olika aktiviteter.

Läste också om er tur till Ombergs-trakterna. Ellen Keys hem har jag varit vid två gånger - utan att komma in! Ena gången fullbokat, andra gången stängt. Haha, får väl bli en tredje gång antar jag...nån gång. Sist vi var där var när vi bodde på Ombergs Turisthotell. Ett ställe jag vill tillbaka till, mysigt och trevligt och fantastiskt god mat!!

Ha det fint Anna, njut av solen och värmen som är här igen! 🌞💛🌞
Kram från Ninnie

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Nu ska vi verkligen njuta av SOLEN! Nästa gång jag åker till Ellen Keys Strand då kommer jag boka på nätet. Vill inte bli snuvad en gång till. Häftigt att det finns vingårdar i Sverige. KRAM

Åse sa...

Men åh vilket fantastiskt ställe ni besökt. Ser alldeles ljuvligt ut.
Kram

Channal sa...

Hej Åse! Tack! Kan bara hålla med! Det var alldeles ljuvligt. KRAM

Mirre sa...

Men waow vilket fint ställe och så gott ni äter, förstår att ni njuter där

Channal sa...

Hej Mirre! Tack! Ja, det var ett fantastiskt fint ställe och vi njöt! KRAM